Ervaringen

  • Jarrish Ramcharan is student

    Jarrish Ramcharan, student Franse taal en cultuur

    “Door enkele hele leuke docenten Frans op de middelbare school en een beginnende interesse voor het onderwijs, begon ik na te denken of ik misschien docent Frans wilde worden. Een paar jaar geleden ben ik met alle motivatie van de wereld begonnen aan de opleiding Franse taal en cultuur, en daar heb ik tot op de dag van vandaag geen spijt van!

    Al op de open dag kwam ik er achter dat deze opleiding in Utrecht een hele kleinschalige opleiding is, waar de Franse taal, cultuur en geschiedenis centraal staan. Deze studie zou mij vanuit alle disciplines, te weten taalverwerving, linguïstiek, geschiedenis, literatuur en academische vorming, een basis bieden die ik later in mijn professionele leven nodig zal hebben. De vakken van de opleiding zouden gegeven worden in de historische binnenstad, wat ik op de open dag al een geweldig idee vond. Het beeld van de studie werd voor mij geheel bevestigd toen ik eenmaal begon aan de opleiding. Sterker nog: het overtreft alle verwachtingen. De combinatie van de stad Utrecht, de docenten, mijn medestudenten, de studievereniging Cercle en de interdisciplinaire studie maken het voor mij een toptijd!

    Het enige waar ik tegenop zag aan het begin van de studie was de hoeveelheid stof waarmee wij zouden worden bestookt. Gelukkig viel dit allemaal mee voor mij, alhoewel er wel medestudenten waren die er even aan moesten wennen. Het is nu eenmaal meer stof dan dat je gewend bent op de middelbare school. Met een goede planning kom je een heel eind. Gelukkig zijn er altijd mensen (je tutor, de studieadviseur of je medestudenten) die je een handje kunnen helpen.

    Na de bachelor zal ik mijn universitaire loopbaan vervolgen met de master Educatie en Communicatie, waarmee ik in anderhalf jaar mijn eerstegraads lesbevoegdheid wil halen. Na de master ga ik het liefst voltijds voor de klas staan: lessen Frans geven in de onder- en bovenbouw en het worden van mentor. Wellicht ga ik mezelf in de loop der jaren ook nog focussen op de coördinatie en organisatie van het moderne vreemde talenonderwijs in Nederland. De opleiding Franse taal en cultuur in Utrecht heeft in ieder geval een stevige basis gelegd voor een veelzijdige toekomst!”

  • Anna Verhoeven is student

    Anna Verhoeven, student Franse taal en cultuur

    “Ik heb voor de studie Franse taal en cultuur gekozen, omdat het veel verschillende opties biedt voor in de toekomst. Je kan er zo veel meer mee dan alleen het onderwijs in gaan! Frans studeren is namelijk meer dan alleen een taal leren. Ook de cultuur, de geschiedenis en de maatschappij komen aan bod. Ik droom soms van een diplomatieke baan in Brussel, dat lijkt me een ontzettend interessante wereld.

    De zomer voordat ik mijn studie Frans begon, was ik bang dat ik verschrikkelijk door de mand zou vallen; dat mijn Frans niets voor zou stellen en dat iedereen al vloeiend Frans zou spreken. Dit was absoluut niet het geval! Tuurlijk, er is verschil tussen de studenten, maar laat je niet tegenhouden door die angst. Er is veel ruimte om te leren en door bijvoorbeeld de talenpractica ga je ontzettend hard vooruit. Er is ruimte voor elk niveau.

    Ik had gedacht meer eenzelfde soort mensen tegen te komen bij deze opleiding, maar de studenten uit de bachelor zijn ontzettend divers. Iedereen heeft andere interesses en waardeert andere aspecten aan het Frans en aan de studie. Daarnaast brengen ook de minorstudenten, die bij een aantal vakken van de opleiding aanschuiven, nieuwe kennis en interesses met zich mee. Het is superinteressant om met hen spreken over hoe zij hun bachelor combineren met vakken uit de studie Franse taal en cultuur.

