Mogelijke beroepen

Promoveren

Wanneer je je masterprogramma hebt afgerond en je zeker weet dat je verder wilt als onderzoeker, kun je ervoor kiezen om te promoveren in jouw vakgebied. Promovendi - ook wel PhD's genoemd - leveren een belangrijke bijdrage aan het Utrechtse onderzoek. Ongeveer 8% van de Utrechtse informatiekundigen wordt promovendus. Een promotietraject duurt vier jaar.

Mogelijke beroepen

Zie hieronder een selectie van de mogelijke beroepen na het doen van de bachelor Informatiekunde in Utrecht gecombineerd met een master:

Softwareondernemer

Een ondernemer op het gebied van software houdt zich naast de ontwikkeling van computerprogramma's ook bezig met het ondernemerschap dat hierbij komt kijken. Hoe begin je een succesvolle start-up? Hoe maak je deze winstgevend? Programmeren is hier slechts een onderdeel van het werk.

softwareondernemer

IT-adviseur

Welke software en hardware kunnen bedrijven het beste gebruiken? Hoe zorg je ervoor dat alles op computergebied soepel verloopt? IT-adviseurs (of consultants) adviseren bedrijven en/of andere organisaties bij dit soort vraagstukken, waarbij problemen en verbetering van de moderne technieken van de informatietechnologie centraal staan. Informatiekundigen op het gebied van bedrijven zijn hierbij vaak ook de schakel tussen gebruikers en technici.

itadviseur

Adviseur informatiemanagement

Als adviseur informatiemanagement beheer je de informatievoorzieningen (zoals de tekstverwerker, e-mail of andere dingen op het gebied van IT) binnen een bedrijf. Daarnaast denk je op een hoger schaalniveau na over hoe je deze onderdelen nog beter kunt organiseren en het bedrijf nog efficiënter kunt maken.

adviseurinformatiemanag

Data-analist

Een data-analist houdt zich bezig met het analyseren van grote hoeveelheden data, afkomstig van bedrijven of andere organisaties. Dit is een functie die in veel werkgebieden voorkomt, zoals bij het maken van weersvoorspellingen met behulp van data uit het verleden. Vanuit een commercieel oogpunt zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan het maken van digitale profielen van consumenten, zodat bedrijven hierop kunnen inspelen met een specifieke marketingstrategie.

dataanalist

PhD Business Informatics

Als promovendus/promotieonderzoeker in de bedrijfsinformatiekunde voer je na je studie, onder begeleiding van een hoogleraar, een onderzoek uit op het gebied van de informatiekunde. Je kijkt dan naar de manier waarop bedrijven met informatie en technologie omgaan en hoe dit verbeterd kan worden. Denk bijvoorbeeld aan het analyseren van de manier waarop grote softwarebedrijven op een efficiënte manier kunnen voldoen aan vele verschillende klantwensen. Je sluit je promotieonderzoek af met het schrijven en verdedigen van een proefschrift. Je behaalt hiermee een doctorstitel, afgekort met dr.

phdbusinessinform