Mogelijke beroepen

Na een bachelor gaan de meeste studenten verder met een aansluitende master. Met een master kun je in uiteenlopende werkvelden aan de slag. Het ligt er maar net aan in welke richting jij je hebt gespecialiseerd.

Voorlichting

Concentreer jij je op taal en communicatie, dan heb je uitstekende papieren om onderdeel te worden van een voorlichtingsteam of om tekstschrijver te worden.

Mediasector

Heb jij je verdiept in de film- en televisiewetenschap, dan kom je in aanmerking voor banen in de mediasector of als criticus/recensent. Specialisten in de nieuwe media en digitale cultuur kunnen aan de slag bij digitale mediaproducties van uitgeverijen of bijvoorbeeld als programmamaker van festivals.

Academisch diploma

Anders dan bij beroepsopleidingen word je op de universiteit vaak niet opgeleid voor een specifiek beroep. Met het behalen van een universitair diploma laat je zien dat je over academisch werk- en denkniveau beschikt. Hiermee kun je na je studie alle kanten op.

Professional aan het woord

Afgestudeerde Vlad Micu is zelfstandig ondernemer en werkt onder andere als freelance journalist, onderzoeker en consultant. Lees zijn testimonial.

Communicatieadviseur

De communicatieadviseur geeft advies over de communicatie van een bedrijf, persoon of overheidsinstelling. Wat, hoe en wanneer communiceer je bepaalde informatie? Jij beslist. Je stelt vast hoe het bedrijf het best bepaalde informatie kan overdragen, aan zijn medewerkers of aan zijn klanten, en je werkt mee aan de uitvoering hiervan. 

De communicatieadviseur verzorgt zowel de interne communicatie binnen de organisatie als de externe communicatie van de organisatie met de buitenwereld. Je zorgt dat alle partijen één lijn aanhouden in het verzorgen en uitbrengen communicatie-uitingen, zowel op papier als mondeling.

Webredacteur

Voor een webredacteur is de belangrijkste taak vaak niet eens het schrijven van artikelen zelf, maar bijvoorbeeld juist het redigeren van artikelen of het onderhouden van de website. Het kiezen van de inhoud, het selecteren en bewerken van teksten, het overzichtelijk houden van informatie, dat is wat je allemaal doet als webredacteur. Je besluit wat waar moet komen, hoe het eruit moet zien en hoe gebruikers door de informatie moeten navigeren. Je zorgt dat de website up-to-date blijft en voor bezoekers duidelijk en informatief is. De webredacteur heeft dus taken die een gewone redacteur heeft, maar ook taken van meer technische aard.

Adviseur sociale media

Je hebt interesse voor digitale en social media en weet hoe je deze middelen kunt inzetten om verschillende doelgroepen te bereiken. Jouw taak is om een strategie te schrijven en deze uit te voeren door de media up-to-date te houden. Je zorgt voor interessante content die past bij het bedrijf en komt in gesprek met de klanten.

Tekstschrijver

Als tekstschrijver word je ingehuurd door bedrijven en organisaties om communicatieve producten te maken. Bijvoorbeeld een script te schrijven, een brochure te verbeteren, teksten te maken voor een app, etc.

Communicatiemedewerker

Je werkt in een organisatie en bent daar medeverantwoordelijk voor de interne en externe communicatie met interne en externe stakeholders. Je houdt websites bij, levert bijdragen aan social media, je begeleidt drukwerk, onderhoudt contacten met adviesbureaus, etc.