Promotie: Equipping biomedical students for science-society dialogue; Exploring competencies and training strategies

Promotie van Cathelijne Marije Reincke

tot

Doorbraken in de biomedische wetenschap en biotechnologie, zoals genbewerking en bio-printing, bieden aanzienlijke mogelijkheden voor de gezondheidszorg, maar roepen ook belangrijke ethische vragen op. Dit leidt op zijn beurt tot een toenemende roep om regulering van onderzoek en innovatie als aanjager van de ontwikkeling van nieuwe technologieën. Belangrijk hierbij is het vroegtijdig identificeren van ethische kwesties, evenals het bevorderen van een open dialoog tussen wetenschap en samenleving. Vooral dit laatste blijkt een uitdaging, onder andere door factoren als wantrouwen, machtsverschillen, en toegenomen desinformatie. Daarnaast ontberen wetenschappers vaak de communicatieve vaardigheden die kunnen helpen om op een gelijkwaardige en betekenisvolle manier in gesprek te gaan met een breed publiek.

In de afgelopen decennia is onderwijs en training in wetenschapscommunicatie steeds belangrijker geworden. Onderzoek richt zich in toenemende mate op het ontwikkelen van trainingsstrategieën die bovengenoemde uitdagingen het hoofd moeten bieden. Vroege training, geïntegreerd in de bachelor fase van een opleiding, wordt hierbij als het meest effectief beschouwd. Dit proefschrift onderzoekt wetenschapscommunicatietraining in de context van de opleiding biomedische wetenschappen. Het verkent welke vaardigheden nodig zijn voor het voeren van een betekenisvolle dialoog met de samenleving over complexe biomedische vraagstukken, en onderzoekt trainingsstrategieën die bijdragen aan het ontwikkelen van deze vaardigheden onder studenten biomedische wetenschappen.

De resultaten wijzen op het cruciale belang van actief luisteren en investeren in relaties bij ontmoetingen tussen wetenschap en samenleving. Het ontwikkelen van deze vaardigheden kan (toekomstige) wetenschappers helpen hun traditionele rol van informatieverstrekker te ontstijgen, om in plaats daarvan een gelijkwaardige dialoog aan te gaan met verschillende gesprekspartners. Dit zal uiteindelijk bijdragen aan het beter afstemmen van wetenschappelijke innovatie op de waarden en behoeften van een samenleving, en daarmee aan het maatschappelijk verantwoord ontwikkelen en toepassen van nieuwe technologieën.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd
Locatie
Academiegebouw, Domplein 29 & online (livestream link)
Promovendus
C.M. Reincke
Proefschrift
Equipping biomedical students for science-society dialogue; Exploring competencies and training strategies
Promotor(es)
prof. dr. A.L. Bredenoord
Co-promotor(es)
dr. ir. M.H.W. van Mil