Promotieonderzoek naar differentiële gevoeligheid van kinderen voor acceptatie en afwijzing door leeftijdsgenoten
Kinderen verschillen in de mate waarin ze worden beïnvloed door acceptatie en afwijzing door leeftijdsgenoten. Sommige kinderen vertonen een verhoogde ontvankelijkheid voor deze ervaringen, wat kan worden opgevat als een “voor beter en voor slechter” effect. Dit betekent dat kinderen die sterker negatief worden beïnvloed door afwijzing door leeftijdsgenoten, ook meer profiteren van acceptatie. In haar proefschrift onderzoekt Danni Liu sensorische verwerkingsgevoeligheid (SPS) als een mogelijke indicator van deze ontvankelijkheid bij Chinese kinderen en (pre)adolescenten.
Liu’s eerste studie valideerde een Chinese versie van de Highly Sensitive Child (HSC) schaal. Liu: “De resultaten lieten zien dat de Chinese HSC-12 over het algemeen goede psychometrische eigenschappen heeft, al zijn verfijningen nodig voor gebruik bij jongere kinderen.”
Met haar tweede studie toonde de promovendus aan dat kinderen met hogere niveaus van SPS sterker emotioneel reageerden op ingebeelde scenario’s van acceptatie en afwijzing door leeftijdsgenoten, wat het “voor beter en voor slechter” effect ondersteunt. In haar derde studie werd de reactie van kinderen op zowel acceptatie als afwijzing van leeftijdsgenoten getest in een gesimuleerde socialmedia-omgeving. “Mijn bevindingen lieten weliswaar verschillen zien in gevoeligheid, maar toonde slechts beperkt bewijs voor SPS als consistente indicator van ontvankelijkheid.”
Liu’s vierde studie had een longitudinaal ontwerp en vond opnieuw beperkt bewijs voor SPS als voorspeller van verhoogde ontvankelijkheid: kinderen met hogere SPS vertoonden over het algemeen geen sterkere samenhang tussen hun relaties met leeftijdsgenoten en hun sociaal-emotioneel functioneren.
Deze bevindingen suggereren dat SPS hooguit een contextafhankelijke, en geen universele, indicator van ontvankelijkheid is. Lange-termijnonderzoek is nodig om beter te begrijpen hoe differentiële ontvankelijkheid zich kan ontwikkelen (of niet) gedurende iemands leven. Uiteindelijk kunnen deze bevindingen bijdragen aan strategieën om kinderen die gevoeliger zijn voor ervaringen met leeftijdsgenoten beter te ondersteunen.
- Begindatum en -tijd
- Einddatum en -tijd
- Locatie
- Academiegebouw en online
- Promovendus
- Danni Liu
- Proefschrift
- Children’s Differential Susceptibility to Peer Rejection and Acceptance: A Closer Look at Sensory Processing Sensitivity
- Promotor(es)
- prof. dr. J.S. Dubas
- prof. dr. M. Dekovic
- Co-promotor(es)
- dr. A. van Dijk