Studieprogramma
Wat ga je doen?
De bacheloropleiding Culturele antropologie duurt drie jaar. In het eerste jaar volg je inleidende vakken en leer je over methoden en technieken van onderzoek. Vanaf het tweede jaar kun je meer richting geven aan je studie, door keuzevakken te kiezen of je profileringsruimte in te richten. In het derde jaar sluit je de opleiding af met het bachelorproject, waar veldwerk een belangrijk onderdeel van is. De bevindingen van dit onderzoek vormen uiteindelijk de basis voor je bachelorthesis.
Voorbereiding op je loopbaan tijdens je studie
We vinden het belangrijk dat je tijdens je opleiding wordt voorbereid op het werkende leven. Tijdens je studie doorloop je daarom de leerlijn ‘voorbereiding op de beroepsloopbaan’. Met deze leerlijn zorgen we dat je alle benodigde inzichten en vaardigheden leert die je nodig hebt om je weg op de arbeidsmarkt te kunnen vinden.
Welke vakken krijg je?
Blok 1
Wat ís culturele antropologie? Laten we daarmee beginnen. Je maakt kennis met de kernvraagstukken van deze wetenschap, zoals de relaties tussen natuur en cultuur, man en vrouw, ras en etniciteit, en economie en samenleving. Ook leer je hoe je antropologische inzichten toepast op sociale, politieke en economische ontwikkelingen. We besteden veel aandacht aan onderzoeksmethoden, zodat je goed bekend raakt met de manieren waarop wetenschappelijke literatuur wordt verzameld voor (en weergegeven in) papers en empirisch onderzoek.
Meer informatie over Culturele antropologie 1: Inleiding in de culturele antropologie.
Welke technieken gebruiken sociale wetenschappers en cultureel antropologen bij het doen van onderzoek? Welke onderzoeksmethoden zijn er en hoe gebruik je statistiek daarbij? In dit vak leer je over de drie hoofdlijnen van sociaalwetenschappelijk onderzoek (kwalitatief, correlationeel en experimenteel) en de recente ontwikkelingen daarin. We behandelen de opzet, uitvoering en ethische aspecten zodat je na afloop van dit vak sociaalwetenschappelijk onderzoek kritisch kunt beoordelen op die drie lijnen.
Meer informatie over Kennismaking met onderzoeksmethoden en statistiek.
Blok 2
Dit vak is een vervolg op Culturele antropologie 1 uit blok 1. Je verwerft kennis van een aantal kerngebieden zoals verwantschap, politiek en religie, en je raakt vertrouwd met het begrippenapparaat van dit vakgebied. Je leert om algemene antropologische concepten te verbinden met moderne maatschappelijke kwesties en beroepenvelden en je leert je nieuwe inzichten (mondeling) te verwoorden en beargumenteren. Ook gaan we in op de onderzoeksmethoden die relevant zijn voor culturele antropologie.
Meer informatie over Culturele antropologie 2: Perspectief en relevantie.
Hoe schrijf je een wetenschappelijk paper? In dit vak behandelen we het proces van wetenschappelijk schrijven, het ontwerpen en opbouwen van een artikel, en het gebruik van met name secundaire bronnen (wetenschappelijke en vakliteratuur, maar ook niet-wetenschappelijke documenten, de media en het internet). Vervolgens schrijf je een klein wetenschappelijk paper waarbij stap voor stap de verschillende fasen van het schrijfproces worden geoefend en besproken. Je leert o.a. om het onderwerp af te bakenen, hoe je hoofd- en deelvragen moet formuleren en hoe je een wetenschappelijk betoog structureert.
Meer informatie over Wetenschappelijk schrijven culturele antropologie.
