Promotie Florentine Sterk: Populairwetenschappelijk schrijven voor interdisciplinaire studenten

tot
Typmachine. Bron: © iStock.com/pressureUA
© iStock.com/pressureUA

Op vrijdag 14 februari verdedigt Florentine Sterk haar proefschrift ‘Style and Substance: Popularization Writing Skills for Interdisciplinary Higher Education Students’. In dit proefschrift onderzoekt Sterk hoe studenten van interdisciplinaire opleidingen kunnen leren schrijven over hun eigen onderzoek voor een breed publiek.

Een hiaat in de onderwijspraktijk

Stel je voor: je bent student en samen met je groepsgenootjes van andere studierichtingen voer je interdisciplinair onderzoek uit dat maatschappelijk relevant is. Dan wil je je interessante bevindingen onder zo veel mogelijk mensen verspreiden, toch?

Sterk ervaarde een hiaat in de universitaire onderwijspraktijk. Het viel haar op dat er vooral aandacht werd besteed aan academische vaardigheden, en amper aan populairwetenschappelijke schrijfvaardigheid (een vorm van wetenschapscommunicatie). Studenten leren niet om teksten voor een breed publiek te schrijven, terwijl er in het werkveld, zowel binnen als buiten de academische wereld, wél vraag is naar die vaardigheid.

Populairwetenschappelijke schrijfvaardigheid

Sterk nam daarom de populairwetenschappelijke schrijfvaardigheid van interdisciplinaire studenten onder de loep. Ze onderzocht hoe deze studenten schrijven over wetenschap, welke vaardigheden ze daarvoor aan het begin en einde van hun opleiding kunnen inzetten, en hoe de studenten zich voelen over hun eigen schrijfvaardigheid na het volgen van schrijfonderwijs.

Ter ondersteuning van dit onderzoek ontwikkelde Sterk een analysetool en twee beoordelingsformulieren voor populairwetenschappelijke teksten. De kern van effectief onderwijs, blijkt uit het onderzoek van Sterk, is te vinden in een combinatie van kennisontwikkeling over het genre van wetenschapscommunicatie en het creëren van mogelijkheden voor het oefenen en beoordelen van schrijven.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd
Locatie
Hybride: online (klik hier) en in het Academiegebouw
Promovendus
F.M. Sterk
Proefschrift
Style and Substance: Popularization Writing Skills for Interdisciplinary Higher Education Students
Promotor(es)
Prof. dr. I. Van der Tuin
Prof. dr. M. Burke
Co-promotor(es)
Dr. M.M. Goch