Ervaringen

  • David Mooij is student

    "Mijn enthousiasme voor de Duitse literatuur en de kleinschaligheid van de opleiding gaven voor mij de doorslag om Duits te gaan studeren in Utrecht. Op de middelbare school was ik goed in het schoolvak Duits en de lessen daar vond ik erg interessant.

    De bachelor bevalt me heel goed. Vanaf het begin is er ingezet op wetenschappelijke vaardigheden die je actief aangeleerd krijgt en oefent. De meeste vakken vind ik boeiend om te volgen, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de literatuurcolleges. De werkgroepen zijn niet groot en dat zorgt ervoor dat je goed contact hebt met docenten – de lijntjes zijn kort binnen de opleiding.

    Met vrij weinig contacturen – je hebt circa twaalf uur per week college – kun je als student je zelfstudie flexibel indelen. Dat zorgt ervoor dat je studie- of opleidingsgerelateerde dingen kunt doen. Zo ben ik afgelopen jaar lid van de Opleidingscommissie geweest, een commissie die de kwaliteit van de opleiding controleert en waarborgt. Ook ben ik begonnen met een honoursprogramma bij het Descartes College.

    Als dat je niet aanspreekt, is er altijd nog een actieve studievereniging van Duits: Aufschwung. Omdat het groepje van studenten Duits niet groot is, leer je elkaar snel kennen en is het onderlinge contact goed. 

    Voor de nabije toekomst in de bachelorstudie kijk ik vooral uit naar het buitenlandverblijf. Dat is een verplicht onderdeel in de bacheloropleiding. Wat ik na de bachelor ga doen, weet ik nog niet. Daar ben ik me nog op aan het oriënteren."

  • Heidi de Ruiter is beleidsmedewerker bij Euregio Rijn-Waal

    Heidi de Ruiter is oud-student Duits

    “Na mijn bachelor Duitse taal en cultuur, heb ik de masterprogramma’s Interculturele Communicatie en Vertalen afgerond. Tijdens mijn masterstudie bestond de mogelijkheid om stage te lopen en zo kwam ik terecht bij de Euregio Rijn-Waal. Dat is een ledenorganisatie in het Duitse Kleve van Nederlandse en Duitse gemeenten en regionale overheden, die tot doel heeft de grensoverschrijdende samenwerking te verbeteren. Dit beviel erg goed. Toen ik na enkele jaren de kans kreeg om bij de Euregio Rijn-Waal te gaan werken, heb ik dan ook niet lang hoeven nadenken.

    Als beleidsmedewerker in een kleine organisatie ben ik bij veel beleidsterreinen nauw betrokken, waaronder openbare orde en veiligheid, economie en arbeidsmarkt en openbaar vervoer. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de PR en communicatie. Een breed takenpakket, dat het werk heel afwisselend maakt en perfect aansluit bij mijn studie Duitse taal en cultuur. Dagelijks heb ik zowel contact met Nederlanders als Duitsers en schrijf ik tweetalige PR- en beleidsteksten. Hier komt mijn tijdens de bachelor opgedane taalvaardigheid en kennis van beide culturen goed van pas.

    Mijn tip voor het vinden van een baan na je studie? Ik raad je aan om bij de inrichting van je bachelor al na te denken over wat je later met je studie wilt doen. Met een bachelor Duits (en eventueel aanvullende master) kun je veel verschillende kanten uit, maar het helpt als je in je cv kunt laten zien dat je bewust voor een bepaalde richting hebt gekozen, zoals bijvoorbeeld vertalen, openbaar bestuur of het onderwijs. Probeer verder al tijdens je bachelor, maar zeker tijdens je master stage te lopen bij een bedrijf of organisatie waar je graag zou willen werken. Je doet relevante werkervaring op en bouwt een netwerk op van mensen die jou op weg kunnen helpen bij het vinden van een baan die bij je past. Dit heeft mij erg geholpen bij het vinden van een baan die goed bij mij past en waar ik veel plezier in heb.”

  • Kiona Jansen is projectleider bij de Duits-Nederlandse handelskamer

    Kiona is projectmedewerker en -leider bij de Duits-Nederlandse Handelskamer

    "Na mijn bachelor Duitse taal en cultuur rondde ik, eveneens aan de Universiteit Utrecht, de master Interculturele communicatie af. Tijdens die master liep ik stage bij de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) in Den Haag. Hier kon ik de kennis uit mijn studie over taal en cultuur dagelijks toepassen én leerde ik tegelijkertijd hoe grensoverschrijdende samenwerking in de praktijk werkt. Juist het interculturele deel maakt het interessant: ieder gesprek is anders en je ontdekt meer en meer dat communicatie in elke situatie anders verloopt, ondanks 'de' Nederlander en 'de' Duitser aan tafel.

    Een korte tijd na mijn studie kwam er een vacature vrij bij de DNHK, waar ik sinds 2011 werkzaam ben als projectmedewerker en -leider. In mijn functie heb ik uiteenlopende projecten begeleid, zoals de organisatie van de Duitslanddag, de jaarlijkse presentatie van de Duits-Nederlandse Prijs voor de Economie, workshops over Duits-Nederlandse samenwerking en culturele valkuilen, en nog heel veel meer.

    De focus ligt daarbij altijd op het bedrijfsleven en het begeleiden van ondernemers op de markt in het buurland. Dankzij de achtergrondkennis uit de studie Duitse taal en cultuur kan ik bedrijven uit beide landen goed op weg helpen in het buurland. Omdat de studie zo breed inzetbaar is, heb ik aan alle bovengenoemde projecten mogen meewerken en mij in de Nederlands-Duitse zakenwereld verder kunnen ontwikkelen.”  

