Ervaringen

  • Laura Scheffer, student Natuur- en Sterrenkunde

    laura scheffer natuur- en sterrenkunde nast

    "Toen ik klaar was met de middelbare school wist ik eigenlijk nog helemaal niet wat ik wilde gaan studeren en ik heb toen eerst een tussenjaar gehad voor ik besloot Natuur- en sterrenkunde te gaan studeren. Ik merk dat ik hierin wel wat verschil van veel medestudenten die al hun hele middelbare schooltijd wisten dat ze een beta opleiding wilde gaan doen. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt na een meeloopdag omdat ik zo gefascineerd was door het onderwerp van het hoorcollege. Het mooie van natuurkunde is natuurlijk ook dat je allerlei bekende verschijnselen gaat leren begrijpen op een heel ander niveau dan op de middelbare school.

    Die interesse en nieuwsgierigheid heeft me ook tijdens het studeren vaak geholpen, want het gebeurt regelmatig dat je niet zo maar de oplossing hebt voor een opgave. Dan heb je best wat doorzettingsvermogen nodig om echt te willen weten hoe het nou zit. Soms lukt het ook niet om er zelf uit te komen, maar tijdens de werkcolleges is er altijd genoeg ruimte om met elkaar te overleggen of je vragen aan een student-assistent te stellen. Dit zijn oudere-jaars of masterstudenten en dus makkelijk benaderbaar, wat ik zelf altijd heel prettig vind. Wat ik ook leuk vond om te doen waren de practica later in het eerstejaar, het is leuk om zelf dingen op te zetten en er mee te werken. Minder leuk is natuurlijk dat het vaak net niet helemaal gaat zoals je had gehoopt, maar daar leer je dan weer van! 

    Nu ik wat verder in mijn studie zit krijg ik meer de ruimte om zelf vakken te kiezen. Zo kan ik de vakken kiezen die passen bij wat ik interessant vind en die aansluiten op de master Experimentele Natuurkunde die ik hierna graag wil gaan doen. Er is echter ook de ruimte om vakken van een andere faculteit te doen, zo heb ik een paar vakken Spaans gedaan. Als ik over een paar jaar helemaal klaar ben wil ik kijken of ik verder de wereld van het onderzoek in kan of misschien nog verder ga leren om klinisch fysicus te worden.” 

     

  • Franka Jesse, student Natuur- en sterrenkunde

    Franka Jesse

    "Voor mij is het lang onduidelijk geweest welke studie ik wilde doen. Bovendien wist ik ook niet op welke universiteit ik wilde studeren. Vanaf de vierde klas was ik er vrij zeker van dat ik een bèta-studie wilde doen, maar welke dan? Na veel open dagen en meeloopdagen heb ik gekozen voor Natuur- en Sterrenkunde hier in Utrecht. De keuze voor Natuur- en Sterrenkunde in plaats van een andere bèta-studie zat hem voor mij vooral in de breedheid van de opleiding. Na deze bachelor kan je nog heel veel verschillende kanten op.

    Natuurkunde in Utrecht

    Ik heb voor Utrecht gekozen, omdat er veel vrijheid in vakkeuze is. Zo krijg ik nu de kans om bijvoorbeeld een vak over wetenschapsfilosofie te volgen. Ook de specialistische kennis binnen de universiteit sprong er voor mij uit. In mijn eerste jaar volgde ik een vak over oceanografie, iets wat me fascineert. Het is erg leuk om te merken dat je de werkelijkheid kunt beschrijven met natuurkundige theorieën. Daarnaast viel het me tijdens een meeloopdag op dat de sfeer in Utrecht ontzettend goed is.

    Vrije tijd

    Wees vooral niet bang dat de studie al je tijd opslokt. Zo heb ik nog genoeg tijd voor bijvoorbeeld commissies bij mijn studie- en roeivereniging. De studievereniging van natuurkunde, A-eskwadraat, is een heel actieve en gezellige vereniging." 