Blok 3
Wat is een maatschappij precies? Wat betekent ‘cultuur’? Hoe zijn samenlevingen georganiseerd? Wat houdt ze bijeen, en waardoor veranderen ze? Aan de hand van deze vragen brengen we de geschiedenis van het antropologisch denken in kaart. Je maakt kennis met de belangrijkste antropologen, antropologische werken en theoretische stromingen binnen de culturele antropologie. We bespreken etnografieën (wetenschappelijke boeken over antropologisch onderzoek) en je gaat het debat aan over de aard, de praktijk en de ethiek van de etnografische methode. Dit vak wordt in het Engels gegeven.
Meer informatie over Cultural Anthropology 3: History and Theory in Anthropology.
Eerder heb je bij het vak Kennismaken met Onderzoeksmethoden al geleerd over de drie hoofdvormen van sociaalwetenschappelijk onderzoek (kwalitatief, correlationeel en experimenteel). In dit vak wordt meer geoefend met de praktische vaardigheden die daarbij nodig zijn. Samen met andere studenten werk je aan een kwalitatief onderzoek. Je leert veel voorkomende technieken binnen sociaalwetenschappelijk onderzoek begrijpen en toepassen, en de bijbehorende resultaten interpreteren. Ook leer je hoe je data interpreteert.
Meer informatie over Toepassing van onderzoeksmethoden en statistiek.
Blok 4
In dit (Engelstalige) vak verdiepen we ons in het thema globalisering. We bekijken de effecten van wereldwijde verbondenheid door migratie, de opkomst van religieuze bewegingen en de groei van transnationalisme. Ook behandelen we gemeenschapsvorming, identiteitsconstructie en culturele innovatie versus culturele overlevering. Dit vak is een vervolg op Culturele Antropologie 2 en gaat dieper in op de uiterst complexe sociale realiteit van vandaag.
Meer informatie over Cultural Anthropology 4: Globalization and Sociocultural Complexity.
Het debat over nationalisme en identiteit neemt een centrale plaats in in de hedendaagse culturele antropologie en in de sociale theorie in bredere zin. Er is vrijwel geen gemeenschap op aarde die niet wordt geconfronteerd met processen van mondialisering en daarmee met één van de resultaten hiervan: de cultureel plurale, diverse of multiculturele samenleving. De relatie tussen identiteitsvorming en de natiestaat, met verschillende repertoires van burgerschap, in- en uitsluiting en identificatie, roept vragen op over raciaal, cultureel, etnisch en/of religieus onderscheid.
In dit vak bestuderen we centrale thema’s, concepten en theorieën van de politieke antropologie die niet alleen aansluiten bij hedendaagse vraagstukken, maar ook geworteld zijn in de theoretische geschiedenis van antropologie. Centraal staat de vraag hoe uiteenlopende samenlevingen machtsprocessen, besluitvorming en bestuur (governance) organiseren en legitimeren met betrekking tot de verdeling van (voor specifieke samenlevingen) wezenlijke hulpbronnen.
Meer informatie over Politieke antropologie.
Blok 1
Discussies over gender en seksualiteit zijn een steeds belangrijker aspect van het publieke debat. De MeToo-beweging heeft de aandacht gevestigd op het bestaan van gender-bias en seksuele intimidatie in delen van de wereld (vooral “het Westen”) waar gendergelijkheid als bereikt werd beschouwd. Feminisme is weer en vogue, personen die zich identificeren als niet-binair verschijnen in populaire tv-shows en Pride-parades zijn mainstream geworden. Deze inleidende cursus in antropologie van gender en seksualiteit biedt studenten de conceptuele en analytische tools om deze tendensen kritisch te benaderen en te begrijpen.
Meer informatie over Anthropology of violence and security.
Dit Engelstalige vak geeft een overzicht van de wetenschappelijke en maatschappelijke debatten over de rol van kunst en cultuur in de samenleving. Hoe manifesteren kunst en cultuur zich in de samenleving? En hoe worden maatschappelijke kwesties daarbinnen besproken? Daarnaast krijg je een introductie in het cultuurbeleid. We kijken hoe cultuurbeleid wordt georganiseerd en uitgevoerd, en hoe overheden culturele organisaties ondersteunen op lokaal, nationaal en internationaal niveau.
Meer informatie over Art, culture and society.
