Promotie: Training and Assessment in Workplace-based Community Pharmacy: Creating Foundations and Nurturing Progress

tot

Dit promotieonderzoek richt zich op de postdoctorale vervolgopleiding Openbare Farmacie, waarin apothekers zich specialiseren tot openbaar apothekers. De eerste hoofdvraag behandelt hoe ontwerpmethodes uit het medisch onderwijs en situatiegebonden onderzoeksbevindingen een dergelijk opleidingsprogramma kunnen helpen ontwikkelen, valideren en herzien. De tweede hoofdvraag onderzoekt hoe aio’s en opleiders het leren en beoordelen op de werkplek ervaren. Moos' theorie van menselijke omgevingen en de zelfdeterminatietheorie zijn gebruikt om de kwaliteit van de leeromgeving te bestuderen. Daarnaast is Kane's raamwerk voor het valideren van beoordelingsprocessen gebruikt om de bruikbaarheid en validiteit van beoordelingen in opleidingsapotheken te onderzoeken.

De belangrijkste bevinding is dat ontwerpbenaderingen uit het medisch onderwijs succesvol kunnen worden gebruikt om het curriculum te ontwikkelen en te herzien. Het competentieprofiel gebaseerd op CanMEDS is aanpasbaar aan veranderingen in het beroep van openbaar apotheker. Tussentijdse voortgangsevaluaties in opleidingsapotheken zijn nuttig voor het structureren van leren en het geven van feedback, terwijl geschiktheidsbeoordelingen uitgevoerd door opleiders geen betrouwbare input zijn voor besluitvorming. Het instellen van een portfoliocommissie kan helpen het beoordelingsproces te verbeteren.

Op de werkplek kan een negatief ervaren leeromgeving de psychologische basisbehoeften van aio’s frustreren. Opleiders ervaren rolconflicten in de opleidingsapotheek en geven de voorkeur aan het begeleiden van de competentieontwikkeling van aio’s boven een beoordelende rol. Uitbreiding van de ondersteuning op de werkplek kan het werkplekleren en -beoordelen en de relaties met het opleidingsinstituut verbeteren.

De conclusie is dat veranderingen in het curriculum moeten aansluiten bij de basispsychologische behoeften van zowel aio’s als opleiders. Dit onderzoek draagt hiermee bij aan de borging en voortdurende ontwikkeling van werkplekleren en -beoordelen in opleidingsapotheken.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd
Locatie
Hybride: online (livestream link) en voor genodigden in het Academiegebouw, Domplein 29
Promovendus
M.P.D. Westein
Proefschrift
Training and Assessment in Workplace-based Community Pharmacy: Creating Foundations and Nurturing Progress
Meer informatie
Full text via Utrecht University Repository