Symposium ‘Genomics’ o.d.z. 'Dokter, ik voel me een beetje genetisch gemanipuleerd...'

V.V.F.C de Uithof presenteert op 19 september 2018:

tot

Wie kent ze niet? Het eerste gekloonde schaap, genaamd Dolly, en de eerste transgene stier, Herman. Beide resultaat van de razendsnelle ontwikkeling van de genetische technologie. Waar eerst vooral het DNA van voedsel werd aangepast zijn nu ook de dieren aan de beurt. De afgelopen jaren staan de krantenkoppen vol met kreten als ‘Genetische manipulatie’ en ‘GMO’.  Voor ons, de symposiumcommissie van V.V.F.C. “De Uithof”, een reden om dit onderwerp eens onder de loep te nemen. Want hoe gaat deze genetische modificatie bij dieren precies in zijn werk in de praktijk, wat zijn de actuele ontwikkelingen binnen dit vakgebied en hoe ver kun je gaan? Naast het feit dat het een onwijs interessant onderwerp is op het gebied van de techniek erachter, kan het thema ook leiden tot wervelende discussies. Aan de basis hiervan liggen stapels ethische argumenten enerzijds en vooral economische argumenten anderzijds. Met dagvoorzitter Geart Benedictus en lezingen van Alfred de Vries (Topigs Norsvin, voorheen CRV), Hiemke Knijn (CRV), Paul van der Meijden (PIC-NL), Henk Bovenhuis (WUR), Jeroen Visscher (Hendrix Genetics) en Lisanne Stadig (Dierenbescherming), belooft het een dag vol leerzame verhalen en interessante discussies te worden, die niemand wil missen! We hopen jullie er dan ook in grote getalen te mogen ontvangen!

Het symposium zal plaatsvinden op woensdag 19 september 2018, de inloop is om 13.00 uur in Collegezaal C.102 van het Androclusgebouw (Yalelaan 1) van de Faculteit Diergeneeskunde te Utrecht. De kosten zijn €6,50 voor studenten en €15,00 voor dierenartsen, dit is inclusief diner en borrel na afloop. Er zijn bij dit symposium 5 Capita Selecta punten of (voor dierenartsen) 4,5 nascholingspunten te behalen. De kaartverkoop voor studenten zal in de eerste week van het collegejaar 2018-2019 van start gaan. Dierenartsen kunnen zich opgeven door te mailen naar vvfcsymposium@gmail.com.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd