Promotie: De verschillen in mentale gezondheid tussen groepen jongeren

tot

Internationaal vergelijkend onderzoek laat zien dat jongeren in Nederland positief zijn over hun mentale gezondheid. Dit betekent echter niet dat alle jongeren in Nederland even gelukkig en tevreden zijn. In haar proefschrift heeft Elisa Duinhof daarom verschillen in mentale gezondheid tussen groepen jongeren op basis van het land waarin ze woonachtig zijn, gezinswelvaart, migratieachtergrond, schoolniveau en sekse nader onderzocht.

Duinhof: “Gebruikmakend van een door ons aangepast en gevalideerd onderzoeksinstrument, tonen de onderzoeksresultaten in mijn proefschrift dat jongeren in Nederland in vergelijking met hun Europese leeftijdgenoten relatief weinig psychische problemen rapporteren.”
De Utrechtse promovenda stelt wel dat hyperactiviteit een uitzondering vormt op dit algemene patroon: Nederlandse jongeren rapporteren relatief vaak hyperactiviteit.

Deze niveaus van zelfgerapporteerde psychische problemen zijn nauwelijks veranderd tussen 2003 en 2013. Er is wel sprake van kleine, maar tamelijk robuuste verschillen in psychische problemen tussen groepen jongeren in Nederland. “Zo rapporteren jongeren met een niet-westerse migratieachtergrond en jongeren met een lager schoolniveau vergelijkbare niveaus van emotionele problemen maar meer gedragsproblemen en problemen met leeftijdsgenoten dan hun leeftijdsgenoten zonder een migratieachtergrond of een hoger schoolniveau. Niet gezinswelvaart, maar ervaren discriminatie lijkt een belangrijke rol te spelen in dit relatief hogere risico van jongeren met een niet-westerse migratieachtergrond.”

Duinhof heeft zowel in Nederland als in Europa weinig aanwijzingen gevonden voor intersectionaliteit: het idee dat er extra risico’s zijn verbonden aan de specifieke combinaties van bepaalde groepslidmaatschappen. De resultaten van haar proefschrift onderstrepen het belang van selectieve preventieve maatregelen en interventies gericht op risicogroepen.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd
Academiegebouw & online (link)
Promovendus