De profileringsruimte (6 vakken) kun je naar eigen interesse en ambitie invullen. Wil je je profiel verbreden of verdiepen? Wil je extra vakken volgen binnen deze of een andere opleiding? Wil je een minor volgen? Heb je een toffe stageplek gevonden, of wil je bijvoorbeeld een halfjaar in het buitenland studeren? Het kan allemaal in de profileringsruimte. Het tweede jaar van de opleiding is in principe niet geprogrammeerd, zodat je echt de ruimte hebt om je ambitie waar te maken.
Blok 2
In Nederland wordt veel en voortdurend beleid gemaakt. Het succes van beleid is vaak afhankelijk van de aannames van beleidsmakers en van het proces waarin het beleid wordt ontwikkeld. Sociologen en antropologen kunnen een belangrijke rol spelen in dit proces. Ze doen dit voornamelijk door theorieën, bestaand onderzoek en nieuwe empirische bevindingen te combineren en dit terug te koppelen aan de veronderstellingen waarop het bestaande beleid is gestoeld. In dit vak leer je hoe je dit soort beleidsonderzoek doet.
Meer informatie over Beleid- en evaluatieonderzoek.
Lange tijd dachten wetenschappers dat religie iets privaats zou worden; iets dat beleden wordt binnen de privésfeer. Inmiddels weten we dat die verwachtingen niet zijn uitgekomen. Integendeel. Men spreekt al over de ‘terugkeer van religie’, en films en series, muziek, radio en social media zijn daarbij van grote betekenis. Dit (Engelstalige) vak geeft je inzicht in de huidige vormen van religie in de samenleving, en het belang van populaire cultuur in de communicatie van religieuze ideologieën.
Meer informatie over Religion, media and popular culture.
Hoe schrijf je een wetenschappelijk paper? In dit vak behandelen we het proces van wetenschappelijk schrijven, het ontwerpen en opbouwen van een artikel, en het gebruik van met name secundaire bronnen (wetenschappelijke en vakliteratuur, maar ook niet-wetenschappelijke documenten, de media en het internet). Vervolgens schrijf je een klein wetenschappelijk paper waarbij stap voor stap de verschillende fasen van het schrijfproces worden geoefend en besproken. Je leert o.a. om het onderwerp af te bakenen, hoe je hoofd- en deelvragen moet formuleren en hoe je een wetenschappelijk betoog structureert.
Meer informatie over Wetenschappelijk schrijven culturele antropologie.
Meer informatie over Language and identity: researching and writing who we are.
Marx, Nietzsche en Freud ontmaskerden veel veronderstellingen uit de Verlichting: dat we onze handelingen autonoom bepalen, dat we onszelf en elkaar goed kunnen begrijpen en dat het gebruik van de rede maatschappelijke vooruitgang garandeert. In dit vak richten we ons op de thema’s vooruitgang, autonomie en begrijpen. Bij elke thema behandelen we wijsgerige antropologen - zoals Herder, Plessner, Nietzsche, Foucault, Stein, Cassirer, Heidegger, De Beauvoir, Taylor, Kukla, Mbembe en Habermas - die beweren dat de mens toch een vorm van zelfbepaling, authenticiteit en vrijheid kan ontwikkelen.
Meer informatie over Philosophical anthropology/wijsgerige antropologie.
De profileringsruimte (6 vakken) kun je naar eigen interesse en ambitie invullen. Wil je je profiel verbreden of verdiepen? Wil je extra vakken volgen binnen deze of een andere opleiding? Wil je een minor volgen? Heb je een toffe stageplek gevonden, of wil je bijvoorbeeld een halfjaar in het buitenland studeren? Het kan allemaal in de profileringsruimte. Het tweede jaar van de opleiding is in principe niet geprogrammeerd, zodat je echt de ruimte hebt om je ambitie waar te maken.
