Ervaringen

  • Stella van Dijk, student Scheikunde

    Stella van Dijk, student Scheikunde

    "Ik heb voor scheikunde gekozen omdat ik het vak op de middelbare school erg interessant vond. Ik merkte dat ik graag tot in detail wilde weten hoe bijvoorbeeld chemische reacties werkten en waarom. Daarnaast sprak het me erg aan dat de theorie werd afgewisseld met praktijk. In het algemeen zijn de verwachtingen die ik had zeker uitgekomen.

    Verschil met vwo

    Het is toch ineens heel anders op de universiteit. Ik moest wel echt even wennen aan de vrijheid die je opeens kreeg, maar dat vond ik alleen maar positief. De overgang is goed te doen. De stof is namelijk goed te volgen en er is een prima herhaling om iedereen op hetzelfde niveau te krijgen. Aan het begin van het jaar moest ik even wakker worden geschud, omdat ik toch wel meer moest doen dan op het vwo. Je volgt ineens hoorcolleges en werkcolleges met groepen, wat toch erg anders is dan een lesuur op de middelbare school. Het is ook meer op jezelf gericht. Je moet zelf initiatief nemen, zelf je tijd indelen etc. Ook is de sfeer op een universiteit erg anders dan op het vwo.

    Zwaar maar leuk

    Ik heb tot nu toe een positief beeld van scheikunde. Je zit veel uren per week op de universiteit, maar omdat het er eigenlijk altijd wel gezellig is, is dat niet erg. Het is geen lichte studie door de vele uren en de soms pittige stof, maar het is wel een erg leuke studie. Ik vond de vakken organische- en anorganische chemie erg boeiend. Op het practicum heb ik me ook goed vermaakt, doordat je bijvoorbeeld je eigen stof kon synthetiseren. Ik kijk uit naar mijn tweede jaar. Ik hoop dat het even leuk wordt als mijn eerste jaar."  

     

  • Bert Weckhuysen

    Bert Weckhuysen

    Toponderzoeker

    Bert Weckhuysen is docent en hoogleraar bij Scheikunde. Hij geeft les in het derde jaar van de opleiding in het vak Katalyse. Hij ontving verschillende nationale en internationale prijzen, waaronder de Spinozapremie (juni 2013). Deze prijs, een onderzoekspremie van 2,5 miljoen euro, is een eerbetoon aan het inspirerende en baanbrekende onderzoek van Weckhuysen en geldt als de grootste onderscheiding in Nederland die een wetenschapper kan krijgen. Weckhuysen is daarnaast lid van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen. Ook is hij als ‘captain of science’ van het topteam chemie betrokken bij het vormgeven van het Topsectorenbeleid van de Nederlandse regering.

    Katalysator

    In zijn onderzoek kijkt hij naar katalysatoren. "Een katalysator is een stof die een chemische reactie kan versnellen, zonder zelf opgebruikt te worden’, legt hij uit. ‘Je kunt het vergelijken met de Tour de France. Bergop is moeilijk, maar een vlak stuk gaat een stuk sneller. Een katalysator maakt van een bergetappe een vlak stuk of lichtglooiende weg voor chemische reacties."

    Duurzame producten

    Weckhuysen wil met die katalysatoren sneller, gemakkelijker en goedkoper duurzame producten kunnen produceren. Een grondstof, zoals plantenstengels, verandert namelijk niet zomaar in een efficiënte biobrandstof, daar zijn katalysatoren voor nodig.

    "We kijken in feite met behulp van licht naar de katalysatoren ‘in actie. Dat doen we in een omgeving en onder omstandigheden die zo veel mogelijk lijken op die in de industrie. Dit is belangrijk omdat de omgeving en reactie-omstandigheden een grote invloed hebben op de werking van katalysatoren. Met de inzichten die we hieruit krijgen, kunnen we katalysatormaterialen verbeteren en daarmee de duurzaamheid van processen waarmee we bijvoorbeeld brandstoffen en materialen maken vergroten."

