17 november 2017 van 14:30 tot 15:45

Promotie Suzanne Laemers over de betekenis van Max J. Friedländer voor de vroege Nederlandse schilderkunst

Portrait of a Man door Jan van Eyck (circa 1390-1441). Bron: Wikimedia Commons/National Gallery
Portrait of a Man door Jan van Eyck (circa 1390-1441). Bron: Wikimedia Commons/National Gallery

De inzichten die de Duits-Joodse kunsthistoricus van Max. J. Friedländer formuleerde, hebben een onweerlegbaar fundament gelegd voor het onderzoek naar de vroege Nederlandse schilderkunst, betoogt Suzanne Laemers in haar proefschrift. Ze verdedigt het proefschrift Max J. Friedländer (1867-1958). Kunst en kennerschap, een leven gewijd aan de vroege Nederlandse schilderkunst op vrijdag 17 november in het Academiegebouw. 

Max Jakob Friedländer (Berlijn, 5 juli 1867 - Amsterdam, 11 oktober 1958)
Max Jakob Friedländer (Berlijn, 5 juli 1867 - Amsterdam, 11 oktober 1958)

Max J. Friedländer

Zijn glansrijke loopbaan als museumdirecteur in Berlijn kwam abrupt tot een einde na de machtsovername door de nazi’s. Met steun van het aan het RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis (Den Haag) gelieerde Kunstgeleerdenfonds, wist hij te emigreren naar Nederland. Friedländer overleed in 1958 te Amsterdam.

Connaisseurschap

Laemers beoogt in haar proefschrift leven en werk van Friedländer te belichten  – met name zijn connaisseurschap en de betekenis daarvan voor de vroege Nederlandse schilderkunst  – aan de hand van verschillende casussen. Al tijdens zijn carrière werd connaisseurschap afgeschilderd als onwetenschappelijk en werd daarom ongekwalificeerd geacht als methodologie. Ondanks de kritiek stond Friedländer achter connaisseurschap als manier van aanpak waarmee gedegen academische resultaten behaald konden worden.

Drs. Suzanne Laemers
Drs. Suzanne Laemers

Onweerlegbaar fundament

De centrale vraag in Laemers' proefschrift is op welke manier en in welke mate Friedländer heeft bijgedragen aan kunsthistorische vragen die het discours in zijn tijd bepaalden en hoe hij argumenten van andere belangrijke kunsthistorici weerlegde. Ze concludeert dat hij van bijzondere betekenis geweest voor het onderzoek naar de vroege Nederlandse schilderkunst. De inzichten die hij formuleerde – in het bijzonder met betrekking tot de gebroeders Van Eyck, de Meester van Flémalle en Rogier van der Weyden, alsook de Antwerpse Maniëristen, hebben een onweerlegbaar fundament gelegd voor het onderzoek door navolgende generaties kunsthistorici.

Begindatum en -tijd
17 november 2017 14:30
Einddatum en -tijd
17 november 2017 15:45
Promovendus
Suzanne Laemers
Proefschrift
Max J. Friedländer (1867-1958). Kunst en kennerschap, een leven gewijd aan de vroege Nederlandse schilderkunst
Promotor(es)
Prof. dr. R.E. Ekkart
Entree
Gratis