Onderwijsparade 2021

Op donderdag 4 maart 2021 vindt de jaarlijkse Onderwijsparade plaats. Het thema van dit jaar is Connecting Communities.
Meld je nu aanDe Onderwijsparade vormt een platform voor dialoog tussen studenten, docenten en medewerkers over ons universitaire onderwijs. De dag bestaat uit onder andere een prikkelende keynote, workshops en debatsessies. Ook worden de winnaars van de Docentenprijzen bekendgemaakt. De voertaal van de dag is Engels, hoewel sommige workshops in het Nederlands worden verzorgd. Dit jaar wordt de samenleving aan deze dialoog toegevoegd.
Connecting Communities Academisch onderwijs en de maatschappij zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hoe verhouden zij zich tot elkaar? Hoe kunnen ze van elkaar profiteren? Breng je eigen visie mee naar de Onderwijsparade en wordt geïnspireerd door de verschillende inzichten.

Keynote-gesprek
Na een warm welkom door rector magnificus Henk Kummeling gaat Karin Rebel in gesprek met maatschappelijk partner Rose-Anne Dotinga van gamebedrijf IJsfontein. De gespreksleiding is in handen van Bright O. Richards.
Karin en Rose-Anne ontwikkelden in 2019 de Utrecht 2040 Game: een serious game die studenten laat kennismaken met duurzaamheid aan de hand van de Sustainable Development Goals.

Samen reflecteren zij op hoe hun samenwerking een brug vormde tussen de maatschappij en het onderwijs. Karin Rebel is universitair hoofddocent aan het Copernicus Instituut voor Duurzame Ontwikkeling en Senior Fellow bij het Centre for Academic Teaching. Rose-Anne Dotinga is behaviour change designer bij IJsfontein.

