Promotie Kristina Goodnight: Drama in vreemdetalenonderwijs

Op vrijdag 23 mei verdedigt Kristina Goodnight haar proefschrift ‘Getting into Character: Professional Development in Improvisational Drama to Stimulate Foreign Language Communication’. Hierin onderzoekt ze hoe dramatechnieken het onderwijs in vreemde talen kunnen verbeteren.
Improvisatiedramatechnieken
Zowel binnen als buiten Nederland beginnen jongeren vaak met vreemdetalenonderwijs rond het begin van de pubertijd. Voor veel leerlingen kan het spreken van een vreemde taal in de klas intimiderend zijn, een uitdaging die vaak wordt versterkt doordat docenten beperkte toegang hebben tot motiverende spreekvaardigheidsactiviteiten.
Uit taallessen wereldwijd blijkt dat dramatechnieken bij leerlingen positieve affectieve reacties (zoals plezier) oproepen en tegelijkertijd hun spreekvaardigheid stimuleren. Toch is er weinig onderzoek gedaan naar hoe vreemdetaaldocenten getraind kunnen worden om deze dramatechnieken effectief in hun lessen te integreren.
De integratie van dramatechnieken in de klas
Goodnight onderzocht hoe dramatechnieken beter in het voortgezet onderwijs kunnen worden geïntegreerd. Ook keek ze naar hoe de bereidheid van leerlingen om in de vreemde taal te communiceren kan worden versterkt. Ze ontwikkelde en verbeterde ontwerpprincipes en een prototype van een professionaliseringstraject en reflecteerde op de impact ervan op de leerlingen.
Goodnights bevindingen tonen aan dat het professionaliseringstraject docenten motiveerde om dramatechnieken toe te passen. Hun leerlingen vonden de drama-activiteiten motiverend en plezierig en bleken meer bereidwillig om te communiceren dan bij andere soorten spreekvaardigheidsactiviteiten.
Voor gasten die haar verdediging bijwonen in het Academiegebouw, houdt Goodnight vanaf 10.00 uur een lekenpraatje.
- Begindatum en -tijd
- Einddatum en -tijd
- Locatie
- Hybride: online (klik hier) en in het Academiegebouw
- Promovendus
- K.L. Goodnight
- Proefschrift
- Getting into Character: Professional Development in Improvisational Drama to Stimulate Foreign Language Communication
- Promotor(es)
- Prof. dr. H.C.J. De Graaff
- Prof. dr. C.G. van Beuningen
- Meer informatie
- Full text via Utrecht University Repository