Informatie over het nieuwe curriculum Geneeskunde
Als je vanaf 2026-2027 Geneeskunde wil gaan studeren, dan is het goed om te weten dat onze opleiding gaat veranderen.
In het filmpje wordt uitgelegd waarom wij gaan veranderen.
Ons doel is een opleiding die je uitdaagt om op een actieve manier medische kennis en vaardigheden op te doen. Daarnaast leer je over belangrijke thema’s zoals duurzaamheid, medische technologie, leefstijl en preventie.
In het nieuwe curriculum:
- Volg je onderwijs dat samenwerking tussen verschillende disciplines en beroepen stimuleert.
- Ligt de nadruk op academische vorming en professionele en persoonlijke ontwikkeling.
- Zijn coschappen in de bachelor- en in de masteropleiding zo ingericht dat je langer op één plek leert en ook buiten het ziekenhuis ervaring opdoet.
De ontwikkeling van de cursussen is gestart. Het vernieuwde curriculum gaat van start vanaf september 2026.
Toelichting op het studieprogramma
Graag leggen we zo goed mogelijk uit hoe de bacheloropleiding eruit komt te zien. We zijn nog volop bezig om al het onderwijs vorm te geven. Veranderingen zijn dus nog mogelijk. In de afbeelding zie je hoe het onderwijs over de drie bachelor jaren wordt verdeeld.

Rij 1: Bachelor Jaar 1, doorlopend praktisch lijnonderwijs, discipline overstijgend onderwijs en iVTG.
Kolom 1: Semester 1, onderverdeeld in Periode 1 en 2. Onder periode 1: 10 weken Basis van gezondheid & ziekte. Onder periode 2: 8 weken Circulatie & Respiratie, daarna 2 weken Carrousel 1.
Kolom 2: Semester 2, onderverdeeld in Periode 3 en 4. Onder periode 3: 8 weken Zenuwstelsel & Psyche, daarna 2 weken Carrousel 2. Onder periode 4: 8 weken Spijsvertering & Metabolisme, daarna 2 weken Carrousel 3.
Rij 2: Bachelor Jaar 2, doorlopend praktisch lijnonderwijs, discipline overstijgend onderwijs en iVTG.
Kolom 1: Semester 1, onderverdeeld in Periode 1 en 2. Onder periode 1: 8 weken Urogenitaal & Hormonaal systeem, daarna 2 weken Carrousel 4. Onder periode 2: 8 weken Bewegen & Waarnemen, daarna 2 weken Step-back weken 1.
Kolom 2: Semester 2, onderverdeeld in Periode 3 en 4. Onder periode 3: 8 weken Levensloop, daarna 2 weken Step-back weken 2. Onder periode 4: 10 weken Keuzecursussen.
Rij 3: Bachelor Jaar 3, doorlopend praktisch lijnonderwijs, discipline overstijgend onderwijs en iVTG.
Kolom 1: Semester 1, onderverdeeld in Periode 1 en 2. Onder periode 1: 3 weken Blokonderwijs, daarna 6 weken Leren coschap lopen, daarna 1 week Reflectie. Onder periode 2: 10 weken Klinische uitdagingen & Complexe zorg.
Kolom 2: Semester 2, onderverdeeld in Periode 3 en 4. Periode 3 bestaat uit 5 weken Health Humanities en 5 weken Hematologie & Oncologie. Onder periode 2: 10 weken Wetenschap & Bachelor eindwerk.
Uitleg van de vakken
Dit blok start met een introductie van de gehele opleiding, elkaar leren kennen en leren wat studeren inhoudt. Daarna volgt de inhoudelijke kern van het blok met een introductie van de verschillende basisconcepten die nodig zijn om de daaropvolgende blokken in jaar 1, 2 en 3 goed te kunnen volgen. Denk daarbij aan anatomie & embryologie, fysiologie, celbiologie, microbiologie, immunologie en public health. We eindigen met een reflectie op hoe je dit eerste blok hebt ervaren.
In dit blok leer je over het hart- en vaatstelsel en het ademhalingsstelsel, leer je klinisch redeneren (op basis van de klacht van een patiënt tot een diagnose komen) en worden de kernprincipes behandeld die ten grondslag liggen aan het veilig toepassen van geneesmiddelen in de praktijk.
In dit blok komt het centrale en perifere zenuwstelsel aan bod en worden de vakgebieden psychiatrie en neurologie behandeld. Ook leer je klinisch redeneren (op basis van de klacht van een patiënt tot een diagnose komen) en worden de kernprincipes behandeld die ten grondslag liggen aan het veilig toepassen van geneesmiddelen in de praktijk.
In dit blok maak je kennis met het spijsverteringsstelsel en het metabole stelsel. Ook leer je klinisch redeneren (op basis van de klacht van een patiënt tot een diagnose komen) en worden de kernprincipes behandeld die ten grondslag liggen aan het veilig toepassen van geneesmiddelen in de praktijk.
Er zijn vier blokken van 2 weken die verspreid over jaar 1 en 2 in carrousel worden geroosterd, wat betekent dat het cohort in vier gelijke groepen wordt ingedeeld. Studenten doorlopen de vier modules in verschillende volgorde. De modules zijn:
- Labvaardigheden – Medische Technologie – AI
- Oriëntatie op zorg en maatschappij, inclusief wereldperspectief
- Ervaring op de werkvloer
- Challenge-onderwijs
Je leert communicatieve vaardigheden en basaal lichamelijk onderzoek uit te voeren. De manier waarop je het lichamelijk onderzoek gaat oefenen, staat in de omschrijving bij werkvorm Lichamelijk Onderzoek op de website.
