Ervaringen

  • Ans de Nijs, student Informatiekunde

    Ans de Nijs, student Informatiekunde

    "In het eerste jaar krijg je de opdracht om een prototype voor een informatiesysteem te ontwikkelen dat bijdraagt aan een maatschappelijke behoefte. Hierbij kun je alle kanten op en daardoor kan je jouw creativiteit de volle loop laten gaan. Op het eerste gezicht is je eerste project aan de universiteit heel spannend, omdat je nog weinig kennis over het vakgebied Informatiekunde bezit. Wat juist leuk is aan het introductieproject, is dat je al doende te maken krijgt met verschillende facetten van informatiekunde en aan het eind een beter beeld hebt bij wat informatiekunde is. Je merkt dat er veel meer komt kijken bij het ontwerpen van een systeem dan dat je in het eerste opzicht verwacht. Je moet onder andere denken aan de gebruiksvriendelijkheid van het systeem en hoe het systeem beheerd kan worden. Wat ik vooral fijn vind bij de cursus is dat je er niet alleen voor staat, je werkt in een team en leert met elkaar samen te werken binnen een project met alle verantwoordelijkheden die erbij spelen. Je bedenkt met je teamgenoten een systeem dat je samen verder uitwerkt, zodat er uiteindelijk een eindproduct ontstaat waar goed over nagedacht is en waar het hele team achter staat. Zo hebben mijn teamgenoten en ik een prototype voor een digitale medicijnkast voor ouderen opgesteld." 

     

  • Inge van Dijk, honours student

    Student Inge van informatiekunde

    "Mijn naam is Inge en ik ben bíjna afgestudeerd van mijn bachelor Informatiekunde. Toen ik na de middelbare school een studie moest kiezen wist ik alleen dat ik IT heel interessant vond. Daar ben ik ook op gaan oriënteren en omdat Informatiekunde ook de menselijke kant van IT belicht, sprak deze studie me erg aan. Aan het einde van mijn eerste jaar ben ik ook begonnen met het Honours programma. Door dit programma ben ik in aanraking gekomen met andere kanten van IT. Zo heb ik een project gedaan voor een opdrachtgever, waardoor ik ook met hen heb leren samenwerken. Door dit project merkte ik dat ik meer wilde zien van wat je kan met Informatiekunde. Het was voor mij erg vaag hoe je het lesmateriaal kan toepassen in het echt. Om dit probleem op te lossen ben ik begonnen aan een stage. Dit sloot precies aan bij mijn wensen en ik heb daar veel geleerd. Een absoluut pluspunt aan de opleiding is de flexibiliteit die mij de mogelijkheid bood om dat te gaan doen wat ik nodig had en wat ik interessant vond." 

  • Beer Kwantes, student

    Beer Kwantes, student informatiekunde

    Waarom Informatiekunde?

    De studie Informatiekunde voelt onderbelicht – en dat is onterecht. Na de middelbare school wist ik, net als vele anderen met mij, niet wat ik wilde doen. Op één van de open dagen liep ik per ongeluk tegen een banner van de studie Informatiekunde aan – direct enthousiast schreef ik mij in. De veronderstelling dat je moet kunnen programmeren of wiskunde B moet hebben gehad bleek ongegrond (lees: zelf kwam ik met A en C binnen): met een klein beetje inzet kun je gemakkelijk meedraaien en in aanraking komen met de verschillende kanten van de IT.

    De hoogtepunten

    Informatiekunde studeren aan de Universiteit Utrecht betekent dat er veel keuzeruimte is om je te ontwikkelen in de richting die jou interesseert (binnen de IT/Informatiekunde). Daarnaast zijn docenten altijd bereid om met je mee te denken wanneer je meer uitdaging zoekt in een opdracht, het vak, of de studie in zijn algemeenheid. Ook werk je regelmatig aan uitdagende opdrachten waarbij je creatieve oplossingen (in de vorm van IT) moet bedenken. Als laatste worden vrijwel alle opdrachten uitgevoerd in groepsverband, waardoor je in contact komt (en blijft) met je medestudenten en effectief leert samenwerken.

