Promotie: Cleantech as a key enabler of sustainable development: Regional economic and environmental effects of energy transitions

tot

In de meeste OESO-landen spelen regionale autoriteiten een belangrijke rol bij het opwekken van hernieuwbare energie. In dit verband zijn regionale effectbeoordelingen instrumenten die kunnen worden gebruikt om de effecten van de ontwikkelingen op het gebied van hernieuwbare energie op de regionale economie te evalueren en een beslissingsondersteunend instrument te vormen voor belanghebbenden in het veld, zoals politici, de overheid of bedrijven. Naast de zuiver economische effecten leidt de ontwikkeling van hernieuwbare energiebronnen en de vervanging van conventionele energiedragers tot verdere macro-economische voordelen, zoals minder broeikasgasemissies en een betere volksgezondheid door een vermindering van de luchtvervuiling.

De beoordeling van de prijzen van de elektriciteitsproductie van PV, windenergie en bruinkool in de Duitse regio Aken, met inachtneming van de externe kosten van de uitstoot van broeikasgassen en luchtverontreiniging, toont aan dat windenergie de meest kosteneffectieve technologie voor de opwekking van elektriciteit is, gevolgd door PV en bruinkool. De analyse van de regionale energietransitie in de regio Aken toont verder aan dat informele instellingen, zoals de maatschappelijke instituten/actoren die werken aan technologische vooruitgang en milieubelangen, met succes de verspreiding van duurzame energietechnologie kunnen bevorderen, ondanks een energieregime op basis van fossiele brandstoffen.

De uitkomsten van het proefschrift leiden tot een aantal beleidsimplicaties. Ten eerste, aangezien de voordelen van investeringen in hernieuwbare energiebronnen worden aangetoond, moet een verstandig regionaal energiebeleid een evenwichtige energiemix overwegen, gebaseerd op de ecologische, economische en sociaaleconomische effecten van de afzonderlijke technologieën voor energieopwekking. Bovendien zou het beleid idealiter rekening moeten houden met specifieke regionale aspecten, in termen van formele en informele instellingen.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd