Promotie: Ruby's Mission: Teaching Skills to Chronically Ill Children to Reduce Feelings of Loneliness Through an Applied Gaming Intervention

tot

LET OP: Als een kandidaat een lekenpraatje houdt, start de livestream een kwartier eerder.

In dit proefschrift is onderzocht of videogames kunnen helpen om sociale vaardigheden te verbeteren. Dan zouden deze videogames ingezet kunnen worden bij kinderen die opgroeien met een chronische aandoening die aangeven gevoelens van eenzaamheid te ervaren. Deze kinderen kunnen minder gemakkelijk meespelen met hun leeftijdsgenootjes, waardoor zij een achterstand kunnen oplopen op hun socio-emotionele vaardigheden. Voorbeelden daarvan zijn het herkennen van emoties in jezelf en bij anderen, begrijpen waarom je iets voelt of dat andere kinderen emoties anders ervaren.

Als eerste zijn de behoeftes van deze kinderen verkend. Ook is gekeken naar hun gamegedrag en dat is vergeleken met gezonde kinderen en kinderen die problematisch gamen. Hieruit blijkt dat kinderen met een chronische ziekte niet anders gamen dan hun gezonde leeftijdsgenootjes.

Hierna is samen met kinderen met een chronische aandoening, gezonde kinderen en andere betrokkenen een videogame ontworpen. Het doel van het spel is dat kinderen mét en zonder chronische ziekte samen kunnen spelen en zodoende van elkaars emoties kunnen leren. Socio-emotionele vaardigheden ontwikkel je namelijk vooral in contact met anderen.

Vervolgens is onderzocht hoe de socio-emotionele vaardigheden van de kinderen die het spel spelen samenhangen met hun sociale interacties. Daaruit blijkt dat socio-emotionele vaardigheden inderdaad de sociale interacties beïnvloeden. Maar ook andere factoren zoals de groepssamenstelling speelden hierbij een belangrijke rol. Ook is onderzocht of via het spelgedrag actief positieve interacties kunnen worden gestimuleerd.

Tot slot wordt in de dissertatie gereflecteerd op wat voor onderzoek er in de toekomst nog nodig is om gevoelens van eenzaamheid bij deze kinderen te verminderen.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd
Locatie
Hybride: online (livestream link) en voor genodigden in het Academiegebouw, Domplein 29
Promovendus
D. Alexandridis
Proefschrift
Ruby's Mission: Teaching Skills to Chronically Ill Children to Reduce Feelings of Loneliness Through an Applied Gaming Intervention
Promotor(es)
prof. dr. R.C. Veltkamp
prof. dr. E.M. van de Putte
Co-promotor(es)
dr. ing. S.C.J. Bakkes
dr. S.L. Nijhof
Meer informatie
Full text via Utrecht University Repository