Ervaringen

  • Anne de Wildt, student Informatiekunde

    Waarom Informatiekunde?

    "Ik heb via-via over de opleiding Informatiekunde gehoord en tijdens een open dag van de Universiteit Utrecht had ik nog ruimte voor een extra voorlichting, dus toen ben ik naar de voorlichting over informatiekunde gegaan en dit bleek precies te zijn wat ik zocht in een studie. Op de middelbare school had ik de profielen N&G en N&T met de keuzevakken economie en M&O. Deze combinatie wilde ik ook graag terug zien in een technische opleiding, maar wel met een sociale of economische kant en dat is wat Informatiekunde voor mij inhoudt.

    De verschillende kanten van informatiekunde

    Aan het begin van de studie dacht ik vooral de business-kant van informatiekunde leuk te vinden, om te gaan kijken hoe ICT het beste kan functioneren in organisaties. Het vak Mobiel Programmeren was waar ik het meeste tegen opkeek, omdat ik nog nooit in mijn leven geprogrammeerd had. In dit vak ga je zelf een app bouwen die aan het eind ook echt moet werken. Ik vond dit vak wel het meest lastige uit het eerste jaar, maar het is te doen als je er maar genoeg tijd in stopt. Tijdens het volgen van het vak is mijn blik tegenover programmeren helemaal omgeslagen en het lijkt me super leuk om hier later mee verder te gaan.

    Wat de opleiding niet is

    Ik had toen ik aan deze opleiding begon het idee dat er ook vakken zouden zijn, puur gericht op de maatschappelijke kant van ICT, maar dit blijkt in de studie toch niet losstaand naar voren te komen. Dat is overigens helemaal niet erg, want ik ben nog steeds even blij met de studiekeuze die ik heb gemaakt en ik heb het opgelost door vakken buiten onze faculteit te volgen."  

     

  • Ans de Nijs, student Informatiekunde

    Ans de Nijs, student Informatiekunde

    "In het eerste jaar krijg je de opdracht om een prototype voor een informatiesysteem te ontwikkelen dat bijdraagt aan een maatschappelijke behoefte. Hierbij kun je alle kanten op en daardoor kan je jouw creativiteit de volle loop laten gaan. Op het eerste gezicht is je eerste project aan de universiteit heel spannend, omdat je nog weinig kennis over het vakgebied Informatiekunde bezit. Wat juist leuk is aan het introductieproject, is dat je al doende te maken krijgt met verschillende facetten van informatiekunde en aan het eind een beter beeld hebt bij wat informatiekunde is. Je merkt dat er veel meer komt kijken bij het ontwerpen van een systeem dan dat je in het eerste opzicht verwacht. Je moet onder andere denken aan de gebruiksvriendelijkheid van het systeem en hoe het systeem beheerd kan worden. Wat ik vooral fijn vind bij de cursus is dat je er niet alleen voor staat, je werkt in een team en leert met elkaar samen te werken binnen een project met alle verantwoordelijkheden die erbij spelen. Je bedenkt met je teamgenoten een systeem dat je samen verder uitwerkt, zodat er uiteindelijk een eindproduct ontstaat waar goed over nagedacht is en waar het hele team achter staat. Zo hebben mijn teamgenoten en ik een prototype voor een digitale medicijnkast voor ouderen opgesteld." 

     

  • Lisa Hordijk, honours student en voorzitter van de Science Honours Academy

    "Ik ben aan het einde van mijn eerste jaar begonnen met het Honours programma omdat ik meer uitdaging zocht. Ik wilde graag projecten doen met echte opdrachtgevers en leren om interdisciplinair te werken. Tijdens mijn bachelor kon ik dit enkel bereiken door het honours programma te volgen.

    Ik had in eerste instantie verwacht dat het programma al helemaal ingevuld zou zijn, maar dit bleek totaal niet het geval. We kregen ontzettend veel vrijheid. Hoewel dit soms voor stress zorgde, resulteerde dit in hele gave projecten, zoals het Ter Info project waar ik al een jaar aan werk met alle Informatiekunde Honours studenten.

    Naast het disciplinaire deel, is er een interdisciplinair deel, de Sciene Honours Academy waarin je oko kunt kiezen wat je graag wilt leren en hoe je jezelf wilt ontwikkelen. Het meest waardevolle aan het interdisciplinaire programma vind ik het samenwerken met mensen van andere studies. Ik heb nieuwe vrienden gemaakt en geleerd dat er bij onderzoek doen heel veel verschillende invalshoeken zijn, waarbij allerlei studies relevant kunnen zijn. En erg leuk om te doen: hoe je samen activiteiten organiseert!

    Hoewel ik me onderdeel voel van de SHA, zo heb ik tijdns reizen en project mensen leren kennen, is dit maar een klein percentage van de groep. Eén van de doelstellingen die wij als Student Board hebben, is om komend jaar meer sociale activiteiten te organiseren waarbij studenten kunnen netwerken en elkaar beter leren kennen. We denken dat dit een belangrijke manier is om het community gevoel te versterken en het samenwerken bevordert." 

     

  • Wienand Omta

    Wienand Omta

    Naast de verplichte vakken was er veel ruimte voor eigen invulling

    "Tijdens mijn researchmaster Information Science had ik naast de verplichte vakken veel ruimte voor een eigen invulling. Deze ruimte heb ik voornamelijk besteed aan vakken die zich richten op de eindgebruiker. Anders gezegd, waar systemen makkelijker en intuïtiever in gebruik worden. Daarnaast heb ik me geconcentreerd op Medical Informatics waar ik tevens in ben afgestudeerd. 

    Ik voelde me sterk aangetrokken tot dit onderwerp en heb mijn thesis met veel plezier geschreven bij een onderzoeksinstituut voor de Nederlandse gezondheidszorg. Het onderwerp besloeg de effectiviteit en efficiency van IT bij preventiecampagnes voor chronische ziektes. De begeleiding was gedurende mijn afstudeerproject intensief, zowel vanuit de universiteit als het instituut.

    Ik heb voor deze master gekozen omdat de master gericht is op informatiesystemen die dagelijks van belang zijn. Wat mij aantrok was enerzijds de vrijheid in keuze en anderzijds de betrokkenheid van de verplichte vakken in de huidige maatschappij. De diverse vraagstukken die worden besproken bij vakken die het fundament leggen van deze opleiding spelen dagelijks een belangrijke rol. Tijdens mijn master was ik vrij om vakken aan andere universiteiten te volgen en was er een mogelijkheid voor een Capita Selecta. Dit is een vak waar je eigen invulling aan kan geven, bijvoorbeeld een experiment of een literatuuronderzoek. Vervolgens schrijf je daar een paper over. Al deze mogelijkheden heb ik met beide handen aangegrepen."