Stappen keuzeproces
Welke stappen neem je bij een keuzeproces?
1. Het besef dat je moet kiezen
Als uw kind dat niet heeft, zal hij/zij niet in beweging komen om zich te oriënteren.
2. Onzekerheid accepteren
Het kan heel vervelend zijn, als uw kind nog niet weet wat hij/zij gaat studeren. Toch hoort het accepteren van die onzekerheid bij het zoeken naar mogelijkheden.
3. Ken jezelf
Waar is uw kind goed in? Waar loopt hij/zij warm voor? Wat doet hij/zij graag? Laat hem/haar een zijn/haar sterke en zwakke punten eens op een rij zetten. Praat erover met uw kind. Maak een lijst met activiteiten die hij/zij leuk vindt om te doen. Denk aan bezigheden op school, maar ook in zijn of haar vrije tijd. Laat hem/haar bij elke activiteit beschrijven hoe hij/zij daarbij betrokken was en hoe hij/zij zich daarbij voelde.
4. Vrijuit mogelijkheden onderzoeken
Studies en beroepen bekijken, zonder dat uw kind gelijk een beslissing hoeft te nemen. Probeer met uw kind te komen tot een aantal motieven en criteria die hij of zij zou willen terugzien in zijn/haar opleiding. Praat er over en adviseer ook anderen bij deze oriëntatiefase te betrekken, bijvoorbeeld een decaan.
5. Vergelijken
Zo blijven er een aantal studies over, die uw kind het meest aanspreken en kan hij/zij een zorgvuldige vergelijking maken op basis van wat voor hem/haar belangrijk is. Laat hem/haar ook kijken naar welke nadelen en valkuilen er kunnen zijn, want die zijn er altijd. Misschien ontdekt uw kind dat in deze fase dat hij/zij meer informatie nodig heeft, bekijk dan met wie hij kan spreken om meer over een bepaalde studie of beroep te weten te komen.
6. Beslissen
Het is nu helder welke opties er zijn en uw kind denkt voldoende informatie te hebben om een keus te maken. Dan is er vaak vanzelf het moment dat uw kind het ineens weet. Wanneer dat niet meteen gebeurt, adviseer hem/haar het een tijdje te laten rusten. Misschien kom hij/zij er in deze fase achter dat hij op dit moment (nog) niet wil studeren. U merkt als ouder vanzelf wanneer uw kind een juiste beslissing heeft genomen, want meestal zal hij/zij er vrolijk en energiek van worden. Als dat niet het geval is, dan is het verstandig met hem/haar te bespreken of het wel de goede beslissing was.
7. Uitvoeren
Nu komt het aan op praktische handelingen, zoals inschrijving voor een studie, een matchingsgesprek voorbereiden, een kamer zoeken. Als uw kind plezier heeft in het regelen van dit soort zaken, zit de keuze meestal wel goed. Misschien merkt u als ouder grote tegenzin, bespreek dan of het wel de goede keuze was. Hij/zij kan dan weer in fase 4 instappen om een alternatief te zoeken.
Zie ook het studiekeuzestappenplan.