     

  • Masha Galperina, student Natuur- en sterrenkunde

    Masha Galperina, student Natuur- en sterrenkunde

    Dubbele bachelor

    "Het toekomstige werkveld in de natuurkunde spreekt me erg aan, maar wiskunde vond ik ook altijd al leuk. Ik kwam erachter dat ik beide vakken in Utrecht kon combineren in een dubbele bachelor. Vandaar dat ik in Utrecht Natuurkunde ben gaan studeren. Ook ligt Utrecht lekker centraal. Een dubbele bachelor betekent voor mij een verbreding van je kennis: door de wiskunde snap je de natuurkundige formules en achterliggende gedachten beter, en door de natuurkunde wordt wiskunde weer minder abstract. Zo kun je je er steeds iets bij voorstellen. Dat is het leuke eraan! Bovendien staat een afgeronde dubbele bachelor goed op je CV; het laat zien dat je net iets meer in je mars hebt dan een gemiddelde student.

    Puzzelen met roosters

    Als je ook nog vakken buiten deze twee opleidingen wilt volgen, is het wel even puzzelen met je rooster en kunnen er dingen overlappen. Maar als je gemotiveerd bent, goed kunt plannen en snel kunt werken is dat geen probleem. Verder zijn de roosters in Utrecht zo gemaakt, dat het programma van de dubbele bachelor erg goed te doen is.

    Goed plannen

    Ik houd naast mijn studie in ieder geval nog genoeg tijd over om andere dingen te doen: ik studeer aan het conservatorium en doe aan stijldansen. Door goed te plannen kan ik al deze dingen prima met elkaar combineren." 

     

  • Oceanograaf Erik van Sebille, universitair hoofddocent

    Erik van sebille Natuurkunde IMAU

    “Ik doe onderzoek naar de verspreiding van plastic in de oceaan. 80% van de zeevogelsoorten heeft plastic in hun maag. En wij onderzoeken hoe het daar komt.”

    Ik ben net begonnen als universitair hoofddocent bij het Instituut voor Marien en Atmosferisch Onderzoek Utrecht, en het voelt echt als thuiskomen. Eerder heb ik al precies tien jaar aan de Universiteit Utrecht gezeten: van de eerste dag van mijn bachelor tot aan mijn promotie in 2009. De afgelopen zeven jaar werkte ik als onderzoeker in het buitenland, aan universiteiten in Miami, Sydney en Londen. Utrecht heeft altijd een warme plek in mijn hart gehad, en ik heb altijd contact gehouden met collega’s hier. De vacature die nu vrij kwam in Utrecht paste echt perfect, en ik voel me heel bevoorrecht om terug te kunnen komen.

    Droomberoep?

    Eigenlijk had ik meteorologie in het vizier toen ik Natuurkunde ging studeren. Ik wilde heel graag weerman worden. Maar toen kreeg ik in mijn vierde studiejaar de mogelijkheid om mee te gaan met een expeditie naar de Canarische Eilanden, en dat was zo tof. Sindsdien wilde ik oceanograaf worden en spannende dingen doen met grote boten en grote instrumenten. Ik ben ook na mijn studie nog meerdere keren op expeditie geweest, vooral vanuit Miami best vaak. In mijn tijd in Sydney ben ik naar Antarctica geweest, op dat schip dat vast kwam te zitten in het ijs.

    5 miljoen ton plastic

    Er drijft naar schatting zo’n 250.000 ton plastic in de oceaan, maar jaarlijks komt er 5 miljoen ton plastic in de oceaan terecht. Dat betekent dat meer dan 99% van al het plastic dat ooit de oceaan in is gekomen niet meer aan de oppervlakte drijft. Maar waar is het dan wel? Een deel ervan ligt op de oceaanbodem – dat zien we nu al in boorkernen en vanuit onderzeeërs – en er spoelt een deel aan op stranden en kustlijnen, maar nog veel zorgelijker is dat er ook heel veel in dieren zit. Biologen vinden steeds meer dieren met plastic in hun maag, nu bijvoorbeeld al 80% van de zeevogelsoorten. En we weten eigenlijk niet hoe dat er komt.

