Ervaringen

Reyhan Bencan studeert Pedagogische wetenschappen aan de UU. In deze video (02:17) vertelt ze waarom juist deze opleiding zo bij haar past.

Hieronder vind je nog twee verhalen van onze studenten en ook één van een docent.

  • Een leuke opleiding én tijd genoeg voor het studentenleven

    Sjoerd Houweling, student Pedagogische wetenschappen, vertelt over de bachelor.

    'Als nieuwe student komt er veel op je af. Gelukkig heb je in je eerste jaar een mentorgroep waarbij een van de docenten je tutor is en je persoonlijk begeleid. Mijn tutor gaf toevallig ook les in mijn eerste vak dat ik volgde. Hierdoor stapte ik heel makkelijk de uitgebreide wereld van de universiteit en het studentenleven in.

    Je hebt binnen deze opleiding ruimschoots de mogelijkheid om verschillende soorten vakken te volgen. En binnen deze vakken kun je onderdelen weer naar eigen interesse invullen. De docenten denken daarbij heel goed met je mee en ondersteunen je waar nodig. Bij mij heeft dit er zelf toe geleidt dat ik nu samenwerk met twee docenten en drie medestudenten aan een extra project.

    Dat studeren is natuurlijk hartstikke leuk, maar met gemiddeld tien tot zestien contacturen per week heb ik gelukkig ook nog genoeg tijd voor het studentenleven. Ik ben in mijn eerste jaar gelijk actief geworden bij de studievereniging; er waren zelfs weken dat ik daar drukker mee was dan met mijn studie. Ook ben ik ondertussen op kamers gaan wonen. En de vrienden die ik heb gemaakt bij de opleiding hebben me aangespoord om volleybal weer op te pakken; ook dat ga ik nu met plezier weer doen.'

    Sjoerd Houweling, student Pedagogische wetenschappen

     

  • Kleinschalig en persoonlijk

    Donya Yassine, student Pedagogische wetenschappen, vertelt over de bachelor.

    'Wat ik fijn vind is dat de opleiding Pedagogische wetenschappen kleinschalig is. Je leert snel je medestudenten kennen en het contact met de docenten is persoonlijk. Wanneer ik hier door een universiteitsgebouw loop, kom ik weleens een docent tegen en dan volgt vaak even een kort praatje. Mede hierdoor voel ik mij erg op mijn gemak op de universiteit en dat maakt studeren voor mij veel leuker.

    De werkgroepen zijn meestal niet erg groot en tijdens de lessen word je gestimuleerd om samen te werken om opdrachten uit te werken. Als toekomstig professional is het samenwerken een belangrijke competentie, omdat er in de praktijk vaak in teamverband wordt gewerkt. Daarom vind ik het erg fijn dat hier al tijdens je studie aandacht aan wordt geschonken. Ook kan je altijd om hulp vragen aan de docent, waarna je samen probeert te zoeken naar het beste antwoord.

    Het leukste aan de werkgroep vind ik de discussies die we houden over verschillende casussen. Dit zorgt vaak voor een verbreding van perspectieven omdat iedereen op een andere manier de wereld aanschouwt; diversiteit is daardoor in elk klein hoekje te vinden. 

    Wekelijks heb ik zo’n twaalf contacturen, waardoor ik mijn week flexibel kan indelen. Voor een les begint, lees ik vaak de artikelen of hoofdstukken die behandeld gaan worden. Ook plan ik uren in waarin ik samen met mijn medestudenten ga werken aan een opdracht. Dit proberen wij vaak dan zo in te plannen, dat we daarna samen nog een drankje kunnen doen. Wanneer mijn lessen voorbij zijn, probeer ik vaak even een rondje te lopen door de natuur vlakbij de campus. Hier krijg ik weer voldoende energie van om de dag door te brengen. Door het vele groen wat zich in de buurt van de campus begeeft, vergeet ik weleens dat ik op een drukke plek ben waar heel wat studenten wonen en leven. Dit maakt Utrecht voor mij tot een heerlijke studentenstad waar ik mij helemaal thuis voel!'

    Donya Yassine, student Pedagogische wetenschappen

  • Vanuit het perspectief van een docent

    Joyce Endendijk, docent Pedagogische wetenschappen, vertelt over de bachelor.

    Joyce Endendijk studeerde psychologie en promoveerde vervolgens in de pedagogische wetenschappen. Zij kent dus als geen ander het verschil tussen beide opleidingen.

    “Waar binnen de psychologie vaak het individu centraal staat, wordt er binnen de pedagogiek zowel gekeken naar het individu als de bredere context (bijv. gezin, school, media, maatschappelijk beleid) waarbinnen deze zich bevindt. Dat maakt de vraagstukken waar je bij de opleiding Pedagogische wetenschappen mee te maken krijgt veel diverser, maar ook uitdagender. Je hebt immers te maken met verschillende factoren waar je rekening mee moet houden en die op elkaar inspelen.”

    “Zelf doe ik onderzoek naar genderstereotypen en de gevolgen daarvan op processen binnen gezinnen en de ontwikkeling van jongens en meisjes. Dit is een thema wat niet veel mensen direct met pedagogiek zullen associëren, maar het geeft wel direct de breedte van de opleiding weer.”

    “Ik vind het fantastisch om zowel onderwijs te verzorgen binnen de track Orthopedagogiek (Clinical, Child, Family and Education Studies) als de track Maatschappelijke Opvoedingsvraagstukken (Youth, Education, & Society). Zo kan ik mijn kennis over de ontwikkeling van het individuele kind en de bredere maatschappelijke context daaromheen optimaal doorgeven aan de volgende generatie pedagogen.”

    Joyce Endendijk, docent Pedagogische wetenschappen