Blok 3
Duruzaamheid raakt aan de belangrijkste maatschappelijke kwesties van dit moment en is dan ook een sleutelwoord geworden in de discussies over (en het beleid op) klimaatverandering, milieuvervuiling en sociale ongelijkheid. Dit Engelstalige vak ontleedt het begrip duurzaamheid tot het omstreden terrein waarop wetenschappelijke expertise, politieke belangen en de alledaagse werkelijkheid elkaar op meerdere niveaus raken. We bestuderen onder meer waarde en verspilling, wereldwijde en lokale voedselvoorzieningen, de verdeeldheid rond fossiele en hernieuwbare energie en de politiek van duurzaamheid.
Meer informatie over Anthropology and Sustainability: Contemporary Fault Lines.
Hoe beleven en beoefenen mensen religie in het dagelijkse leven? In dit vak staan (het ontstaan van) religieuze settings, en collectieve en individuele religieuze ervaringen centraal. We behandelen onderwerpen zoals religieuze ruimte en tijd, het lichaam en de zintuigen, gender en seksualiteit, ritueel en verbeelding, beelden en voorwerpen, geluid en muziek, media, macht, geld en politiek. NJe volgt hoorcolleges en verricht veldonderzoek naar ‘geleefde’ religie in een zelfgekozen, religieuze setting. Aan de hand van dat onderzoek schrijf je een mini-etnografie.
Meer informatie over Antropologie van de religie: Theorieën en methoden.
Je kijkt door een antropologische lens naar het vraagstuk van het (biologische) levenseinde en wat daarna komt; 'afterlives'. De antropologie kent een lange traditie van cross-culturele en vergelijkende studies naar sterven, dood, afscheid en rouw en hoe relaties tussen de levenden en de doden verbroken worden en verbonden blijven. In dit vak benaderen we de dood daarom nadrukkelijk níet als eindpunt van het bestaan. We beschouwen de dood als een voortdurend proces van culturele betekenisgeving en sociopolitieke strijd, waarbinnen zowel de levenden als de doden sociale actoren zijn en het vergankelijke lichaam van zowel mensen als andere levende wezens een belangrijke rol speelt.
Meer informatie over Antropologie van de dood.
De profileringsruimte (6 vakken) kun je naar eigen interesse en ambitie invullen. Wil je je profiel verbreden of verdiepen? Wil je extra vakken volgen binnen deze of een andere opleiding? Wil je een minor volgen? Heb je een toffe stageplek gevonden, of wil je bijvoorbeeld een halfjaar in het buitenland studeren? Het kan allemaal in de profileringsruimte. Het tweede jaar van de opleiding is in principe niet geprogrammeerd, zodat je echt de ruimte hebt om je ambitie waar te maken.
Blok 4
Het debat over nationalisme en identiteit neemt een centrale plaats in in de hedendaagse culturele antropologie en in de sociale theorie in bredere zin. Er is vrijwel geen gemeenschap op aarde die niet wordt geconfronteerd met processen van mondialisering en daarmee met één van de resultaten hiervan: de cultureel plurale, diverse of multiculturele samenleving. De relatie tussen identiteitsvorming en de natiestaat, met verschillende repertoires van burgerschap, in- en uitsluiting en identificatie, roept vragen op over raciaal-, cultureel-, etnisch- en/of religieus onderscheid.
In dit vak bestuderen we centrale thema’s, concepten en theorieën van de politieke antropologie die niet alleen appelleren aan hedendaagse vraagstukken maar ook geworteld zijn in de theoretische geschiedenis van de discipline. De leidraad van het vak wordt gevormd door de vraag hoe uiteenlopende samenlevingen machtsprocessen, besluitvorming en bestuur (governance) organiseren en legitimeren met betrekking tot de verdeling van (voor specifieke samenlevingen) wezenlijke hulpbronnen.
Meer informatie over Politieke antropologie.
