Ervaringen
Reem Najjar, student
Mijn naam is Reem en ik kom oorspronkelijk uit Syrië. Hoewel ik wist dat, vanwege de taalbarrière, studeren in Nederland uitdagend zou zijn, wilde ik toch een opleiding volgen die mij een goede toekomst zou bieden. Na veel overweging koos ik voor informatiekunde.
Omdat mijn vooropleiding was gewaardeerd op havo- en niet op vwo-niveau heb ik een jaar aan een hbo gestudeerd en mijn propedeuse gehaald. Daarna kon ik naar de universiteit doorstromen. Verder had ik Wiskunde B examen op vwo-niveau6 nodig om voor deze opleiding toegelaten te kunnen worden. Ik koos deze opleiding, omdat het IT-veld veel mogelijkheden en uitdagingen biedt, wat ik interessant vind.
In mijn eerste jaar had ik het erg moeilijk vanwege het stressvolle leven en de moeilijke omstandigheden waar ik mee te maken had. Ik wilde meerdere keren gewoon stoppen met studeren, maar ik gaf niet op. Ik bleef doorgaan en wist dat als ik vastberaden was en mijn best deed, ik mijn doelen kon bereiken.
Mijn reis is nog niet ten einde. Ik besef dat ik nog veel meer te doen heb om mijn dromen waar te maken. Momenteel ben ik bezig met mijn master in Computing Science en ik ben vastbesloten om in de toekomst nog meer te bereiken. Mijn advies voor andere studenten is om niet op te geven. Als je iets wilt bereiken, kun je het zeker bereiken. Het kan een uitdaging zijn en er zullen moeilijke momenten zijn, maar als je vastbesloten blijft en je focust op je doel, kun je alles bereiken wat je wilt in het leven.
Willem Haans, student
Toen ik op de middelbare school zat, twijfelde ik – net als zovelen – enorm over welke studie ik moest kiezen. Eén ding wist ik zeker: ik wilde naar Utrecht, een grote stad die in mijn ogen toch als een groot dorp voelt en waar de studenten en de bewoners goed samengaan. Maar welke studie past dan het beste bij mij en waar liggen mijn interesses?
Ik koos uiteindelijk voor Informatica en hoewel ik ICT ontzettend boeiend vind, voelde ik me niet op mijn plek door het vele programmeren. Wat ik wil, is de verbinding leggen tussen mensen, of eigenlijk bedrijven, en ICT. Hoe kan technologie ons dagelijks leven en werk verbeteren? Daarom besloot ik aan het einde van mijn eerste jaar naar Informatiekunde te wisselen. De vakken spraken me veel meer aan en ik voelde me meteen meer op mijn plek.
Studeren aan de Universiteit Utrecht biedt daarnaast veel vrijheid om je eigen keuzes te maken en je te specialiseren in wat jij interessant vindt. Je hebt de mogelijkheid om vakken te volgen van verschillende faculteiten, maar je kunt er ook voor kiezen om je volledig te richten op vakken binnen de Informatica. Zo kun je je kennis van IT nog verder verbreden.
De docenten aan onze faculteit zijn altijd bereid om met je mee te denken en helpen je graag bij je ontwikkeling of problemen. Bijna alle vakken combineren theorie en tentamens met een praktisch gedeelte en veel groepsopdrachten. Vooral dat praktische aspect is ontzettend leuk. Tijdens je studie werk je veel samen met anderen, waarbij je verschillende vaardigheden ontwikkelt: van onderzoek doen en papers schrijven tot het runnen van een bedrijf in een 'serious game'. Deze brede ervaring zorgt ervoor dat je de studie afrondt met een waardevolle skill set. Met deze vaardigheden kun je hierna aan de slag in verschillende sectoren, zoals consultancy, data-analyse, of IT-management.
Inge van Dijk, honoursstudent
"Mijn naam is Inge en ik ben bíjna afgestudeerd van mijn bachelor Informatiekunde. Toen ik na de middelbare school een studie moest kiezen wist ik alleen dat ik IT heel interessant vond. Daar ben ik ook op gaan oriënteren en omdat Informatiekunde ook de menselijke kant van IT belicht, sprak deze studie me erg aan. Aan het einde van mijn eerste jaar ben ik ook begonnen met het Honours programma. Door dit programma ben ik in aanraking gekomen met andere kanten van IT. Zo heb ik een project gedaan voor een opdrachtgever, waardoor ik ook met hen heb leren samenwerken. Door dit project merkte ik dat ik meer wilde zien van wat je kan met Informatiekunde. Het was voor mij erg vaag hoe je het lesmateriaal kan toepassen in het echt. Om dit probleem op te lossen ben ik begonnen aan een stage. Dit sloot precies aan bij mijn wensen en ik heb daar veel geleerd. Een absoluut pluspunt aan de opleiding is de flexibiliteit die mij de mogelijkheid bood om dat te gaan doen wat ik nodig had en wat ik interessant vond."
Bastiaan van Gilst, alumnus Informatiekunde
Passie voor programmeren
Tijdens het vak Informatica op de middelbare school ontdekte ik mijn passie voor programmeren. Vooral het creatieve proces van het omzetten van ideeën en wensen naar functionerende oplossingen sprak me enorm aan. Na veel wikken en wegen koos ik uiteindelijk voor Informatiekunde aan de Universiteit Utrecht, en heb geen moment spijt gehad. Heel veel verschillende disciplines komen eigenlijk samen in één studie, zoals bijvoorbeeld bedrijfskunde, sociologie, informatica en informatiebeveiliging. Binnen de studie heb je door de modulaire opzet van het programma heel veel vrijheid om zelf een pad samen te stellen dat je aanspreekt of waar je juist meer over wilt leren, en je eigen specialisatie te kiezen. Zo heb ik onder meer een minor in het recht gedaan en meegedaan aan het Honoursprogramma van de faculteit Bètawetenschappen. Hierin verbreed je samen met studenten van allemaal verschillende achtergronden je kennis met symposia en projecten en ontdek je hoe andere disciplines op een hele andere manier naar de wereld kijken. Dit leert je zelf ook weer op om een andere manier te kijken naar de wereld.
Een brede studie
Informatiekunde is een erg brede studie en dat maakt het juist ook zo leuk: je kunt er echt je eigen draai aan geven en een onderwerp induiken dat je zelf aanspreekt. Zelf merk ik dat ik het leuk vind om te kijken naar hoe organisaties en processen door ICT met elkaar worden verbonden, en wat de impact op het werk van de medewerker is. Dit is niet puur alleen een ‘ICT-probleem’, maar kun je enkel analyseren met de kennis van alle andere disciplines die voorbijkomen bij Informatiekunde. Het is leuk om te zien hoe alle losse puzzelstukjes aan kennis na drie jaar ineens in elkaar passen, op een manier die je ook meteen in de praktijk kan brengen.
Kennis toepassen in de praktijk
Dit kan niet alleen binnen de universiteit, waar ik bijvoorbeeld een ‘serious game’ heb mogen bouwen die ook echt in de App Store staat en waarmee onderzoek wordt gedaan, maar bijvoorbeeld ook bij de Rijksoverheid waar ik nu tijdens mijn master Business Informatics de vertaalslag maak tussen gebruikerswensen en de techniek. Het is leuk om te zien hoe alle kennis uit modellen en theorieën ‘tot leven komt’ in een organisatie en je deze weer kan delen met mijn collega’s.