Ervaringen

  • Fascinatie voor menselijk gedrag

    Jasper de Groot, onderzoeker

    'Menselijk gedrag fascineert mij zolang ik me kan herinneren. En hoewel Psychologie in eerste instantie niet eens mijn eerste keuze was, merkte ik gaandeweg dat het wel de beste keuze was!

    Binnen de opleiding Psychologie kun je je verdiepen in veel verschillende deelonderwerpen. Hierdoor kun je tijdens je studie ontdekken wat je interessant vindt en waar je kracht ligt. Zo cultiveerde ik persoonlijk een interesse voor de sociale psychologie.'

    Meer uit een onderwerp halen

    'Via Honoursonderwijs kon ik me nog meer verdiepen en meer uit een onderwerp halen. In het Honours College ontmoette ik enthousiaste medestudenten en inspirerende docenten. Zij wakkerden mijn interesse in het doen van psychologisch onderzoek aan en hielpen mij mijn capaciteiten daarin te verbeteren.'

    Aan het voorfront van vergaren van nieuwe kennis

    'Na de master Social and Health Psychology aan de UU ben ik gepromoveerd. Nog steeds vind ik mijn baan als (postdoctoraal) onderzoeker fantastisch. Je hebt als onderzoeker heel veel vrijheid. Je staat aan het voorfront van het vergaren van nieuwe kennis, en wetenschappelijke congressen brengen je naar verschillende mooie plekken op de wereld, waar je interessante nieuwe mensen ontmoet.

    Mijn advies is dus: probeer verschillende dingen uit, ontdek je kracht, cultiveer je interesse, en daag jezelf uit in het najagen van die interesse!'

    Jasper de Groot, (postdoctoraal) onderzoeker

  • Psychologie zie je overal terug

    Psychologie studente Bloys Sebregts

    'Ik heb gekozen voor Psychologie omdat ik wilde leren hoe mensen denken en hoe het gedrag van mensen te verklaren valt. Stoornissen en afwijkingen van het normale menselijke gedrag vind ik erg interessant. Daarnaast zie je psychologie overal terug in het leven. In relaties tussen mensen en in je eigen gedrag of denken. Dit maakt het erg boeiend.'

    Brede studie

    'Psychologie is een brede studie. Bij de voorlichting spraken alle onderdelen me aan: de biologische benadering, de ontwikkelingspsychologie, de persoonlijkheidsleer en de sociale psychologie. In het eerste jaar vond ik persoonlijkheidsleer het meest interessant en heb klinische psychologie als studierichting gekozen. Ik weet nog niet precies wat ik later wil gaan doen, maar ik hoop met stages veel ervaring op te doen en zo mijn kansen bij sollicitaties te verhogen.'

    Duidelijke structuur

    'De studie komt overeen met mijn verwachtingen. In het eerste jaar krijg je cursussen die erg van elkaar verschillen. De structuur is wel steeds hetzelfde, dat vind ik erg prettig. Aan het eind van een blok maak je een tentamen over de boeken die je hebt gelezen. Tussendoor heb je deadlines van verslagen en werkgroepen. Ik had verwacht dat statistiek lastig zou zijn, en dit klopt ook wel. Maar het is nodig om psychologie-onderzoek te begrijpen en analyseren.'

    Bloys Sebregts, studente Psychologie

  • Praktijkvoorbeelden, persoonlijke ervaringen en polls

    'Studenten presteren het beste wanneer zij veel plezier beleven in wat zij doen en zich uitgedaagd voelen bij het verwerven van nieuwe kennis. Daarom maak ik studenten tijdens mijn colleges enthousiast door gebruik te maken van praktijkvoorbeelden, persoonlijke ervaringen en polls. De stof wordt hierdoor toegankelijker zonder dat het niveau eronder te lijden heeft.'

    Mens achter de student

    'Iedere student heeft zijn eigen ambities, kwaliteiten en uitdagingen. Alleen wanneer studenten zich hierin gekend voelen, zijn zij in staat het beste uit zichzelf te halen. Daarom hecht ik veel waarde aan de mens achter de student.'

    Voortdurende vernieuwing

    'Onderwijskwaliteit valt en staat bij voortdurende vernieuwing. “Wat gaat er goed en wat kan er beter?” Deze vraag stel ik aan studenten na elk college en werkgroep. Dit levert vaak de mooiste ideeën op. Zo snijdt het mes aan twee kanten: studenten hebben inspraak in het onderwijs, en ik maak dankbaar gebruik van hun creatieve ideeën!'

    Docent Sander Thomaes