Een centraal thema in de antropologie is de relatie tussen de menselijke en de niet-menselijke wereld. In dit (Engelstalige) vak verken je verschillende ideeën met betrekking tot thema's als natuur, wildernis, natuurlijke hulpbronnen, dieren, het milieu en de overheid, en ecologische rechtvaardigheid. Tegen de achtergrond van de huidige wereldwijde milieucrisis, waarin de toekomst van de menselijke en niet-menselijke wereld sterk met elkaar verweven en bedreigd zijn, onderzoek je welke instrumenten de antropologie kan bieden om in ethiek en politiek verder te kijken dan het menselijke perspectief.
Meer informatie over Political Ecologies: Nature, Humans and Non Humans.
Meer informatie over City as stage: critical interventions in public space.
De profileringsruimte (6 vakken) kun je naar eigen interesse en ambitie invullen. Wil je je profiel verbreden of verdiepen? Wil je extra vakken volgen binnen deze of een andere opleiding? Wil je een minor volgen? Heb je een toffe stageplek gevonden, of wil je bijvoorbeeld een halfjaar in het buitenland studeren? Het kan allemaal in de profileringsruimte. Het tweede jaar van de opleiding is in principe niet geprogrammeerd, zodat je echt de ruimte hebt om je ambitie waar te maken.
Blok 1
Discussies over gender en seksualiteit zijn een steeds belangrijker aspect van het publieke debat. De MeToo-beweging heeft de aandacht gevestigd op het bestaan van gender-bias en seksuele intimidatie in delen van de wereld (vooral “het Westen”) waar gendergelijkheid als bereikt werd beschouwd. Feminisme is weer en vogue, personen die zich identificeren als niet-binair verschijnen in populaire tv-shows en Pride-parades zijn mainstream geworden. Deze inleidende cursus in antropologie van gender en seksualiteit biedt studenten de conceptuele en analytische tools om deze tendensen kritisch te benaderen en te begrijpen.
Meer informatie over Anthropology of violence and security.
Dit Engelstalige vak geeft een overzicht van de wetenschappelijke en maatschappelijke debatten over de rol van kunst en cultuur in de samenleving. We bekijken hoe kunst en cultuur zich manifesteren in de samenleving. Hoe manifesteren kunst en cultuur zich in de samenleving? En hoe worden maatschappelijke kwesties daarbinnen besproken? Daarnaast krijg je een introductie in het cultuurbeleid. We kijken hoe cultuurbeleid wordt georganiseerd en uitgevoerd, en hoe overheden culturele organisaties ondersteunen op lokaal, nationaal en internationaal niveau.
Meer informatie over Art, culture and society.
De profileringsruimte (6 vakken) kun je naar eigen interesse en ambitie invullen. Wil je je profiel verbreden of verdiepen? Wil je extra vakken volgen binnen deze of een andere opleiding? Wil je een minor volgen? Heb je een toffe stageplek gevonden, of wil je bijvoorbeeld een halfjaar in het buitenland studeren? Het kan allemaal in de profileringsruimte. Het tweede jaar van de opleiding is in principe niet geprogrammeerd, zodat je echt de ruimte hebt om je ambitie waar te maken.
Blok 2
Samen met je onderzoekspartner zet je zelf een onderzoek op, dat je in blok 3 gaat uitvoeren. Het onderzoek bestaat een theoretisch en een methodologisch deel. Je leert o.a. om een probleemstelling en onderzoeksvragen te formuleren; je kunt wetenschappelijke literatuur verwerken in een samenhangende literatuurstudie; je maakt een veldwerkplan waarin je de methoden van je onderzoek en je planning verantwoordt; kortom, na afronding van dit vak ben je klaar voor je veldwerkonderzoek in Nederland, Europa of Guatemala.
Lange tijd dachten wetenschappers dat religie iets privaats zou worden; iets dat beleden wordt binnen de privésfeer. Inmiddels weten we dat die verwachtingen niet zijn uitgekomen. Integendeel. Men spreekt al over de ‘terugkeer van religie’, en films en series, muziek, radio en social media zijn daarbij van grote betekenis. Dit (Engelstalige) vak geeft je inzicht in de huidige vormen van religie in de samenleving, en het belang van populaire cultuur in de communicatie van religieuze ideologieën.