Dit bestaat uit meerdere onderdelen die niet direct gelinkt zijn aan de medische kennis, maar bijdragen aan de vorming van de student tot professional. Deze onderdelen noemen we: Ik als mens, Ik als academicus, Ik als samenwerker en Ik midden in de samenleving.
Dit is de interuniversitaire VoortgangsToets Geneeskunde, waarmee je meerdere keren per jaar je kennisprogressie kan controleren. In jaar 3 van de bachelor toetsen we voor je afstuderen of je kennisprogressie voldoende is.
In dit blok leer je over het urogenitale stelsel en het hormoonstelsel, leer je klinisch redeneren (op basis van de klacht van een patiënt tot een diagnose komen) en worden de kernprincipes behandeld die ten grondslag liggen aan het veilig toepassen van geneesmiddelen in de praktijk.
In dit blok worden het bewegingssysteem, sensorische functies en de huid behandeld. Ook leer je klinisch redeneren (op basis van de klacht van een patiënt tot een diagnose komen) en worden de kernprincipes behandeld die ten grondslag liggen aan het veilig toepassen van geneesmiddelen in de praktijk.
In dit blok maak je kennis met de reproductieve functies en staan kinderen en ouderen centraal. Ook leer je klinisch redeneren (op basis van de klacht van een patiënt tot een diagnose komen) en worden de kernprincipes behandeld die ten grondslag liggen aan het veilig toepassen van geneesmiddelen in de praktijk.
Er zijn vier blokken van 2 weken die verspreid over jaar 1 en 2 in carrousel worden geroosterd, wat betekent dat het cohort in vier gelijke groepen wordt ingedeeld. Studenten doorlopen de vier modules in verschillende volgorde. De modules zijn:
- Labvaardigheden – Medische Technologie – AI
- Oriëntatie op zorg en maatschappij, inclusief wereldperspectief
- Ervaring op de werkvloer
- Challenge-onderwijs
Er zijn twee stepbackweken die elk twee weken duren. Daarin krijg je de ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, academische vorming en reflectie. Daarnaast is er ruimte om je te concentreren op het inhalen van achterstallig werk of voorbereiding op toekomstige uitdagingen zoals (her)tentamens of projecten.
Aan het einde van jaar 2 van de Bachelor volg je twee keuzecursussen.
Je leert communicatieve vaardigheden en basaal lichamelijk onderzoek uit te voeren. De manier waarop je het lichamelijk onderzoek gaat oefenen, staat in de omschrijving bij werkvorm Lichamelijk Onderzoek op de website.
Dit bestaat uit meerdere onderdelen die niet direct gelinkt zijn aan de medische kennis, maar bijdragen aan de vorming van de student tot professional. Deze onderdelen noemen we: Ik als mens, Ik als academicus, Ik als samenwerker en Ik midden in de samenleving.
Dit is de interuniversitaire VoortgangsToets Geneeskunde, waarmee je meerdere keren per jaar je kennisprogressie kan controleren. In jaar 3 van de bachelor toetsen we voor je afstuderen of je kennisprogressie voldoende is.
Een groot deel van het masterprogramma bestaat uit coschappen. In dit blok leer je hoe je het beste de overgang kan maken van het leren tijdens colleges of werkgroepen naar het leren op de werkplek. Het coschap heeft tot doel om het geleerde in de praktijk te brengen en je in contact te laten komen met patiënten, je eerste echte ervaringen op de werkvloer op te doen en te ervaren of het medische beroep bij je past. Het coschap loop je zowel in als buiten het ziekenhuis, bijvoorbeeld bij een huisarts of in een verpleeghuis. We eindigen met reflectie op hoe je het coschap hebt ervaren.
In dit blok leer je over complexe ziektebeelden, multimorbiditeit, polyfarmacie, preventie en advanced care planning.
In dit blok doe je kennis op over medische ethiek, gezondheidsrecht, medische geschiedenis en wetenschapsfilosofie.
In dit blok leer je over benigne hematologie, tumoren en metastase van diverse orgaansystemen. Ook worden de kernprincipes behandeld die ten grondslag liggen aan het veilig toepassen van geneesmiddelen in de praktijk.
Dit 10-weekse blok bereid je voor op het wetenschappelijke eindwerk door herhaling en verdieping van wetenschappelijke vaardigheden. Vervolgens werk je zes weken individueel en onder begeleiding aan je wetenschappelijke eindwerk.
Je leert communicatieve vaardigheden en basaal lichamelijk onderzoek uit te voeren. De manier waarop je het lichamelijk onderzoek gaat oefenen, staat in de omschrijving bij werkvorm Lichamelijk Onderzoek op de website.
Dit bestaat uit meerdere onderdelen die niet direct gelinkt zijn aan de medische kennis, maar bijdragen aan de vorming van de student tot professional. Deze onderdelen noemen we: Ik als mens, Ik als academicus, Ik als samenwerker en Ik midden in de samenleving.
Dit is de interuniversitaire VoortgangsToets Geneeskunde, waarmee je meerdere keren per jaar je kennisprogressie kan controleren. In jaar 3 van de bachelor toetsen we voor je afstuderen of je kennisprogressie voldoende is.