Hoe verstevigen we regie van de publieke onderwijssector op de (ed)tech markt? Op die vraag gaan we in tijdens een rondetafelgesprek dat wordt georganiseerd door de Universiteit Utrecht en Kennisnet. Het gesprek is een vervolg op het symposium ‘Digitale autonomie in onderwijs: Een publieke opgave’ in november 2024.
De aanleiding voor dit gesprek
Educatieve tools van uitgeverijen en digitale producten van softwareleveranciers raken steeds sterker verweven met de platforms van de grote internationale technologiebedrijven. Die interactie levert het primair en voortgezet onderwijs gebruiksvriendelijke en betrouwbare producten op die goed te integreren zijn in het onderwijs. Maar de groeiende marktmacht van edtech en big tech leidt ook tot gerechtvaardigde zorgen. Vrijwel alle grote uitgevers, softwareleveranciers en dienstverleners hebben daarnaast inmiddels commercieel gedreven eigenaars. Ook dat roept serieuze vragen op over publieke waarden.
Meer regie door het onderwijs én de politiek is nodig om grip te houden op onze onderwijsmarkt. Om dit te realiseren is het essentieel dat we samen vaststellen wat nodig is voor een goed functionerende leermiddelenmarkt gestoeld op publieke waarden. Om te beginnen: een markt met voldoende aanbod, transparantie en keuzevrijheid, met betaalbare producten en waar persoonsgegevens veilig zijn.
In deze rondetafel brengen we beleidsmakers, bestuurders, leraren, toezichthouders en wetenschappers bijeen om samen na te denken over publieke regie. Willem-Jan van Elk (Strategisch adviseur bij Kennisnet) en Mathias Decuypere (Hoogleraar schoolontwikkeling en bestuur aan de lerarenopleiding in Zürich) trappen af met een probleemschets van recente ontwikkelingen in de Nederlandse en Vlaamse leermiddelenmarkt. Op basis hiervan voeren we de dialoog over handelingsrichtingen die bij kunnen dragen aan het versterken van publieke regie op de markt.
Wat speelt er?
In het kort schetsen we hier al wat opvallende ontwikkelingen, die we zullen illustreren en verdiepen met concrete voorbeelden:
- Verandering in eigenaarschap: Inmiddels zijn de grote spelers in de Nederlandse leermiddelenmarkt voor het merendeel in handen van (internationale) investeerders en/of commercieel gestuurde eigenaren die op Europees of globaal niveau opereren.
- Strategische samenwerking edtech – big tech: Nederlandse edtech en big tech maken strategische afspraken voor samenwerking, onder meer over het gebruik van platforms en AI.
- Grotere afhankelijkheid van big tech: Scholen en edtech-partijen raken afhankelijker van de ict-platforms van Microsoft, Amazon en Google.
- Verticale integratie: Bij verticale integratie neemt een bedrijf een andere stap uit de productieketen op in het eigen bedrijfsproces. Zo stimuleert Microsoft het gebruik van Teams als elektronische leeromgeving en levert het nu ook learning accelerators.
- Horizontale integratie: Het samenvoegen van partijen op dezelfde hoogte in de bedrijfskolom heet horizontale integratie. Als vervolgens ook producten worden samengevoegd verschraalt het aanbod.
- Toenemend belang van data in de businessmodellen: educatieve bedrijven worden steeds digitaler. Zij leveren hun digitale producten op basis van een licentie, en ook het belang van (gebruikers)data in hun businessmodel neemt toe.
- Begindatum en -tijd
- Einddatum en -tijd
- Locatie
- Academiegebouw Universiteit Utrecht
- Aanmelden
Op uitnodiging