Meer informatie over Religion, Media and Popular Culture.
In Nederland wordt veel en voortdurend beleid gemaakt. Het succes van beleid is vaak afhankelijk van de aannames van beleidsmakers en van het proces waarin het beleid wordt ontwikkeld. Sociologen en antropologen kunnen een belangrijke rol spelen in dit proces. Ze doen dit voornamelijk door theorieën, bestaand onderzoek en nieuwe empirische bevindingen te combineren en dit terug te koppelen aan de veronderstellingen waarop het bestaande beleid is gestoeld. In dit vak leer je hoe je dit soort beleidsonderzoek doet.
Meer informatie over Beleid- en evaluatieonderzoek.
De theorie en de praktijk van het veldwerk als onderzoeksmethode staan centraal. Je leert meer over participerende observatie, kwalitatieve interviews en het maken van veldnotities, maar we behandelen ook zaken als ethiek, veldwerkrelaties, veldwerkfasen en veldwerkstress. Daarnaast gaan we in dit vak dieper in op de analyse binnen het kwalitatieve onderzoek. Je leert omgaan met het softwareprogramma NVivo en je oefent met het gebruik van dit programma voor kwalitatieve data-analyse.
Meer informatie over Kwalitatieve onderzoeksmethoden.
In dit Engelstalige vak wordt onderzocht hoe we taal gebruiken om onze eigen identiteiten vorm te geven. . Hoe herken je identiteitsuitingen van anderen? Hoe geef je identiteitsuitingen weer in spraak en geschrift? Je bestudeert hedendaags onderzoek en theorieën op het gebied van sociolinguïstiek en linguïstische antropologie. We behandelen verschillende onderwerpen, zoals taalideologie, kritische rassentheorie, etnografie en discoursanalyse, die je helpen zelfreflectie mogelijk te maken
Meer informatie over Language and identity: researching and writing who we are.
Marx, Nietzsche en Freud ontmaskerden veel veronderstellingen uit de Verlichting: dat we onze handelingen autonoom bepalen, dat we onszelf en elkaar goed kunnen begrijpen en dat het gebruik van de rede maatschappelijke vooruitgang garandeert. In dit vak richten we ons op de thema’s vooruitgang, autonomie en begrijpen. Bij elke thema behandelen we wijsgerige antropologen - zoals Herder, Plessner, Nietzsche, Foucault, Stein, Cassirer, Heidegger, De Beauvoir, Taylor, Kukla, Mbembe en Habermas - die beweren dat de mens toch een vorm van zelfbepaling, authenticiteit en vrijheid kan ontwikkelen.
Meer informatie over Philosophical anthropology/wijsgerige antropologie.
Blok 3
Je gaat echt aan de slag als sociaalwetenschappelijk onderzoeker, op een zelfgekozen onderzoekslocatie in Europa of Guatemala. Aangezien het bachelorproject in duo’s wordt gedaan, kan dat onderzoek op twee manieren: complementair (waarbij je met je partner op dezelfde locatie twee aspecten van hetzelfde onderwerp onderzoekt) of comparatief (waarbij je partner en jij op twee verschillende locaties hetzelfde onderwerp onderzoeken). Je verzamelt op systematische, wetenschappelijk en ethisch verantwoorde wijze empirische gegevens en je weet deze te interpreteren en analyseren. Je rapporteert over de voortgang van het veldwerk, over de ethische dilemma’s die je tegenkomt én over jouw eigen rol als onderzoeker.
Meer informatie over Bachelorproject: Dataverzameling en dataverwerking 1.
Dit is het vervolg op Dataverzameling en Dataverwerking 1 (zie hierboven). Het stelt je in staat om voltijd onderzoek te doen in Nederland, Europa of Guatemala.
Meer informatie over Bachelorproject: Dataverzameling en dataverwerking 2.