    Ik stelde mij voor dat de universiteit zó groot zou zijn, dat ik slechts een nummer zou zijn. Doordat de studie Franse taal en cultuur zo klein is, is dit absoluut niet aan de orde. Alle docenten kennen je persoonlijk. Je tutor houdt je goed in de gaten en kent je voorkeuren en plannen. De overstap van de middelbare school naar de universiteit is voor mij daarom soepel verlopen.

    Momenteel ben ik mij aan het oriënteren op welke master ik mij ga richten. Dit zal redelijk bepalend zijn voor mijn latere loopbaan. Aan de ene kant lijkt het mij ontzettend leuk om in het bedrijfsleven een rol te vervullen, misschien wel in het buitenland. Maar aan de andere kant heb ik het onderwijs ook nog niet compleet afgeschreven. Dan heb je ook nog de journalistiek… Kortom, er is ontzettend veel keus als je de bachelor Franse taal en cultuur gaat volgen!”

  • Jeroen van Heesewijk is student

    Jeroen Heesewijk, student Franse taal en cultuur

    “Talen interesseerden me al van kleins af aan. Op de middelbare school koos ik het profiel Cultuur & Maatschappij met Frans, Duits en Spaans. Toen ik slaagde voor mijn eindexamen wist ik totaal niet wat ik wilde gaan studeren, maar ik dacht dat ik mijn vervolgstudie aan de talenkant moest zoeken. Ik koos voor een tussenjaar om me rustig op mijn studiekeuze te kunnen oriënteren. Aan het begin ben ik een tijdje in Frankrijk geweest om de Franse taal beter te beheersen. Het Frans was toch altijd mijn lievelingstaal geweest en na het eindexamen sprak ik het nog lang niet zo goed als ik wilde. In Frankrijk heb ik in korte tijd abnormaal veel bijgeleerd en in Nederland besloot ik het leren voort te zetten.

    In de tussentijd bleef ik me bezighouden met het jaar dat zou komen. Ik dacht dat Nederlandse taal en cultuur een goede opleiding voor mij zou zijn. Ik zou er veel leren over de Nederlandse taal, taal in het algemeen, literatuur, en vast nog veel meer. Het zou ideaal zijn als ik er bijvoorbeeld een minor Frans bij zou kunnen doen zodat ik ook nog een andere taal zou leren. Want, zo dacht ik, je gaat toch geen vreemde taal studeren aan de universiteit? Wat kun je dan worden? Leraar? Tolk? Daar houdt het wel zo’n beetje op, dacht ik.

    Na lang twijfelen besloot ik me in te schrijven voor Frans én Nederlands. Tijdens de matchingsdagen kwam ik tot de conclusie dat ik Frans veel leuker vond dan Nederlands en besloot dan echt student Franse taal en cultuur te worden. Ik zou veel gaan leren over de Franse taal, de cultuur van Frankrijk, de literatuur, en ik zou veel keuzevrijheid krijgen met betrekking tot bijvakken en minoren. Ook zou het mogelijk zijn een tijdje naar het buitenland te gaan. Het bleek dus allemaal veel breder dan ik had verwacht. Ik ga nu naar mijn derde studiejaar en vanaf september verblijf ik een halfjaar in Frankrijk om daar te studeren. Ik vind het heel gaaf en heb er ontzettend veel zin in!”

  • Merle Janssen is student

    Merle Janssen, student Franse taal en cultuur

    “De Franse taal met zijn zangerige klanken en de kunst en cultuur van het land hebben mij op jonge leeftijd doen beslissen dat ik later in Frankrijk wilde gaan wonen. Na de middelbare school heb ik een jaar als au pair gewerkt bij een gezin in Parijs. Het werd me steeds duidelijker dat de opleiding Franse taal en cultuur goed bij mij past.  

    Binnen de studie zag ik het meest op tegen het leeswerk. Ik lees vrij traag en het kost me veel tijd. Het viel me niet tegen, want uiteindelijk kreeg ik het wel voor elkaar! Het belangrijkste is vooral dat je goed moet plannen en je je ook aan je planning moet houden. Bovendien zijn de docenten bijzonder hulpvaardig als je met vragen komt. Door de kleinschaligheid van de opleiding kennen docenten je bij naam. Ze zijn erg toegankelijk en betrokken, en je kunt voor alles bij ze terecht. Daarnaast bouw je ook een hele goede band op met je medestudenten. Door de kleine studie en de studievereniging Cercle leer je ook de studenten uit andere jaren kennen.

