Ervaringen

  • Susan Verstegen volgt nu de master International Relations in Historical Perspective (UU)

    Susan Verstegen is student

    "Vóór mijn definitieve keuze voor de bachelor Geschiedenis wist ik: ik zal er waarschijnlijk geen miljonair mee worden en ik zal niet worden opgeleid tot een duidelijk beroep. Van huis uit heb ik meekregen dat het belangrijk is om te doen wat je leuk vindt, dus dat heb ik gedaan!

    Nog steeds ben ik blij met mijn keuze. Ik heb bij Geschiedenis waardevolle vaardigheden geleerd, zoals (academisch) schrijven, hoofd- en bijzaken onderscheiden.

    Na een breed overzicht te krijgen in het eerste jaar mag je als student inzoomen op wat je interessant vindt. Die keuzevrijheid vond ik prettig. Daarnaast vond ik het persoonlijke, informele contact met docenten fijn: ondanks dat er vrij veel studenten zijn, ben je niet slechts een nummer bij Geschiedenis.

    Bij een studie horen natuurlijk minder fijne dingen, maar ook juist hele leuke. Ik vond het bijvoorbeeld heerlijk om in de wereld van primaire bronnen te duiken. Daarnaast haalde ik veel voldoening uit het schrijven van stukken. Volgens mij was ik een van de weinige studenten die echt plezier heeft gehaald uit het schrijven van mijn scriptie!

    Daarna ben ik aan de master International Relations in Historical Perspective begonnen. Daarbinnen volg ik de specialisatie Terrorisme, ontzettend interessant en direct toepasbaar. Met mijn studie hoop ik wat bij te dragen aan de maatschappij: mijn droombaan ligt dan ook in de richting van terrorismebestrijding.

    Als studieonderdeel kan ik iedereen een stage aanraden. Ik heb zelf een heel waardevolle ervaring gehad, namelijk het P2P: Challenging Extremism project. Hieruit kwam Dare to be Grey voort, een social mediacampagne tegen het verscherpen van tegenstellingen tussen mensen. Het opdoen van praktijkkennis hierbij heeft me ontzettend geholpen bij het kiezen van mijn master.

    Nog een tip voor (aankomende) studenten die zich oriënteren op een bachelor: achteraf gezien ben ik te laat begonnen met oriënteren en dat last-minutegedoe leverde veel onnodige stress op. Ik kan je daarom aanraden om op tijd naar open dagen te gaan. En vooral: kies wat je leuk vindt!"

  • Coen Brummer werkt als persvoorlichter bij de Tweede Kamerfractie van D66

    Coen Brummer studeerde Geschiedenis

    "Ik werk als persvoorlichter bij de Tweede Kamerfractie van D66. Daar houd ik het nieuws in de gaten en begeleid ik het contact tussen Kamerleden en journalisten. Het grootste deel van mijn werk bestaat uit het schrijven van teksten, zoals persberichten, en het beantwoorden van vragen van journalisten. Voorlichters hebben verschillende achtergronden, van communicatie tot rechten. Als afgestudeerde student Geschiedenis heb je als voordeel dat je goed hebt leren schrijven en om kunt gaan met grote hoeveelheden informatie. Dat is mijn kracht: bijna alles begint met tekst.

    Voor deze baan heb ik twee masters gedaan: Politiek en maatschappij in historisch perspectief en Geschiedenis en filosofie van de natuurwetenschappen. Ook heb ik stage gelopen op het wetenschappelijk bureau van D66. Daarna kon ik bij D66 blijven voor de campagne voor de Europese Parlementsverkiezingen van 2009. Na die verkiezingen werd ik hoofdredacteur van DEMO, het ledenmagazine van de Jonge Democraten. Ook heb ik een poos ‘buiten’ D66 gewerkt: een periode als redacteur bij weekblad Elsevier, als tekstschrijver voor verschillende opdrachtgevers, en als commentator en interviewer bij radioprogramma OBA Live."

  • Eric-Jan Pouw is student

    Eric-Jan Pouw, student Geschiedenis

    "Geschiedenis is geen jaartallen uit je hoofd leren. Je leert te begrijpen waarom de wereld werkt zoals die werkt. Ik heb kennis gemaakt met een hele rits aan historische onderwerpen, zoals politieke ideologieën, mensenrechten, Europese integratie en meer. 

    Van kinds af aan heeft geschiedenis mij al gegrepen. De bachelor Geschiedenis was dus een logische keuze, omdat ik dagelijks bezig mag zijn met wat mij het meeste boeit! Je leert als student een standpunt in te nemen in de historiografische debatten en op die manier te werken aan je eigen inzichten. Het werkt bijzonder verhelderend voor mijn blik op de wereld om op een wetenschappelijke manier bezig zijn met deze onderwerpen.

    Het leukste aan de bachelor is de vrijheid die ik vanuit de opleiding krijg om mijn studie vorm te geven. De opleiding zit stampvol getalenteerde en betrokken docenten die graag met mij meedenken en me willen helpen met mijn ontwikkeling. Ik word nooit afgeremd maar juist altijd aangemoedigd. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Ik krijg de vrijheid om mijn eigen cursussen te kiezen en mijn eigen ideeën uit te werken in artikelen en opdrachten. Zelden wordt mij iets opgelegd. Niet alleen groei ik zo als historicus, maar ook voor mijn persoonlijke ontwikkeling is het prettig om in zo’n omgeving te kunnen werken."

  • Allard Amelink werkt bij een adviesbureau voor maatschappelijke vraagstukken

    Allard Amelink studeerde Geschiedenis

    "Op het moment werk ik bij Andersson Elffers Felix (AEF), een adviesbureau voor maatschappelijke vraagstukken. We ondersteunen overheden, publieke en private organisaties bij strategische vernieuwingen, door middel van advies, onderzoek en begeleiding bij verandering. De thema’s waar we aan werken lopen zeer uiteen: van zorg tot justitie en van openbaar vervoer tot de woningmarkt.

    Door mijn bachelor Geschiedenis en de master Politiek en maatschappij in historisch perspectief, merk ik dat ik in staat ben om in korte tijd veel informatie te verwerken en te ordenen. Ik maak snel scherpe analyses. Vervolgens kan ik dit alles krachtig uiteenzetten op papier of in een presentatie.

    Mijn advies voor de studiekiezer: kies vooral een studie die je leuk lijkt en doe er vooral ook zo veel mogelijk naast. Zelf heb ik veel bijvakken gedaan, ben ik lid geweest van een studentenvereniging en ik heb als studentassistent gewerkt bij de Universiteit Utrecht. Ook heb ik aan de universiteit een paar maanden deeltijd gewerkt om een conferentie te organiseren. Je leert niet alleen van je studie, maar ook van de dingen daarbuiten!"