    Inzoomen à la Google Earth

    Het doel is om oplossingen voor grote uitdagingen te zoeken in de allerkleinste deeltjes. Het gaat dan om uitdagingen rond het gebruik van fossiele en hernieuwbare grondstoffen voor de productie van brandstoffen en bouwstenen voor de chemische industrie. In situ spectroscopie kan je letterlijk de ogen geven om te kijken waarom een katalysator al dan niet werkt. Echter, wanneer je zo ver inzoomt om de kleinste details te kunnen zien, kan het zijn dat de katalytische reactie zich op een heel andere plek afspeelt. Hij wil daarom naar een methode toe die zowel het grote geheel als het kleinste detail van een werkende katalysator kan bekijken.

    "Met bijvoorbeeld Google Earth kun je heel snel heel ver inzoomen. Je begint met de wereldbol, en binnen een paar klikken kijk je in de tuin van je buurman. Even later zoom je in op de Eiffeltoren en met één druk op de knop heb je weer het overzichtsplaatje van de wereldbol. Wij willen dat ook kunnen met katalytische processen. Zo’n Google Earth voor katalysatoren bestaat echter nog niet, maar stapje voor stapje gaan we wel deze richting uit." 

     

  • Mariëtte van Eck, student Scheikunde

    Mariëtte van Eck, student Scheikunde

    "Ik heb de bachelor Scheikunde gedaan, omdat ik dat vak erg leuk vond op de middelbare school. Ik had ook wel iets met biologie en natuurkunde, maar het was niet zo dat ik een van die twee als optie zag om te gaan studeren.

    Scheikunde is breder dan de scheikunde op het vwo

    In scheikunde komen deze vakken wel terug, dus dat is ook leuk. Je krijgt in je eerste jaar bijvoorbeeld een vak Natuurkunde, een vak Wiskunde, een vak Biochemie, dat gaat over de cellen die je misschien nog kent van Biologie op de middelbare school, een vak Fysische Chemie waar het bijvoorbeeld gaat over de ideale gaswet die je waarschijnlijk wel eens bent tegengekomen in je oude natuurkundeboek. Zo wordt duidelijk dat de studie Scheikunde veel breder is dan het vakje Scheikunde van de middelbare school. Op de universiteit wordt duidelijk hoe verweven de bètawetenschappen eigenlijk zijn en ga je dieper in op hoe het nou allemaal echt zit en werkt.

    Praktisch bezig

    Verder was ik op zoek naar een uitdagende studie waar meer bij komt kijken dan alleen 'boekenkennis' en bij scheikunde ben je vanaf dag één al praktisch bezig met de stof waarover je in de colleges uitleg krijgt. Vooral in het eerste jaar heb je veel praktijkvakken, waardoor je gemiddeld twee dagen in de week op het lab staat en je drie dagen hoor- en werkcolleges hebt. Vanaf het tweede jaar wordt het minder praktijk, afhankelijk ook van welke vakken je kiest. De tijd die je dan op het lab doorbrengt, is dan niet meer een vast aantal dagen per week, maar vaak een reeks dagen gedurende of aan het eind van een vak.

    Begeleiding

    Wat mijn verwachtingen overtrof was de hoeveelheid begeleiding die je krijgt, zeker in het eerste jaar. Ik had eigenlijk verwacht dat de grote universiteit een beetje zwemmen of verzuipen zou zijn, maar in ons eerste jaar kregen we een tutor toegewezen die samen met de studieadviseur oplette of het goed met je ging en of je resultaten een beetje goed waren. Ook was het contact met docenten erg direct en persoonlijk, dit heb ik ook als prettig ervaren.

    Type student

    Of de scheikundestudent neer te zetten is als een bepaald type, betwijfel ik. Ik zit in de collegebanken met mensen bij wie het zo komt aanwaaien, maar er zitten ook mensen op de studie die echt veel tijd erin moeten stoppen. Er zitten mensen met t-shirts van rockbands die in hun vrije tijd festivals bezoeken, maar ook hockeymeisjes. Het belangrijkste is dat je interesse voor (een vakgebied binnen) de scheikunde hebt, want daar moet je denk ik gemotiveerd door blijven.

