Ervaringen

  • Mandy Filet, student Gametechnologie

    Mandy Filet, student Gametechnologie

    "Voordat ik aan de studie begon, hoorde ik links en rechts veel geluiden als: "Wanneer je deze studie kiest, alleen omdat je van gamen houdt, komt het je nog zwaar te vallen!" Daardoor werd ik ergens wel bang dat het uiteindelijk allemaal tegen zou vallen, maar niets is minder waar. Natuurlijk ben je weliswaar niet de hele dag "aan het gamen" zoals sommigen mij wel eens gevraagd hebben, maar eerlijk gezegd ken ik ook geen enkele student Gametech die dat wel verwacht had en nu spijt heeft van zijn keuze. Je doet simpelweg een variant op Informatica, die zich focust op games: je houdt je bezig met de technieken erachter, zoals artificial intelligence en graphics. Als dat je interesse prikkelt, zit je goed bij Gametech.

    Leertempo

    Het enige wat mij niet zozeer tegenviel, maar wat wel even wennen was, is dat het leertempo hier aardig wat hoger ligt dan wat ik van de middelbare school gewend was. Waar je voorheen weken mocht teren op één hoofdstuk, doe je er nu een paar per week. Dat went echter gauw genoeg. Als je iemand bent die gewoon netjes de colleges volgt en de opdrachten maakt, is het allemaal hartstikke goed te doen.

    Eerste jaar

    Wat ik zelf bijzonder leuk vond in mijn eerste jaar, was dat we in de tweede periode (nadat we de basis van het programmeren hadden geleerd) meteen aan de slag mochten met een complete game! Je werkt daarvoor in een groep van ongeveer zes studenten aan een eigen "verbeterde" versie van een retro game, zoals Pacman of DK. Je krijgt daarin erg veel vrijheid en toch begeleiding waar het nodig is. Je ontdekt meteen waar je sterke punten liggen en wat je de komende jaren nog kunt verbeteren. Dat project was voor mij erg leuk om te doen en ik kijk er nog steeds met trots op terug."

  • Jinny Scholte, bachelorstudent

    Jinny Scholte, student informatica

    Waarom Informatica/Gametechnologie

    "Op de middelbare school hadden we het vak informatica al. Tijdens dit vak kreeg ik al een klein voorproefje van wat de studie kon inhouden. Toen de tijd had ik nooit gedacht dat ik dit ook echt ging studeren. Nadat ik eerst een verkeerde studiekeus had gemaakt en ik opnieuw moest gaan nadenken over welke studie bij me zou passen kwam ik al snel uit op informatica. Ik ben namelijk erg technisch ingesteld en de puzzels die programmeren met zich meebrengen spraken me altijd al erg aan.

    Van de keuze om informatica te gaan studeren heb ik geen dag spijt gehad en het is nu 3 jaar later! Je kan je vakken namelijk zo inrichten, dat je altijd wel iets volgt wat je leuk vindt of wat je aanspreekt. Daarnaast heeft de studie een hele fijne verhouding tussen practica en theorie, waardoor het toegankelijk blijft onafhankelijk van je manier van leren."

    Waarom Utrecht

    "Voor mij lag de keuze al vrij snel op Utrecht, eigenlijk al voordat ik definitief had besloten wat ik wilde studeren. Dit komt doordat Utrecht centraal gelegen is, hierdoor is Utrecht altijd makkelijk bereikbaar. Daarnaast is het ook gewoon een hele mooie stad, waar altijd wel iets te beleven is."

    Toekomstperspectief

    "Toen ik in eerste instantie voor de studie informatica koos wist ik echt nog niet welke baan ik ermee zou willen doen. Dit vond ik in het begin best een spannende gedachte, maar toen ik eenmaal bezig was viel alles vanzelf op zijn plaats. Je kan namelijk op zo onwijs veel plekken aan het werk na je studie, zelf met alleen een bachelor op zak. In de afgelopen 3 jaar heb ik zoveel over mezelf en over het vakgebied geleerd, dat ik nu met vertrouwen de volgende stap durf te zetten."

  • Joost van Dongen is Lead Programmer en mede-eigenaar van Ronimo Games

    Joost van Dongen, Ronimo Games

    Om games te kunnen maken moet je kunnen programmeren

    "Ik wilde vanaf mijn 13e eigenlijk al complete games maken. Maar om games te kunnen maken, moet je kunnen programmeren, dus ging ik voor informatica. Daarnaast vond ik wiskunde erg leuk, en aangezien informatica aardig wat wiskunde bevat, was dat voor mij een goede keuze. Heel veel onderwerpen in de studie vond ik razend interessant, dus studeren viel me nooit zwaar: ik las vaak zelfs de hoofdstukken van het boek die niet besproken waren, om maar geen interessante informatie te hoeven missen.

    Eigen bedrijf opgericht

    Al tijdens mijn studie heb ik samen met vrienden van de kunstacademie een eigen bedrijf opgericht: Ronimo Games. Tijdens een studieproject hadden we al de game De Blob gemaakt en met Ronimo Games hebben we onze eerste game voor de Nintendo Wii gemaakt en ook uitgebracht: Swords & Soldiers. Ik ben bij Ronimo Games de Lead Programmer en daarmee verantwoordelijk voor alle technologie van onze games: van zorgen dat er iets gebeurt als je op een knop drukt, tot het schrijven van een graphics engine voor de Nintendo Wii."