Promotie Gijs Leenders: Contextrijk, taalcontrastief en procesgericht grammaticaonderwijs

Op vrijdag 11 juli verdedigt Gijs Leenders zijn proefschrift 'Bewuste taalvaardigheid ontleed: Onderzoek naar contextrijk, taalcontrastief en procesgericht grammaticaonderwijs in de vakken Nederlands, Engels en Duits'. In dit proefschrift presenteert Leenders een taalcontrastieve, contextrijke en procesgerichte benadering om het grammaticaonderwijs te verbeteren.
Een nieuwe benadering van grammaticaonderwijs
Veel leerlingen vragen zich af wat het nut is van grammatica en slagen er niet in om taalregels effectief toe te passen. Een mogelijke oorzaak hiervan is de huidige inrichting van het traditionele grammaticaonderwijs, dat zich vooral richt op het aanleren van oppervlakkige regels en ezelsbruggetjes.
Leenders presenteert in zijn proefschrift een taalcontrastieve, contextrijke en procesgerichte benadering gericht op het bevorderen van motivatie en bewuste taalvaardigheid. Hij brengt de uitdagingen van zowel docenten als leerlingen in kaart en onderzoekt welke metaconcepten docenten het belangrijkst vinden voor een taaloverstijgende benadering van grammatica.
CLAP
Op basis van deze inzichten en een taalcontrastieve analyse formuleert Leenders ontwerpprincipes die de basis vormen voor de innovatieve lessenserie CLAP (Cross-Linguistic Awareness Program). Na het ontwikkelen van bijbehorend toetsmateriaal evalueert hij de effectiviteit van deze lessenserie, en de resultaten blijken veelbelovend.
Leenders biedt docenten, onderzoekers en onderwijsontwikkelaars waardevolle inzichten en praktische handvatten om grammaticaonderwijs betekenisvoller en effectiever aan te bieden. Zijn onderzoek toont aan dat grammaticaonderwijs, mits op de juiste manier geïntegreerd, een krachtig middel kan zijn om taalvaardigheid én taalbewustzijn te bevorderen in zowel de moedertaal als in andere talen. Tijd voor actie — Let’s CLAP!
Voorafgaand aan zijn verdediging houdt Leenders vanaf 14.00 uur een lekenpraatje.
- Begindatum en -tijd
- Einddatum en -tijd
- Locatie
- Hybride: online (klik hier) en in het Academiegebouw
- Promovendus
- G.P.M. Leenders
- Proefschrift
- Bewuste taalvaardigheid ontleed: Onderzoek naar contextrijk, taalcontrastief en procesgericht grammaticaonderwijs in de vakken Nederlands, Engels en Duits
- Promotor(es)
- Prof. dr. J.M. van Koppen
- Prof. dr. H.C.J. de Graaff
- Meer informatie
- Full text via Utrecht University Repository