Professional Performance Dialoog 'Professionele Standaarden; Het is hard werken om ze te laten werken'

tot
Om recht te doen aan de complexe en onvoorspelbare aard van professioneel werk moet standaardisatie in professionele praktijken altijd ruimte bieden voor responsiviteit - proefschrift Marlot Kuiper

Het focusgebied Professional Performance organiseert met enige regelmaat een Professional Performance Dialoog. Ter gelegenheid van een actuele ‘gebeurtenis’ binnen het focusgebied Professional Performance (denk aan oratie, promotie, boekpresentatie van ons focusgebied) gaan onze experts op locatie in gesprek met studenten en professionals uit het werkveld.

De aanleiding voor deze dialoog is de promotie van Marlot Kuiper op 28 oktober 2020 om 12:45u in de aula van het Academiegebouw Utrecht. Marlot verdedigt dan haar proefschrift met als titel: Connective routines. An ethnographic analysis of how professional standards work in medical practices. In haar proefschrift laat Marlot zien dat, hoewel standaarden zoals protocollen en checklists vaak worden gezien als simpele en goedkope manier om werkprocessen te optimaliseren, deze niet zonder meer onderdeel worden van professionele routines.

Professionele standaarden schieten in verschillende professionele domeinen zoals de zorg, de rechtspraak en het onderwijs als paddenstoelen uit de grond. Maar hoe werken die standaarden nu eigenlijk in de praktijk en hoe kunnen we standaarden beter laten werken? Moeten professionals standaarden naleven of is er ook ruimte om af te wijken? We verkennen hoe standaarden in verschillende beroepsdomeinen worden ingezet en hoe ze worden gebruikt om kwaliteit van dienstverlening te bevorderen.  Na een korte reflectie van promotor prof. dr. Mirko Noordegraaf op de kernpunten van het onderzoek is er gelegenheid voor dialoog met bijdragen van experts prof.dr. Marieke Schuurmans (Universitair Medisch Centrum Utrecht), prof.dr. Merel Langelaar (Faculteit Diergeneeskunde), prof.dr. Elaine Mak (Faculteit Recht, Economie, Bestuur & Organisatie). De discussie wordt geleid door prof.dr. Lars Tummers (promotor, faculteit REBO). We mikken op een breed publiek bestaande uit professionals met diverse achtergronden.

De verdediging van het proefschrift zal  vanaf 12.45 uur via livestream te volgen zijn. Dit is echter geen gezamenlijke activiteit.

Er zijn in verband met de maatregelen rondom Covid-19 slechts beperkt plaatsen in de zaal. Deelname is ook mogelijk online via TEAMS. Wij verheugen ons op uw deelname!

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd
Grote zaal van het Instituto Cervantes, Domplein 3, Utrecht of online via TEAMS
Aanmelden

U kunt zich aanmelden bij Judith Rippen (professionalperformance@uu.nl) onder vermelding van uw voorkeur voor deelname op locatie of online.

N.J.J.M. Mastenbroek