Duurzaamheid raakt aan de belangrijkste maatschappelijke kwesties van dit moment en is dan ook een sleutelwoord geworden in de discussies over (en het beleid op) klimaatverandering, milieuvervuiling en sociale ongelijkheid. In dit Engelstalige vak bestuderen we het omstreden terrein waarop wetenschappelijke expertise, politieke belangen en de alledaagse werkelijkheid elkaar op meerdere niveaus raken. We bestuderen onder meer waarde en verspilling, wereldwijde en lokale voedselvoorzieningen, de verdeeldheid rond fossiele en hernieuwbare energie en de politiek van duurzaamheid.
Meer informatie over Anthropology and Sustainability: Contemporary Fault Lines.
Hoe beleven en beoefenen mensen religie in het dagelijkse leven? In dit vak staan (het ontstaan van) religieuze settings, en collectieve en individuele religieuze ervaringen centraal. We behandelen onderwerpen zoals religieuze ruimte en tijd, het lichaam en de zintuigen, gender en seksualiteit, ritueel en verbeelding, beelden en voorwerpen, geluid en muziek, media, macht, geld en politiek. Je volgt hoorcolleges en verricht veldonderzoek naar ‘geleefde’ religie in een zelfgekozen, religieuze setting. Aan de hand van dat onderzoek schrijf je een mini-etnografie.
Meer informatie over Antropologie van de religie: Theorieën en methoden.
Je kijkt door een antropologische lens naar het vraagstuk van het (biologische) levenseinde en wat daarna komt; 'afterlives'. De antropologie kent een lange traditie van cross-culturele en vergelijkende studie naar sterven, dood, afscheid en rouw en hoe relaties tussen de levenden en de doden verbroken worden en verbonden blijven. In dit vak benaderen we de dood daarom nadrukkelijk níet als eindpunt van het bestaan. We beschouwen de dood als een voortdurend proces van culturele betekenisgeving en sociopolitieke strijd, waarbinnen zowel de levenden als de doden sociale actoren zijn en het vergankelijke lichaam van zowel mensen als andere levende wezens een belangrijke rol speelt.
Meer informatie over Antropologie van de dood.
De profileringsruimte (6 vakken) kun je naar eigen interesse en ambitie invullen. Wil je je profiel verbreden of verdiepen? Wil je extra vakken volgen binnen deze of een andere opleiding? Wil je een minor volgen? Heb je een toffe stageplek gevonden, of wil je bijvoorbeeld een halfjaar in het buitenland studeren? Het kan allemaal in de profileringsruimte. Het tweede jaar van de opleiding is in principe niet geprogrammeerd, zodat je echt de ruimte hebt om je ambitie waar te maken.
Blok 4
Binnen het bachelorproject werk je aan je thesis. Alles wat je de afgelopen tijd aan theorie en methodologie geleerd hebt, in combinatie met de onderzoekresultaten die je hebt verzameld op jouw veldwerklocatie in Nederland Europa of Guatemala, komt samen in de thesis die je samen met je onderzoekspartner schrijft.
Meer informatie over Bachelorproject: Bachelorthesis.
Het debat over nationalisme en identiteit neemt een centrale plaats in in de hedendaagse culturele antropologie en in de sociale theorie in bredere zin. Er is vrijwel geen gemeenschap op aarde die niet wordt geconfronteerd met processen van mondialisering en daarmee met één van de resultaten hiervan: de cultureel plurale, diverse of multiculturele samenleving.
In dit vak bestuderen we centrale thema’s, concepten en theorieën van de politieke antropologie die niet alleen aansluiten bij hedendaagse vraagstukken, maar ook geworteld zijn in de theoretische geschiedenis van antropologie. Centraal staat de vraag hoe uiteenlopende samenlevingen machtsprocessen, besluitvorming en bestuur (governance) organiseren en legitimeren met betrekking tot de verdeling van (voor specifieke samenlevingen) wezenlijke hulpbronnen.
Meer informatie over Politieke antropologie.
