Na de opleiding
Anders dan bij beroepsopleidingen word je op de universiteit niet opgeleid voor een specifiek beroep. Met het behalen van een universitair diploma laat je zien dat je over een academisch werk- en denkniveau beschikt, waarmee je veel kanten op kan.
Een master na je bachelor
Bijna alle studenten gaan na hun bachelor verder met een master. Met een master kun je in uiteenlopende werkvelden aan de slag. Je kunt door in de wetenschap, of je zoekt een baan buiten het onderzoek, bijvoorbeeld in de beleids- of adviessector. Ook kun je terecht in de communicatie of educatie; het ligt er maar net aan in welke richting jij je masteropleiding kiest.
Hieronder vind je een overzicht van aansluitende masters in Utrecht. Je kunt natuurlijk ook elders in Nederland of in het buitenland een master gaan volgen.
Binnen de onderzoeksgerichte master Bio Inspired Innovation leer je hoe je kunt bijdragen aan de verduurzaming van producten en systemen door gebruik te maken van principes uit de natuur. Wat kunnen we bijvoorbeeld leren van bloedvatstelsels wanneer we het wegennetwerk in Nederland willen verbeteren? Je wordt opgeleid tot een ‘bioloog aan de ontwerptafel’: een rol die je kunt vervullen binnen uiteenlopende instanties, zoals de overheid of het Wereldnatuurfonds.
Dankzij de opkomende regeneratieve geneeskunde kunnen we het lichaam helpen om verloren weefsel en organen te herstellen. In de master Biofabrication leer je meer over de technologie voor het maken van weefsels, waaronder het 3D-bioprinten.
Bij deze master duik je in de wereld van data-analyse, modelleren en het simuleren van complexe biologische processen.
De mysteries van embryonale groei, stamcellen, evolutie en ontwikkeling zijn de kern van dit masterprogramma. Je verdiept je in oncologie, moleculaire ontwikkelingsbiologie en genetica, zowel bij mensen als bij dieren.
Hart- en vaatziekten vormen wereldwijd een grote belasting op de gezondheidszorg. Deze master daagt je uit deze last te verminderen door de mechanismen van hart- en vaatziekten te ontrafelen, behandelingen en therapieën te ontwikkelen en risicobeheer en preventieve strategieën te onderzoeken.
Binnen deze master word je opgeleid om (toekomstige) patiënten te helpen door innovaties te zoeken op het gebied van medicijnen en vaccinaties. Dit doe je aan de hand van nieuwe inzichten in ziektemechanismen.
Binnen de epidemiologie houden onderzoekers zich bezig met de verspreiding van gezondheid en ziekteverschijnselen. Deze master bereid je voor op het doen van toegepast (bio)medisch onderzoek naar medicijnen voor mens en dier, waarmee epidemieën kunnen worden voorkomen.
Het oplossen van bedreigingen zoals chemische vervuiling en klimaatverandering en hun effect op de gezondheid van mens, dier en ecosysteem vraagt om een interdisciplinaire aanpak.
Binnen dit multidisciplinaire programma doe je kennis op over ziekten die voortkomen uit een infectie en/of een falend immuunsysteem. Vervolgens leer je strategieën te ontwikkelen ter preventie en genezing van deze ziekten.
Dit op technologiegerichte masterprogramma combineert elementen van natuurkunde, wiskunde, IT, biomedische wetenschappen, biologie én klinische geneeskunde. Zo word je optimaal voorbereid op een carrière binnen het multidisciplinaire veld van medical imaging.
Binnen deze master ontwikkel je je kennis en kunde omtrent onderzoeksmethoden- en statistieken. Je kunt deze zowel inzetten bij fundamenteel als toegepast onderzoek.
Master Methodology and Statistics for the Behavioural, Biomedical and Social Sciences.
Deze master bevindt zich op het kruispunt van scheikunde, biologie en natuurkunde. De voornaamste focus van het programma ligt op het begrijpen van de functies van cellen op moleculair niveau. Daarnaast wordt er binnen het programma een koppeling gemaakt met de bio-informatica.
In de neurowetenschappen bestudeer je de werking van het brein. Welke hersengebieden hebben bijvoorbeeld invloed op emoties van mensen? Door theoretische cursussen en onderzoek in multidisciplinaire teams krijg je een diep inzicht in de complexe manier waarop het brein functioneert.
Hoe creëer je toepassingen die het lichaam helpen om zichzelf te genezen? Het masterprogramma Regenerative Medicine and Technology leidt wetenschappers en ingenieurs op die zullen opereren op het snijpunt van de biomedische wetenschappen, technologie en klinische toepassingen.
