Ervaringen

Denise de Rijcke, student

Denise de Rijcke, student Informatica

Tijdens mijn studie wiskunde kwam ik voor het eerst in aanraking met programmeren. Dit beviel mij heel goed en aangezien ik logica en algoritmes ook erg leuk vond, heb ik besloten om toch de bachelor Informatica te gaan volgen. Dit vond ik in het begin erg spannend, omdat ik helemaal niet zo heel handig was met computers. Dit was gelukkig nergens voor nodig. Je kunt veel hulp krijgen van de begeleiders van vakken. Ook werk je vaak samen en hoef je het dus nooit helemaal in je eentje uit te zoeken.

Wat mij aansprak in Utrecht was het variƫrende aanbod aan vakken en de vrijheid die je krijgt in het kiezen ervan. Je kunt zelf bepalen welke aspecten van de informatica je het interessantst vindt en daar meer over leren. Momenteel ben ik bezig met het softwareproject en kan ik al mijn opgedane kennis toepassen in de praktijk. Dit project is een leuke en goede voorbereiding op het grote mensen leven na de opleiding.

Thijs Boerefijn, honoursstudent Informatica

Thijs Boerefijn, student Informatica

"Bij het zoeken naar een studie overwoog ik eerst niet om me in te schrijven voor het honoursprogramma. Op dat moment was ik niet volledig op de hoogte van de werkdruk van mijn studie en hoeveel vrije tijd ik zou hebben. Na enkele maanden ontving ik een uitnodiging om deel te nemen aan het honoursprogramma, gebaseerd op mijn behaalde cijfers. Nieuwsgierig naar wat het precies inhield, heb ik me ingeschreven voor enkele informatieavonden en ontdekte ik dat het vooral draaide om de gemeenschap. Samenwerking met studenten van andere studies stond hierbij voornamelijk centraal.

Binnen het honoursprogramma Informatica kregen we in ons tweede jaar de kans om een project te kiezen waaraan we in groepen zouden werken. Hierbij leerden we effectief samenwerken met een opdrachtgever. Zo heb ik bijvoorbeeld een raytracer ontwikkeld voor de docent van het vak Graphics waarbij de gebruiker alle opties kon in- en uitschakelen. Dit bleek zeer nuttig, aangezien hij op deze manier zijn studenten stap voor stap kon laten zien hoe een raytracer eigenlijk is opgebouwd.

Naast educatieve evenementen organiseert de Science Honours Academy (SHA) ook diverse niet-educatieve activiteiten, zoals pubquizen, spelletjesavonden, uitstapjes, recepties en jaarlijkse buitenlandse reizen. In mijn eerste jaar gingen we naar Parijs, en in het tweede jaar naar Leipzig. Deze evenementen boden de kans om studenten van andere studies te ontmoeten, wat erg interessant is vanwege de verschillende perspectieven op problemen en de mogelijkheid om meer te leren over andere studies.

Het honoursprogramma bied ook mogelijkheden om verschillende vaardigheden te ontwikkelen, waaronder onderzoek doen en het oplossen van interdisciplinaire problemen die door bedrijven worden voorgesteld. Bovendien leerden we efficiƫnt te werken in groepsverband. Voor mij was dit, naast dat het goed staat op je CV, de toegevoegde waarde van het honoursprogramma."