    Voordat ik ging studeren was ik nog niet zo bekend met alle mogelijkheden en ondersteuning die de universiteit te bieden heeft. In de loop van de studie werd mij duidelijk dat ik mijn studie kan invullen zoals ik dat zelf graag wil: ik kan een tweede bachelor doen, en heb daarnaast ook de mogelijkheid om zowel te studeren als een stage te lopen in het buitenland. Hierbij word ik geweldig ondersteund door mijn studiebegeleiders.

    Ik studeer op dit moment ook Kunstgeschiedenis en ik hoop uiteindelijk een combinatie te maken van deze twee studies. Wat dit exact gaat inhouden ligt nog volkomen open. Alles doe ik stap voor stap. Ik pak op wat op mijn pad komt en wat ik leuk vind. Elk jaar is weer een nieuwe ontdekkingstocht met weer nieuwe mogelijkheden!”

  • Dominique van Beekveld is student

    "Vroeger wilde ik altijd al talendocent worden. Op de middelbare school was ik zowel enthousiast over Duits, als over Frans. Ik was in beide talen goed en vond ze allebei erg mooi om naar te luisteren. Op een open dag van de universiteit ging ik in gesprek met verschillende studenten Franse taal en cultuur. Ik kreeg de indruk dat ze geen verkooppraatje stonden te houden, maar oprecht geïnteresseerd waren in de taal en mij daarvoor, vanuit hun eigen enthousiasme, probeerden te overtuigen. Ik had er een goed gevoel over en koos, mede door de open dag, uiteindelijk voor Frans.

    Wat ik erg fijn vind aan de studie is dat er, ondanks dat je voor een vrij specifieke studie hebt gekozen, er veel vrije ruimte is die je zelf mag indelen. In die ‘vrije keuzeruimte’ koos ik er onder andere voor om een vak onderwijskunde te volgen. Ik werd daarvan zo enthousiast dat ik daarna ook een bijvak over onderwijs ben gaan doen. Dat kwam omdat talenkennis een veel grotere rol speelt in het onderwijs dan ik verwacht had. Daardoor leerde ik veel nieuwe aspecten kennen en werd ik benieuwd naar de andere aspecten van talenonderwijs. 

    Ik kreeg erg veel energie van het voor de klas staan. De minor vond ik heel interessant en uitdagend. Ik ben sindsdien gesterkt in het idee dat ik docent wil worden en mij wil blijven verdiepen in onderwijskunde. In de toekomst hoop ik parttime te kunnen gaan werken als docent en bijvoorbeeld als toetsontwikkelaar bij het CITO."

  • Sabine Stekelenburg is student

    Sabine Stekelenburg, student Franse taal en cultuur

    "Ik heb voor deze bachelor gekozen, omdat de Franse cultuur erg rijk is, ik de taal erg mooi vind, deze veel gesproken wordt en de studie veel toekomstperspectief biedt. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, kun je na een studie Frans heel veel meer worden dan docent. Ook leer je meer dan je van tevoren verwacht: naast de taal en de cultuur leer je namelijk ook wetenschappelijk na te denken en te schrijven.

    De studielast is zoals ik had verwacht: het is een fulltime studie, maar ik heb nog tijd genoeg voor mijn hobby’s, vrienden en werk. De vrijheid en zelfstandigheid die je hebt vind ik heerlijk: naast de colleges bepaal je zelf hoe en wanneer je leert en wat en hoeveel je naast je studie wilt doen. Wat ook erg belangrijk is zijn de afwisselende lesvormen: de ene keer krijg je uitleg, de andere keer bespreek je de stof en weer een andere keer ben je zelf actief bezig. Zo wordt het nooit saai!