    Wat de opleiding niet is

    Zoals bij de meeste wetenschappelijke studies voer je vaak onderzoek, en geen opdracht bij een opdrachtgever, uit. Het beheersen van bepaalde stof staat nog niet gelijk aan het kunnen toepassen van de stof in een professionele omgeving. Daarom startte ik halverwege mijn studie mijn eigen bedrijfje in de IT (Webdev en conversie optimalisatie), waardoor ik de stof kon toepassen en meer grip kreeg op de verschillende vraagstukken binnen de IT. Mijn tip is dan ook om, ondanks de uitdagende opdrachten van de bachelor zelf, een bijbaantje binnen de IT te zoeken. 

  • Kristi Bergman, alumnus

    Kirsti Bergman, alumnus informatiekunde

    "Mijn interesses zijn vrij breed. Toen ik na het afronden van mijn VWO een bachelor opleiding moest kiezen heb ik daarom in eerste instantie lang getwijfeld tussen Psychologie, Communicatiewetenschappen en Bedrijfskunde. Een vriendinnetje wees me op Informatiekunde -een studie waar ik tot op dat moment nog nooit van gehoord had. Na een meeloopdag op de UU was ik direct enthousiast. Informatiekunde is een perfecte combinatie van de drie vakgebieden waar ik mij in eerste instantie op georiënteerd had.

    Als informatiekundige bevind je je aan de menselijke kant van de IT. Je bent de schakel tussen de verschillende partijen die bij het ontwerpen en bouwen van een systeem (e.g. website, app, ticketmachine) betrokken zijn. Van het verzamelen van requirements van eindgebruikers, tot het creëren en evalueren van een (lo-fi) prototype -het behoort allemaal tot de informatiekundige toolbox. Ook privacy-gerelateerde issues en een basis aan programmeren komen binnen de opleiding aan bod.

    Wat mij het meeste trok binnen informatiekunde aan de UU is de ‘hands-on’ aanpak. Naast de theorie die verschaft wordt in de hoorcolleges, ga je in de werkcolleges ook écht aan de slag. Hierbij kun je je creativiteit de vrije loop laten. Een andere reden om Informatiekunde aan de UU te gaan studeren is de grote keuzevrijheid in vakken die je hier hebt. Naast de verschillende tracks die in de opleiding aangeboden worden, is er ook de mogelijkheid om een minor binnen een ander vakgebied te volgen. Leuk voor als je bijvoorbeeld tóch nog iets beter wil leren programmeren, je meer wil weten over de rechterlijke grondslagen van de ICT, of je communicatievaardigheden verder wil bijschaven.

    De toekomstverwachtingen voor een informatiekundige op werkgebied zijn op dit moment erg goed. Steeds meer bedrijven -groot en klein- beginnen in te zien dat bruggenbouwers in de IT een must zijn. En IT is tegenwoordig overal, dus wat je interesses ook zijn, je kunt in elke sector terecht!"

  • Anne de Wildt, student Informatiekunde

    Waarom Informatiekunde?

    "Ik heb via-via over de opleiding Informatiekunde gehoord en tijdens een open dag van de Universiteit Utrecht had ik nog ruimte voor een extra voorlichting, dus toen ben ik naar de voorlichting over informatiekunde gegaan en dit bleek precies te zijn wat ik zocht in een studie. Op de middelbare school had ik de profielen N&G en N&T met de keuzevakken economie en M&O. Deze combinatie wilde ik ook graag terug zien in een technische opleiding, maar wel met een sociale of economische kant en dat is wat Informatiekunde voor mij inhoudt."

    De verschillende kanten van informatiekunde

    "Aan het begin van de studie dacht ik vooral de business-kant van informatiekunde leuk te vinden, om te gaan kijken hoe ICT het beste kan functioneren in organisaties, maar mijn blik tegenover programmeren is tijdens de studie helemaal omgeslagen en het lijkt me super leuk om hier later mee verder te gaan."

    Wat de opleiding niet is

    "Ik had toen ik aan deze opleiding begon het idee dat er ook vakken zouden zijn, puur gericht op de maatschappelijke kant van ICT, maar dit blijkt in de studie toch niet losstaand naar voren te komen. Dat is overigens helemaal niet erg, want ik ben nog steeds even blij met de studiekeuze die ik heb gemaakt en ik heb het opgelost door vakken buiten onze faculteit te volgen."