VOL - Den Haag | Online evenement met prof. dr. Hester den Ruijter

tot
dr. ir. Hester den Ruijter, Associate Professor Experimental Cardiology, UMC Utrecht

Vanwege de coronamaatregelen kan er momenteel geen themadiner worden georganiseerd door het regionetwerk van alumni in Den Haag. In plaats daarvan nodigen we u graag uit voor ons eerste online evenement met medewerking van prof. dr. Hester den Ruijter, op maandag 12 oktober.

We kijken gezamenlijk een eerdere Studium Generale-lezing van Den Ruijter. Vervolgens zal ze zelf inbellen om te vertellen over haar huidige onderzoek, waarna er gelegenheid is tot vragen stellen. We sluiten de avond af met een digitale borrel.

Zijn vrouwenharten anders dan mannenharten?

De kennis over hart- en vaatziekten bij vrouwen loopt achter ten opzichte van de kennis over zulke ziekten bij mannen. Wat we wel al weten, is dat er interessante verschillen zijn tussen mannen en vrouwen in de ontwikkeling en uiting van hart- en vaatziekten. De komende vijf jaar zal Hester zich richten op het eerder opsporen van hart- en vaatziekten bij vrouwen. Met haar groep van postdocs, artsen in opleiding, biomedische wetenschappers en analisten werkt zij aan een test om hart- en vaatziekten eerder op te sporen. Daarnaast willen ze met het onderzoek beter in kaart krijgen welke vrouwen klachten hebben en hoe die ontstaan. Als we dat beter begrijpen, maken we ook meer kans om goede therapieën te ontwikkelen. Ook zal Den Ruijter in samenwerking met de Hartstichting en de NVVC werken aan een kennisplatform over hart- en vaatziekten bij vrouwen. Dit kennisplatform is zowel voor onderzoekers en artsen als voor patiënten en andere geïnteresseerden.

Spreker

Hester den Ruijter studeerde in Wageningen en promoveerde in Amsterdam op het gebied van hartritmestoornissen en ionkanalen in hartspiercellen. In 2010 startte ze als postdoc onderzoeker bij het Julius Centrum in het UMC Utrecht. Daar heeft ze haar opleiding tot klinisch epidemioloog afgerond. Drie jaar later begon ze als hoofdonderzoeker bij het Laboratorium voor Experimentele Cardiologie, waar zij haar onderzoekslijn naar verschillen in hart- en vaatziekten bij mannen en vrouwen heeft opgezet. In 2019 won Den Ruijter de tweede Agnites Vrolikprijs, de prijs van het Utrechts Universiteitsfonds voor onderzoek met impact. Per 1 juni 2020 is ze benoemd tot hoogleraar Hart- en vaatziekten bij vrouwen bij de Faculteit Geneeskunde van de Universiteit Utrecht.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd
Online (link volgt na aanmelding)
Entree

Dit evenement is volgeboekt. U kunt zich niet meer aanmelden.