Ervaringen

  • Ans de Nijs, student Informatiekunde

    Ans de Nijs, student Informatiekunde

    "In het eerste jaar krijg je de opdracht om een prototype voor een informatiesysteem te ontwikkelen dat bijdraagt aan een maatschappelijke behoefte. Hierbij kun je alle kanten op en daardoor kan je jouw creativiteit de volle loop laten gaan. Op het eerste gezicht is je eerste project aan de universiteit heel spannend, omdat je nog weinig kennis over het vakgebied Informatiekunde bezit. Wat juist leuk is aan het introductieproject, is dat je al doende te maken krijgt met verschillende facetten van informatiekunde en aan het eind een beter beeld hebt bij wat informatiekunde is. Je merkt dat er veel meer komt kijken bij het ontwerpen van een systeem dan dat je in het eerste opzicht verwacht. Je moet onder andere denken aan de gebruiksvriendelijkheid van het systeem en hoe het systeem beheerd kan worden. Wat ik vooral fijn vind bij de cursus is dat je er niet alleen voor staat, je werkt in een team en leert met elkaar samen te werken binnen een project met alle verantwoordelijkheden die erbij spelen. Je bedenkt met je teamgenoten een systeem dat je samen verder uitwerkt, zodat er uiteindelijk een eindproduct ontstaat waar goed over nagedacht is en waar het hele team achter staat. Zo hebben mijn teamgenoten en ik een prototype voor een digitale medicijnkast voor ouderen opgesteld."

  • Wienand Omta

    Wienand Omta

    Naast de verplichte vakken was er veel ruimte voor eigen invulling

    "Tijdens mijn researchmaster Information Science had ik naast de verplichte vakken veel ruimte voor een eigen invulling. Deze ruimte heb ik voornamelijk besteed aan vakken die zich richten op de eindgebruiker. Anders gezegd, waar systemen makkelijker en intuïtiever in gebruik worden. Daarnaast heb ik me geconcentreerd op Medical Informatics waar ik tevens in ben afgestudeerd. 

    Ik voelde me sterk aangetrokken tot dit onderwerp en heb mijn thesis met veel plezier geschreven bij een onderzoeksinstituut voor de Nederlandse gezondheidszorg. Het onderwerp besloeg de effectiviteit en efficiency van IT bij preventiecampagnes voor chronische ziektes. De begeleiding was gedurende mijn afstudeerproject intensief, zowel vanuit de universiteit als het instituut.

    Ik heb voor deze master gekozen omdat de master gericht is op informatiesystemen die dagelijks van belang zijn. Wat mij aantrok was enerzijds de vrijheid in keuze en anderzijds de betrokkenheid van de verplichte vakken in de huidige maatschappij. De diverse vraagstukken die worden besproken bij vakken die het fundament leggen van deze opleiding spelen dagelijks een belangrijke rol. Tijdens mijn master was ik vrij om vakken aan andere universiteiten te volgen en was er een mogelijkheid voor een Capita Selecta. Dit is een vak waar je eigen invulling aan kan geven, bijvoorbeeld een experiment of een literatuuronderzoek. Vervolgens schrijf je daar een paper over. Al deze mogelijkheden heb ik met beide handen aangegrepen."

  • Jorrit Velzeboer, student Informatiekunde

    Jorrit Velzeboer, student Informatiekunde

    "Informatiekunde is over het algemeen uitstekend te combineren met andere activiteiten, zoals bijvoorbeeld een lidmaatschap van een sportclub of een vereniging. Wel is het ene blok is drukker dan het andere. Waar we in het eerste blok met het vak 'imperatief programmeren' maar weinig vrije tijd over hielden, hadden we in het blok daarna slechts op twee dagen colleges. Er wordt van je verwacht dat je in staat bent zelfstandig te werken en je tijd buiten de colleges handig weet in te delen. Zelf badminton ik in mijn vrije tijd, ben ik actief lid bij de studievereniging Sticky en zit ik in een commissie. Kortom, informatiekunde is prima te doen zolang je het zelf maar bijhoudt."