Wat kun je met een academisch diploma?

Anders dan bij beroepsopleidingen word je op de universiteit niet opgeleid voor een specifiek beroep. Met het behalen van een universitair diploma laat je zien dat je over een academisch werk- en denkniveau beschikt. Na afronding van je bacheloropleiding Onderwijswetenschappen en een aansluitende master kun je in uiteenlopende werkvelden aan de slag. Je kunt door in de wetenschap of je zoekt een baan in het onderwijs, het bedrijfsleven of in de beleids- of adviessector. Het ligt er maar net aan in welke richting jij je hebt gespecialiseerd.

Snel een baan op niveau

Onderwijs is een belangrijk politiek en maatschappelijk thema. Onderwijsmethoden worden continu vernieuwd en er is grote behoefte aan mensen die innovatief onderwijs kunnen opzetten, uitvoeren en evalueren. Of het nu een baan in de praktijk is of in de wetenschap; je vindt na je studie snel een baan op niveau.

Baan in de beroepspraktijk

Na je studie Onderwijswetenschappen kun je terechtkomen in functies als algemeen onderwijskundig onderzoeker, ontwerper of adviseur binnen onderwijskundige centra, bij school- en opleidingsorganisaties, educatieve uitgeverijen, gemeentelijke diensten, overheden en onderzoeksbureaus.

Promoveren

Wanneer je je masterprogramma hebt afgerond en je zeker weet dat je verder wilt als onderzoeker, kun je ervoor kiezen om te promoveren in jouw vakgebied. Een promotietraject duurt vier jaar en wordt afgesloten met een proefschrift waarmee je promoveert tot doctor (dr.). Promovendi - ook wel PhD's genoemd - leveren een belangrijke bijdrage aan het Utrechtse onderzoek.

Arbeidsmarktoriëntatie en loopbaanadvies

Om je te helpen om je goed te oriënteren op de arbeidsmarkt en op de loopbaan die bij jou past, biedt de Universiteit Utrecht allerlei ondersteunende activiteiten op dit gebied: Career Services. De UU organiseert bijvoorbeeld ‘Carrieredagen’, trainingen in solliciteren en een arbeidsmarktoriëntatieweek. Daarnaast kun je altijd in gesprek met loopbaanadviseurs of coaches.

Het overzicht dat je hieronder ziet, geeft je een aantal voorbeelden van mogelijke beroepen die je kunt gaan doen na het afronden van je bachelor Onderwijswetenschappen (en vaak een aansluitende master). Zoals je ziet kun je vele kanten op!

Projectleider (bedrijfs)opleidingen

'Mijn belangrijkste taak is het herzien van een aantal opleidingen waar ik verantwoordelijk voor ben. Wij maken met name bedrijfsopleidingen, dus onze cursisten moeten alle kennis en vaardigheden meteen kunnen toepassen. Ik maak analyses van wat mensen op de werkvloer doen en kijk wat ze al moeten kunnen en wat onze opleiding moet toevoegen. Daar baseer ik mijn opleidingsontwerp op. De ontwikkeling doe ik deels zelf en deels in overleg met inhoudelijk experts. Daarbij kijk ik ook naar alle randvoorwaarden: de lengte van de opleiding, de manier van examineren, de keuze voor de docent en het lesmateriaal wat we willen gebruiken.'

Marjolein Berends, projectleider

Docent Opleidingskunde (hbo)

'Als docent Opleidingskunde, Training en Human Development ontwikkel, verzorg, toets en evalueer je onderwijs op het gebied van opleidingsadvies, training, coaching, ontwerpen en ontwikkelen van opleidingen voor het bedrijfsleven. Daarnaast ben je studieloopbaanbegeleider, stagebegeleider en afstudeerbegeleider. Ook onderhoud je contact met het werkveld en participeer je in praktijkonderzoek.'

Danielle Heemskerk, docent Opleidingskunde

Onderwijskundig adviseur (adviesbureau)

'Ik werk momenteel als onderwijsadviseur/-consultant bij een onderwijsadviesbureau. Ik houd mij bezig met allerlei vraagstukken in het onderwijs, met name op directie- en bestuursniveau. Ik werk op basis van projecten. Een klant kan mij inhuren voor een bepaalde opdracht. Mijn specialisme is vooral onderwijsconceptontwikkeling (integraal kindcentra, Steve Jobsschool, etc.), onderwijskundig onderzoek (klanttevredenheidsonderzoek, ouderraadpleging in traject andere schooltijden), taakbeleid voortgezet onderwijs, schrijven van subsidie-aanvragen, ontwikkelen lesmateriaal en opzetten van regionaal mobiliteitscentra in het primair onderwijs.'

Hanneke Oosting, onderwijskundig adviseur

Onderwijskundig adviseur (intern)

'Ik ben werkzaam bij het Erasmus Medisch Centrum als onderwijskundig adviseur voor de opleiding Geneeskunde. Naast het ontwikkelen van de opleiding selecteer ik kandidaten via de decentrale selectie voor de opleiding en ben ik coördinator Bindend Studieadvies. Om ook op de hoogte te blijven op het gebied van onderzoek, zit ik ook nog in enkele werkgroepen.'

Suzanne Vet, onderwijskundig adviseur Erasmus Medisch Centrum