    Zeereservaten

    Naast mijn onderzoek naar plastic  houd ik mij ook nog bezig met andere dingen die zich verspreiden in de oceaan, zoals bacteriën, vissen en larven. Daarvoor werk ik niet alleen samen met andere oceanografen, maar ook met biologen en geologen. We werken bijvoorbeeld aan modellen van hoe organismen leven in verschillende delen van de oceaan, en hoe dat van invloed is op waar je die diersoorten vindt. Zo proberen we onder andere uit te vinden hoe je het beste zeereservaten kunt oprichten die over 50 jaar nog steeds op de beste plek liggen.”  

     

  • Ruud Giebels

    Ruud Giebels

    "Het lijkt alsof mijn werk niets met natuurkunde te maken heeft. Maar als ik opnieuw zou mogen kiezen, zou ik absoluut dezelfde keuze hebben gemaakt. Dankzij mijn studie Natuurkunde heb ik een voorsprong in mijn werk. Ik kan problemen gestructureerd aanpakken en oplossen. Strategy consultants zijn dan ook ontzettend geïnteresseerd in bètastudenten. Niet zozeer om hun inhoudelijke kennis over bijvoorbeeld quantummechanica, maar vooral vanwege hun benadering van problemen.

    Vanuit mijn stage ben ik bij de strategy consultingbureau terechtgekomen - een internationaal opererend adviesbureau met in Nederland onder andere veel van de grote beursgenoteerde bedrijven als klant. Ik werk met veel verschillende mensen aan diverse problemen. Het internationale aspect spreekt me enorm aan. Ik heb een MBA-opleiding gevolgd - gesponsord door mijn werk - in Singapore en Fontainebleau, in een klas met ruim zestig nationaliteiten. Wat ik in mijn werk bedenk, is direct toepasbaar op de wereld om mij heen. Bij Natuurkunde studeren ging het om zaken die wat verder van me af lagen. Maar juist die abstracte benadering heeft me hier gebracht."  

     

  • Yasser Awwad, student Natuur- en sterrenkunde

    Yassir Awwad, student Natuur- en sterrenkunde

    "Ik wil graag de theoretische natuurkunde in. Een goede wiskundige basis is daarbij erg handig, vandaar dat ik natuurkunde en wiskunde wil combineren.

    Waarom Utrecht?

    De keuze voor de Universiteit Utrecht lag daarbij voor de hand: van alle universiteiten in Nederland heeft de UU de meeste ervaring met deze dubbele bachelor. Verder staat de UU erom bekend erg sterk te zijn op het gebied van de theoretische natuurkunde.

    Dubbele bachelor

    De dubbele bachelor is 20% zwaarder, in plaats van 100%. Daardoor blijft er nog voldoende tijd over voor andere zaken of om extra vakken te volgen buiten het verplichte programma om. Er wordt voor gezorgd dat de verplichte vakken niet overlappen. Bij de keuzevakken gebeurt dit soms wel, maar door goed vooruit te plannen is dat probleem minimaal.

    Er is geen selectieve toelating bij de inschrijving, maar er wordt wel meer van een dubbele bachelor verwacht; je moet het aankunnen om twee verschillende disciplines tegelijk te leren. Hoge cijfers zijn, zoals bij elke studie, een pré, maar je moet vooral gemotiveerd en enthousiast zijn én beide vakken even leuk vinden.

    Natuurkunde combineren met Wiskunde

    Ik vind het zeker zinvol om natuurkunde te combineren met wiskunde. In de wiskunde leer je algemene stellingen, verbanden en definities voor het oplossen van wiskundige problemen. De studie natuurkunde geeft je vervolgens een overvloed aan scenario's waarin je deze technieken kunt toepassen om de natuur te beschrijven. Je wordt dus veel breder geschoold dan wanneer je maar één vakgebied bestudeert. Dat is ook de uitdaging!"