    Tip

    Ik zou iedereen die twijfelt of het misschien iets voor hem/haar is, willen aanraden om eens naar een voorlichtingsactiviteit te komen. Ook als scheikunde niet je lievelingsvak was op de middelbare school, maar je wel “iets” met exacte vakken hebt, of als je bijvoorbeeld geïnteresseerd bent in hoe het nou allemaal werkt met de cellen in ons lichaam. Zoals ik al eerder aangaf, scheikunde is veel veelzijdiger dan je denkt!"  

     

  • Chris Evers

    Chris Evers

    "Ik heb destijds voor de opleiding scheikunde gekozen omdat het een grensvlak van veel bètavakken is. Daarnaast heb je veel keuzeruimte, krijg je een brede basis van biochemie tot fysische chemie.

    Het verschil tussen scheikunde op de middelbare school en op de universiteit is dat de focus meer op begrijpen waarom dingen op een bepaalde manier werken en de achterliggende principes ligt. De opleiding is een vol programma met veel college, werkcollege en practicum. Voor mezelf gold dat als ik goed doorwerkte tijdens de werkcolleges, ik thuis niet veel meer hoefde te doen. Doordat de bachelor veel keuzeruimte heeft, is deze aan te raden voor zowel studenten met een brede interesse in bètavakken of studenten die juist specifiek in scheikunde geïnteresseerd zijn.

    Mijn master Nanochemie heb ik in Zweden gedaan. Ik wilde graag ervaring op doen in het buitenland. Het programma in Zweden sloot naadloos aan op de Utrechtse Bachelor en paste precies bij mijn interesses. Na een chemische master heb je veel mogelijkheden, onderzoek bij bedrijven of op de universiteit, onderwijs of chemisch specialist bij bedrijven/overheid, maar veel afgestudeerden komen ook in de ict of in commerciële functies terecht. De meeste van mijn jaargenoten vonden vrij snel een baan, voor sommigen was het lastiger. Maar het is moeilijk van te voren te voorspellen. Als bèta ben je in ieder geval breed inzetbaar. Ik had tijdens mijn afstudeerstage een baan gevonden. Ik werk nu als promovendus op de Universiteit Utrecht. Daar doe ik onderzoek naar hoe virussen zich in elkaar zetten en geef ik onderwijs binnen de Bachelor en Master scheikunde."  

     

  • Maria Marthe Fennis

    Maria Marthe Fennis

    "Je moet gemotiveerd zijn, doorzettingsvermogen hebben en interesse in de verschillende aspecten van de chemie.

    Ik ben scheikunde gaan studeren omdat ik nieuwsgierig ben en graag wilde weten hoe de dingen om ons heen in elkaar zitten. Het practicum vond ik het leukste onderdeel, naast de hechte groep studenten. Tussen m’n bachelor en master in heb ik anderhalf jaar bij HyET Solar gewerkt aan de productontwikkeling van flexibele zonnecellen. Hiervoor heb ik ook veel versnelde levensduurtesten uitgevoerd. Omdat ik graag met mensen werk en echt iets tastbaars, een product, in handen wil hebben, heb ik de master Science and Business Management gevolgd. Hier heb ik geleerd om de theorie direct te vertalen naar de praktijk! In de toekomst wil ik graag Project Management gaan doen en me richten op duurzame energie en nieuwe technologieën". 

     

  • Mikal van Leeuwen

    Mikal van Leeuwen

    “Je kunt heel veel kanten op met een bachelor en master in de Scheikunde, omdat je veel kennis hebt en analytisch hebt leren denken.

    Scheikunde in Utrecht trok me erg aan, omdat de opleiding de grooste is van Nederland en zeer goed aangeschreven staat. De docenten zijn erg goed en staan aan de top van hun vakgebied. Het is belangrijk dat je gemotiveerd, nieuwsgierig en ondernemend bent. Door het brede aanbod van de vakken, waarbij er toch veel verdieping is, ontdek je welke kant van de scheikunde het beste bij jou past. Voor mij was dat de colloïdchemie. Na mijn master Nanomaterials heb ik in samenwerking met Philips een promotieonderzoek bij de vakgroep Fysisch en Colloïd Chemie gedaan naar in-body biosensors. Inmiddels werk ik in de parfumindustrie bij het bedrijf International Flavors and Fragrances (IFF), waar ik werk aan ‘afleveringssystemen’ voor geurstoffen."