Promotie Francois Jonker: Het belang van ‘response-ability’ in hoger onderwijs
Op vrijdag 4 oktober verdedigt Francois Jonker zijn proefschrift ‘Towards Response-able Arts-based Practices in Higher Education’. In deze dissertatie breekt hij de lans voor een ecologisch onderwijsaanpak en een klaslokaal waarin ‘response-ability’ centraal staat.
‘Response-ability’ in het hoger onderwijs
Leren wordt vaak gezien als een vaste, voorspelbare progressie die leidt tot vooraf bepaalde resultaten. Volgens Jonker klopt dit niet; en ook bij een andere gangbare opvatting zet hij vraagtekens: taal kan niet álle betekenis volledig overbrengen, bepleit hij.
In zijn proefschrift gaat Jonker op zoek naar nieuwe methoden voor onderzoek, pedagogie en beoordeling in het hoger onderwijs. Hij vestigt hierbij de aandacht op de materiële, affectieve en procesmatige dimensies van leren en kennisontwikkeling. De nadruk zou moeten liggen op het belang van ‘response-ability’, zegt Jonker: het creëren van een omgeving waarin docenten en studenten op elkaar kunnen reageren (en op hun leeromgeving en materialen) en samen op nieuwe en onverwachte manieren kunnen leren.
Concrete voorbeelden voor de praktijk
Jonker deed zijn onderzoek vanuit de Cape Town Creative Academy (CTCA) in Zuid-Afrika, een particuliere instelling voor hoger onderwijs. De belangrijkste bijdragen van deze dissertatie zijn de concrete voorstellen die Jonker hier heeft ontwikkeld voor het creëren van die response-able omgeving. Deze voorbeelden kunnen hogeronderwijsinstellingen helpen hun onderwijs te veranderen en daarmee hun maatschappelijke impact te vergroten.
- Begindatum en -tijd
- -
- Einddatum en -tijd
- -
- Locatie
- Hybride: online (klik hier) en in het Academiegebouw
- Promovendus
- F. Jonker
- Proefschrift
- Towards Response-able Arts-based Practices in Higher Education
- Promotor(es)
- Prof. dr. K.C. Thiele
- Prof. dr. V. Bozalek
- Meer informatie
- Full text via Utrecht University Repository