    Aan het begin moest ik erg wennen aan het continu praten en volgen van de lessen in het Frans. Ik was de middenmoot qua Frans op de middelbare school, dus dit kostte me veel energie. Toch zal je merken dat je hier erg snel aan went, doordat je niet anders kan dan het Frans te volgen en te spreken. Na verloop van tijd gaat alles een stuk makkelijker.

    Kortom: een universitaire studie – zeker in het Frans – is wennen aan het begin, maar hier moet je je zeker niet door af laten schrikken! Bovendien kun je altijd hulp vinden bij de ouderejaars en je tutor! Daarnaast is ook het contact met de docenten goed en persoonlijk; je bent bij deze bachelor absoluut geen nummertje."

  • Stella Koelink is student

    "In het eerste jaar kreeg ik twee literatuurvakken. Eén over 1700 tot nu en één over de middeleeuwen en de renaissance. Over de Franse middeleeuwen wist ik van tevoren helemaal niets. Ik werd positief verrast door dat vak. De verhalen spraken mij ontzettend aan omdat ik daardoor onbekende Franse stukken leerde kennen. Ook vond ik literatuur over het algemeen zo interessant, dat ik in mijn tweede jaar koos voor de specialisatie literatuur en cultuur. Dit beviel erg goed. Vandaar dat ik nu een tweede bachelor Literatuurwetenschappen ernaast doe.

    Ik ben overigens net terug van mijn Erasmus in Parijs. Ik heb daar een halfjaar gestudeerd. In die tijd volgde ik veel literatuurvakken. Mijn Fransniveau is er alleen maar beter van geworden en sindsdien heb ik ook wat ‘echte’ Franse vrienden. Ik ken nu naast ‘academisch Frans’ ook meer het Frans dat echt in Frankrijk gesproken wordt (denk bijvoorbeeld aan het gebruik van stopwoordjes en ‘jongerenwoordjes’). Uiteindelijk is tijdens mijn Erasmus mijn liefde voor de Franse taal en cultuur alleen maar groter geworden."

  • Mark Wijnholt is student

    "Op de middelbare school vond ik Frans altijd al een leuk vak. Mijn interesse is denk ik vooral ontstaan doordat ik vroeger bijna elk jaar ging kamperen in Frankrijk. Ik vond het ontzettend leuk om met Franse kinderen proberen te praten. Toen ik geslaagd was besloot ik zelf een zomer lang in Frankrijk te gaan werken op een camping. Dat beviel mij zo goed dat ik het zeker wist: ik wil Frans studeren.

    Ik ben toen in eerste instantie de lerarenopleiding voor Frans op het hbo gaan doen. Toen was ik 17 en dacht ik: 'Wil ik dit nou mijn hele leven doen?' Ik ben toen na het behalen van mijn propedeuse (het eerste jaar) gestopt en heb een tussenjaar genomen. In dat jaar heb ik nagedacht over wat ik dan wél wilde doen. Ik kwam uit bij Franse taal en cultuur omdat de passie voor het Frans er nog steeds was en ik er ook achter kwam dat Franse taal en cultuur meer was dan alleen een talencursus Frans. De hoeveelheid literatuur op het wo is aanzienlijk meer vergeleken met hbo. Er wordt van je verwacht dat je zelf de verantwoordelijkheid neemt om de stof te lezen. Op het hbo was het fijne dat je echt opgeleid wordt tot vakdocent. Door stage te lopen op de middelbare school kom je erachter of dit vak wat voor je is. Mogelijkheden voor stages zijn er op het wo minder, maar gelukkig zijn die er wel in een later stadium van de studie.  

    Mijn grootste vooroordeel was dat er alleen maar hele slimme mensen zouden studeren aan de universiteit. Ik stelde mij voor dat er geen ‘plafond aan kennis’ was en dat ik mijzelf dus voor een enorme uitdaging had gesteld. Gelukkig bleek dat allemaal mee te vallen. Door alles goed bij te houden, was het zeker te doen.

    Uiteindelijk ben ik nu erg tevreden met mijn keuze. Omdat het Frans overal in de wereld gesproken wordt, kan ik nog heel veel kanten op. Taal opent immers deuren waarvan je het bestaan vooraf niet kende."