Deze master leert je om de connectie tussen wetenschap en bedrijfsvoering te maken. Bedrijven zijn hard op zoek naar professionals met de vaardigheden om kennisintensieve producten op de markt te brengen.
Houd je ervan om je wetenschappelijke kennis te delen met een groter publiek? Tijdens deze master word je voorbereid op een carrière binnen de wetenschapseducatie (waaronder het middelbaar onderwijs) en -communicatie. Je leert niet alleen de theorie erachter, maar gaat ook praktisch aan de slag tijdens diverse stages.
In deze vierjarige onderzoeksmaster word je opgeleid tot arts én onderzoeker. Je slaat een brug tussen zorg en wetenschap. Hoe kun je ervoor zorgen dat de gezondheidszorg door nieuwe toepassingen nog beter functioneert?
Wat kan je na je master worden?
Na het afronden van je master Biomedische wetenschappen kun je je opgedane kennis kwijt in verschillende richtingen, zoals het wetenschappelijke onderzoek en de overheid. Binnen deze sectoren zijn voor alumni van Biomedische wetenschappen diverse banen mogelijk.
Als promotieonderzoeker (promovendus) voer je wetenschappelijk onderzoek uit onder begeleiding van een professor. Dit onderzoek, dat ongeveer vier jaar duurt, bestaat uit meerdere onderzoeksprojecten. Hiervoor voer je experimenten uit, presenteer je je onderzoeksresultaten op congressen en publiceer je wetenschappelijke artikelen. De experimenten die je uitvoert kunnen plaatsvinden in een laboratorium, achter de computer (bio-informatica), in contact met proefpersonen, of een combinatie hiervan. Een promotieonderzoek sluit je af met het schrijven van een proefschrift. Na een succesvolle afronding van je promotieonderzoek ontvang je de doctorstitel (afgekort tot Dr.).
Na het voltooien van een promotieonderzoek ben je voorbereid op een loopbaan als wetenschappelijk onderzoeker. Je kunt vervolgens, als je onderzoek wilt blijven doen, verder gaan in de wetenschap als post-doctoraal onderzoeker (vaak afgekort tot post-doc). Er zijn echter weinig post-doc banen beschikbaar. Daarom kiezen ook veel gepromoveerden uiteindelijk voor een baan in een andere sector.
Als clinical research associate (CRA) coördineer je clinical trials: klinisch onderzoek naar nieuwe medicijnen of medische hulpmiddelen, waarin wordt bepaald of deze veilig en effectief zijn, en dus op de markt mogen komen. Als CRA ben je een ‘spin in het web’. Je hebt contact met de behandelend artsen, verpleegkundigen, deelnemende ziekenhuizen en de opdrachtgevers vanuit de farmaceutische industrie. Het is dus een sterk communicatieve functie. Tijdens een clinical trial is het essentieel dat de veiligheid van de patiënt wordt gecontroleerd en dat alle onderzoeksgegevens goed worden gedocumenteerd. Als expert op het gebied van de processen en protocollen rondom een clinical trial zorg je ervoor dat het onderzoek in goede banen wordt geleid.
Een consultant geeft advies aan bedrijven, overheidsinstellingen of individuen. Tijdens de opleiding Biomedische wetenschappen heb je diepgaande kennis opgedaan over de werking van het menselijk lichaam, diverse ziektes en behandelingen daarvan, en over het proces van wetenschappelijk onderzoek. Als consultant breng je deze kennis in de praktijk door advies te geven over bijvoorbeeld technische innovaties, het verbeteren van subsidieaanvragen, of het op de markt brengen van wetenschappelijke ontdekkingen. Omdat je steeds aan een ander project werkt, is consultancy een sector met veel afwisseling. Vaak werk je gedurende een project tijdelijk bij de opdrachtgever. Goede communicatieve vaardigheden zijn in deze baan belangrijk, omdat je opdrachtgevers ervan moet overtuigen dat jij de beste adviseur bent op dat gebied.
Onderzoek doen kan niet alleen bij de universiteit, maar ook in het bedrijfsleven, waar het ‘research & development’ (R&D) wordt genoemd. Als onderzoeker in de farmaceutische industrie werk je dichter op de praktische toepassing dan bij de universiteit. Waar de nadruk bij de universiteit ligt op het vergaren van nieuwe kennis (toepasbaar of niet), ligt die bij de farmaceutische industrie op het maken van toepasbare producten waaraan het bedrijf geld kan verdienen. Zo kun je bijvoorbeeld onderzoek doen naar een medicijn tegen Alzheimer, de bijwerkingen van immunotherapie proberen te verkleinen, of technologie ontwikkelen om een vroegere diagnose van kanker mogelijk te maken.