  • Gitta Haarbosch is docent op een middelbare school

    Gitta Haarbosch studeerde Duitse taal en cultuur

    "In het laatste jaar van mijn master Duitse taal en cultuur: educatie en communicatie ben ik gaan werken. Het was een onderdeel van mijn opleiding om werkervaring op een middelbare school op te doen. Het eerste jaar was pittig, maar ook erg leuk. Het was voor mij de bevestiging dat het onderwijs goed bij me past.

    Ik geef nu zowel les in de onderbouw als in de bovenbouw. Ook ben ik coach van een aantal leerlingen. Ik begeleid ze bij hun studieloopbaan. Dit onderdeel van mijn werk is behoorlijk intensief, maar geeft veel voldoening. Je bouwt een sterke band met de leerlingen op en dat werkt prettig. Verder ben ik iedere dag bezig met onderwijsvernieuwingen, werkvormen, lesmateriaal creëren, etcetera. Mijn baan is divers en dat maakt het zo leuk.

    Het carrièreperspectief voor studenten die geïnteresseerd zijn in een educatieve master is goed. Ik kan je zeker aanraden om je al eerder in je bachelor op deze master te oriënteren. Zo heb ik bijvoorbeeld al invalwerk gedaan in het laatste jaar van mijn bachelor. Als je geïnteresseerd bent in het onderwijs, kan zo’n ervaring de doorslag geven om te kiezen voor het docentschap.

    Docent zijn is een uitdaging. Je moet met veel verschillende mensen kunnen omgaan en in staat zijn jezelf te blijven vernieuwen. Als docent blijf je groeien!"

  • Hanneke Roodbeen is student

    Hanneke Roodbeen, student Duitse taal en cultuur

    "Weil ich mich seit langem für deutsche Geschichte, Musik und Literatur interessiere, und ich (selbstverständlich) verliebt bin in die deutsche Sprache, beschloss ich Deutsch zu studieren. Als ich anfing zu studieren, erwartete ich also, dass es mir Spaß machen würde. Es war aber noch besser als ich gedacht hatte!

    Das erste Jahr ist abwechslungsreich: Spracherwerb, Landeskunde, Literatur und Sprachwissenschaft. Alle Fächer haben mich interessiert, von Literatur hatte ich das erwartet, von Sprachwissenschaft hatte ich kein klares Bild, aber das hat mir auch sehr gut gefallen.

    Was super ist, ist, dass Germanistik eine kleine Studienrichtung ist. Man kennt die meisten Studenten und Dozenten, und ich habe mich eigentlich sehr schnell daheim gefühlt.

    Im dritten Block habe ich mit dem Honours Programm begonnen. Das würde ich jedem raten, der sich fachübergreifend mit den Geisteswissenschaften beschäftigen möchte. Da arbeitet man zusammen mit Studenten von anderen Studienrichtungen, und beschäftigt sich unter anderem mit Fragen über die Relevanz und die Position der Geisteswissenschaften.

    Kurz gesagt: Ich kann das Deutschstudium in Utrecht, und die anderen Möglichkeiten, die die Universität und die Stadt bieten, nur empfehlen!"

  • Lisa Mulder is student

    Lisa Mulder, student Duitse taal en cultuur

    "Nach dem Schreiben meines „Profielwerkstuk“, in dem ich einen Vergleich zwischen der Sprachentwicklung und den grammatischen Strukturen des Deutschen und des Niederländischen gemacht hatte, war das Germanistikstudium für mich eine sehr logische Wahl: schöne Sprache, schöne Literatur, interessante Geschichte, interessante Aktualität, viele Möglichkeiten.

    Das Studium erfüllt gänzlich meinen Erwartungen. Literatur wird in den historischen Kontext gerückt und wir lernen, anhand der Aktualität, die Sprache immer besser zu beherrschen. Natürlich werden uns auch Sprachwissenschaftskurse angeboten. Da behandeln wir beispielsweise wie der Spracherwerb bei Kindern aussieht oder aus welchen Teilen ein Wort aufgebaut ist. Alles in allem gibt es ein sehr abwechslungsreiches Programm. 

    Die Entscheidung um in Utrecht zu studieren war für mich auch nicht schwierig. Utrecht ist eine sehr schöne (Studenten)Stadt. Außerdem bietet die Universität Utrecht interessante extra Möglichkeiten an: ein Auslandsemester, einen Doppelbachelor, ein Honours Programm. Außerdem haben wir einen Studienverein, der regelmäßig Aktivitäten und einen Umtrunk veranstaltet."

  • Floor Lintmeijer is student

    Floor Lintmeijer, student Duitse taal en cultuur

    "Deutsch hat mich auf dem Gymnasium schon sehr interessiert. Auch das Germanistikstudium an der Universität Utrecht gefällt mir sehr gut. Das Kursangebot ist sehr interessant und variiert.

    Ich finde die Linguistikfächer am interessantesten. Deshalb habe ich diese Fächer für mein zweites Studienjahr gewählt. In dem zweiten Jahr werde ich auch 4 Monate ins Ausland gehen: ich werde in Münster studieren. Darauf freue ich mich sehr.

    Die Stadt Utrecht gefällt mir auch sehr gut. Obwohl ich mein ganzes Leben schon in Utrecht wohne, erlebe ich die Stadt als Student wirklich anders. Es gibt so viele Möglichkeiten, etwas zu trinken, ins Kino zu gehen usw. Ich würde es allen empfehlen!"