Een centraal thema in de antropologie is de relatie tussen de menselijke en de niet-menselijke wereld. In dit (Engelstalige) vak verken je verschillende ideeën met betrekking tot thema's als natuur, wildernis, natuurlijke hulpbronnen, dieren, het milieu en de overheid, en ecologische rechtvaardigheid. Tegen de achtergrond van de huidige wereldwijde milieucrisis, waarin de toekomst van de menselijke en niet-menselijke wereld sterk met elkaar verweven en bedreigd zijn, onderzoek je welke instrumenten de antropologie kan bieden om in ethiek en politiek verder te kijken dan het menselijke perspectief.
Meer informatie over Political Ecologies: Nature, Humans and Non Humans.
Meer informatie over City as stage: critical interventions in public space.
De profileringsruimte (6 vakken) kun je naar eigen interesse en ambitie invullen. Wil je je profiel verbreden of verdiepen? Wil je extra vakken volgen binnen deze of een andere opleiding? Wil je een minor volgen? Heb je een toffe stageplek gevonden, of wil je bijvoorbeeld een halfjaar in het buitenland studeren? Het kan allemaal in de profileringsruimte. Het tweede jaar van de opleiding is in principe niet geprogrammeerd, zodat je echt de ruimte hebt om je ambitie waar te maken.
Goed om te weten
Major en profileringsruimte
De driejarige bacheloropleiding bestaat uit twee delen:
- Major: hoofdrichting met verplichte en keuzevakken binnen en buiten de eigen opleiding (driekwart van je studie).
- Profileringsruimte: deze ruimte kun je vrij invullen naar eigen ambitie en interesse. Hiermee kun je je profiel verbreden om voor meer masterprogramma’s in aanmerking te komen. Een stage, een minor en studeren in het buitenland behoren tot de mogelijkheden.
Studielast
Tijdens het eerste jaar heb je gemiddeld 12 contacturen per week. Inclusief zelfstudie besteed je ongeveer 40 uur per week aan je studie.
Werk- en toetsvormen
De meeste vakken bestaan uit een mix van college, werkgroepen, (groeps)opdrachten en zelfstudie. In de werkgroepen besteed je aandacht aan de literatuur en train je je academische vaardigheden. De opdrachten zijn actueel en leren je allerlei vaardigheden van debatteren en presenteren, het verzamelen en analyseren van onderzoeksbevindingen, het schrijven van wetenschappelijke papers en essays tot het maken van podcasts. Bij Culturele antropologie werk je regelmatig samen aan groepsopdrachten. In Utrecht Science Park zijn er speciaal voor studenten diverse locaties en studielandschappen om (samen) te studeren. De verhouding tussen de werkvormen in het eerste jaar is als volgt:
Werkvorm | Tijdsbesteding |
Hoorcollege | 25% |
Werkcollege | 20% |
Practicum | 10% |
Groepswerk | 15% |
Zelfstudie | 30% |
Groepsgrootte
In 2023 zijn 80 eerstejaarsstudenten aan de opleiding Culturele antropologie begonnen. In de hoorcolleges zit je dan ook met evenzoveel medestudenten. In een werkgroep zitten in het eerste jaar gemiddeld 20 studenten.
Stage
In een stage doe je ervaring op in praktische antropologische werkzaamheden. Een stage in Nederland of het buitenland biedt je een goede mogelijkheid om je op de arbeidsmarkt te oriënteren en relevante contacten op te doen.
Studiebegeleiding
Bij Culturele antropologie kun je tijdens je studie rekenen op goede begeleiding en persoonlijk advies. Wij hebben diverse medewerkers, zoals mentoren, tutoren en studieadviseurs die je ondersteuning bieden bij studie gerelateerde zaken. Maar ook bieden zij begeleiding en advies bij zaken die niet direct met je opleiding te maken hebben.
Bindend studieadvies (BSA)
Aan het eind van het eerste studiejaar ontvangt elke student een bindend studieadvies (BSA). Je moet minstens 45 studiepunten van de bachelor Culturele antropologie behaald hebben om je studie met het tweede jaar te mogen vervolgen.