Als beleidsmedewerker werk je aan oplossingen van maatschappelijke problemen. Met een team stel je doelen voor de toekomst, bedenk je hoe je die kan bereiken en zorg je voor de uitvoering van deze plannen. Beleidsmedewerkers werken vaak voor de overheid of voor kennisinstellingen. Zo kun je werken aan een betere aansluiting van een opleiding op de arbeidsmarkt (universiteit), het bevorderen van een gezonde leefstijl (ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport), of het effectiever bestrijden van infectieziektes (RIVM).
Het ontwikkelen van beleid gebeurt op basis van bestaande wetenschappelijke inzichten. Als wetenschappelijk medewerker ben je ook betrokken bij maatschappelijke onderwerpen, alleen benader je deze als onderzoeker. In plaats van het implementeren van plannen, ontwikkel je nieuwe inzichten waarop toekomstig beleid kan worden gebaseerd. Om als wetenschappelijk medewerker aan de slag te kunnen gaan, is ervaring met wetenschappelijk onderzoek (bijvoorbeeld een promotieonderzoek) meestal vereist.
Als je het leuk vindt om wetenschap over te brengen en uit te leggen aan een breed publiek, zijn er diverse banen die je kunt gaan doen. Naast lesgeven kan je werken in een (wetenschaps)museum of schrijven voor de wetenschapsredactie van een krant. Het aantal vacatures in de media en culturele sector is echter laag, en daarom gaan veel afgestudeerden het onderwijs in. Met een diploma Biomedische wetenschappen kun je biologie, scheikunde of NLT geven op een middelbare school. Lesgeven op het hbo behoort ook tot de mogelijkheden. Docenten op de universiteit houden zich meestal bezig met zowel onderzoek als onderwijs.
Als je je lesbevoegdheid hebt gehaald als onderdeel van de master Science Education and Communication, of tijdens het educatieprofiel van een andere master, dan kan je direct na je afstuderen aan de slag voor de klas. Heb je je lesbevoegdheid nog niet behaald? Dan kan je deze met een half jaar tot een jaar extra scholing halen.
Een relatief groot aantal afgestudeerden van Biomedische wetenschappen gaat werken in de ICT-sector. Ook als je nog geen ervaring hebt met programmeren of bio-informatica kun je bij deze sector instromen: er is namelijk veel vraag naar hoogopgeleide bèta’s. Niet iedereen die in de ICT gaat werken houdt zich bezig met een biomedisch onderwerp, maar er zijn allerlei manieren waarop je ICT en Biomedische wetenschappen wél met elkaar kunt combineren. Zo zijn er voor het analyseren van complexe onderzoeksdata computervaardigheden nodig, die wetenschappers niet altijd zelf in huis hebben. Als bio-informaticus ondersteun je onderzoekers bij de analyse van grote datasets, bijvoorbeeld verkregen uit bevolkingsonderzoek of uit DNA sequencing. Iedere (bio)medische of farmaceutische instelling heeft tegenwoordig (bio-)informatici in dienst.
Loopbaan van afstudeerders in cijfers
Er is onderzoek gedaan naar de loopbaan van alle afstudeerders (n=471) van de bachelor Biomedische wetenschappen sinds het afstudeerjaar 2011-2012 tot en met 2018-2019. Bekijk hieronder hoeveel in welke richting een baan hebben:
Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer drie procent van de afstudeerders direct na de afronding van hun bachelor zijn gaan werken. Zij startten deels een eigen bedrijf (bijvoorbeeld als bijlesdocent, webdesigner of hondentrainer) of ze gingen de ICT in. De resterende 97% ging eerst een vervolgopleiding doen. Dit was in bijna alle gevallen een masteropleiding. Uit het onderzoek onder de afstudeerders van een masteropleiding blijkt dat 97% een baan heeft, waarvan 50% binnen het onderzoek. Ruim 75% daarvan kiest in eerste instantie voor een baan als PhD-student, waarvan 15% in het buitenland. De diversiteit aan andere functies waarin alumni van de BMW-opleiding zijn terechtgekomen is groot. Voorbeelden zijn: clinical research associate, data-analist, beleidsmedewerker, business consultant, docent Biologie, tandarts, arts-assistent, wetenschapsredacteur, programmamedewerker “Uitbreiding Neonatale Hielprik Screening” of studieadviseur. Een kanttekening hierbij is dat de meeste afstudeerders nog maar recent zijn afgestudeerd en dat doorstroom vanuit een PhD-functie naar een andere baan nog niet veel is waargenomen.
Carrièreoriëntatie
De opleiding biedt allerlei activiteiten op het gebied van toekomstoriëntatie aan, zoals het Watch, Meet & Be Your Future programma. Career Services biedt trainingen, online tests, loopbaanadviesgesprekken, een cv-check en toegang tot een netwerk van afgestudeerden, bedrijven en organisaties.