Bright O. Richards is oprichter van New Dutch Connections: een stichting die o.a. theater inzet voor de empowerment van jonge nieuwkomers. Tijdens de Onderwijsparade is hij gespreksleider in het keynote-gesprek met Karin Rebel en Rose-Anne Dotinga.
Aanmelden
Meld je hier aan en schrijf donderdag 4 maart 2021 in je agenda! De Onderwijsparade vindt online plaats en wordt gestreamd vanuit het Academiegebouw. De dag begint om 12:30 met een inloopprogramma en eindigt om 17:00.
‘s Ochtends wordt de derde Utrecht Scholarship of Teaching and Learning conference georganiseerd. Klik hier voor meer informatie.
Inloopprogramma waarin deelnemers de gelegenheid hebben om het online platform te bekijken en zich bekend kunnen maken met Community Engaged Learning.
Na een warm welkom door rector magnificus Henk Kummeling gaat Karin Rebel in gesprek met maatschappelijk partner Rose-Anne Dotinga van gamebedrijf IJsfontein. In 2019 ontwikkelden zij de Utrecht 2040 Game: een serious game die studenten laat kennismaken met duurzaamheid aan de hand van de Sustainable Development Goals. Samen reflecteren zij op hoe hun samenwerking een brug vormde tussen de maatschappij en het onderwijs.
Karin Rebel is universitair hoofddocent aan het Copernicus Instituut voor Duurzame Ontwikkeling en Senior Fellow bij het Centre for Academic Teaching. Rose-Anne Dotinga is behaviour change designer bij IJsfontein.
Bright O. Richards is oprichter van New Dutch Connections: een stichting die o.a. theater inzet voor de empowerment van jonge nieuwkomers. Tijdens de Onderwijsparade is hij gespreksleider in het keynote-gesprek met Karin Rebel en Rose-Anne Dotinga.
Gelijke kansen! - Stadsnetwerk Taal & Huiswerk Utrecht
De UU stond aan de wieg van een mooie samenwerking tussen onderwijs(partijen) en buitenschoolse initiatieven. Stadsnetwerk Taal & Huiswerk is onderdeel van het Stadsnetwerk Gelijke Kansen. Dit is een Utrechtse samenwerking voor gelijke kansen in het onderwijs tussen Gemeente Utrecht, Universiteit Utrecht, hogescholen, bassischolen en middelbare scholen, vrijwilligersorganisaties, de Vrijwilligerscentrale Utrecht en Bibliotheek Utrecht.
Door: Merlijn Slothouber (Projectleider Taal doet Meer)
Voertaal: NL
Omgaan met verschillende perspectieven in het hoger onderwijs
In deze sessie richten we ons op de vraag hoe om te gaan met zowel de afwezigheid als met aanwezig van verschillende perspectieven op de Universiteit Utrecht. We presenteren concrete casussen uit de hub Perspective taking (strategisch thema Dynamics of Youth). We zullen een casus toelichten waarbij het gebrek aan verschillende perspectieven binnen een master een uitdaging is. Hiernaast zullen we een casus bespreken waarbij juist botsende perspectieven van studenten leiden tot lastige keuzen. We willen een open gesprek met elkaar voeren over de mogelijkheden en grenzen van multiperspectiviteit en academische vrijheid.
Door: prof. Ted Sanders, prof. Mariëtte de Haan, prof. Wieger Bakker, prof. Jan van Tartwijk, dr. Koen Damhuis, dr. Bjorn Wansink, dr. Suzanne Kleijn.
Voertaal: NL / ENG
U-Collaborate in education, ook voor jou!
Per 1 januari 2021 zal het programma U-Collaborate in Education gestart worden, met als doel het verbinden van iedereen die betrokken is bij onderwijs in samenwerking met externe partners. Het programma zal zowel verbindend, faciliterend als community vormend zijn. Deze sessie willen we starten met een uitleg over het programma, waarna we deelnemers uitnodigen hun onderwijsactiviteiten met partners in te brengen en zodat we ter plekke connecties kunnen maken tussen de deelnemers, zodat ze met elkaar in gesprek komen. De nieuwe verbindingen die daaruit ontstaan willen we vastleggen voor het programma. Daarnaast willen we de sessie gebruiken om suggesties, wensen en behoeften voor U-Collaborate op te halen.
Door: Sabine Uijl en Jan Haarhuis (Programma management U-Collaborate in Education)
Voertaal: ENG/NL
Door studenten actief te laten bijdragen aan maatschappelijke uitdagingen en hun burgerbewustzijn te versterken, geeft Academie van de Stad hen een sleutelrol in de ontwikkeling van de stad. Tegelijkertijd kunnen studenten hun plekje in de wereld verkennen, door hun denk- en slagkracht in te zetten voor stedelijke vraagstukken. Studenten gebruiken de stad als oefenplaats voor ontwikkeling, door zich in te zetten voor thema’s als participatie, duurzaamheid en mobiliteit. In onze sessie laten we docenten en studenten graag kennis maken met de missie van Academie van de Stad en de werkwijze waarop wij studenten prikkelen en begeleiden. Samen met bachelordirecteur prof. dr. ir. Vincent Buskens (Sociologie) willen we inspiratie bieden vanuit een concrete casus: Warme Wijken.
Door: An Nguyen Phuc (bachelordirecteur Sociologie) en Judith Werkman (Projectcoördinator Academie van de Stad)
Voertaal: NL
Bijdragen aan duurzaamheid lijkt vaak alsof je dingen niet meer kan doen of moet laten. Het kan je juist ook iets opleveren en je leven en werk verrijken.
Ben jij nieuwsgierig naar de 'verborgen impact' om jouw colleges – of je eigen leven - duurzaam te verrijken? Doe dan mee met deze workshop gegeven door Mark Kauw van het UU Duurzaamheidsprogramma. Mark legt in de workshop uit wat ‘verborgen impact’ is, maakt het persoonlijk én daagt je uit het aan je eigen onderwijs te verbinden.
Door: Mark Kauw (Projectmanager Duurzaamheid)
Voertaal: NL / ENG
Teaching with society and Issue focused education
In deze 3e editie van talkshow Teaching with Society willen wij het hebben over interveniërend onderwijs. Een grote wens van de universiteit is om onderwijs op een innovatieve manier bij te laten dragen aan ontwikkelingen in de samenleving. Maar op welke manieren kunnen studenten ‘interveniëren’ in de maatschappij? Om deze vraag te beantwoorden komen verschillende onderwijsvernieuwers aan het woord over hun ervaring met het verbinden van academische kennis met het organiseren van bredere aandacht voor maatschappelijke vraagstukken. De talkshow vertrekt vanuit het idee dat onderwijs de crisissen van de 21e eeuw alleen het hoofd kan bieden door op belangwekkende onderwerpen brede kennis en inbreng bij elkaar te brengen. Aan bod komt onder andere het Mixed Classroom concept, winnaar van een van drie Hogeronderwijspremies voor WO, als inzending van de UU.
Door: Jeroen Oomen, Jesse Hoffman, Toine Pieters en Ivar Troost (Docenten Geo- en Bètawetenschap)
Voertaal: ENG
Studenten Biomedische Wetenschappen bezoeken met een zelf ontworpen Embryolab middelbare scholen in heel Nederland. Op locatie gaan zij in gesprek met scholieren over de ethische en maatschappelijke vraagstukken die spelen bij het onderzoek naar embryo’s en het aanpassen van embryonaal DNA. Door het lab leren zij vraagstukken die geïnitieerd worden door wetenschappelijke ontwikkelingen in het eigen vakgebied op een laagdrempelige manier bij een breed publiek onder de aandacht te brengen, en oefenen zij met luisteren naar andere perspectieven.
Tijdens de sessie zullen de ontwikkelaars van het Embryolab ingaan op de ontwikkeling en de uitvoering van het Embryolab en wat deze interactieve werkvorm oplevert voor de verschillende betrokkenen. Op deze manier hopen we andere docenten te inspireren om actief het contact met de maatschappij op te zoeken.
Door: Anne-Wil Marissen (Coördinator Reizend DNA-lab)
Reconnecting our commUUnity in tijden van crisis NL-ENG
Wat is de academische gemeenschap precies en wie hoort daarbij? Enerzijds lijkt het erop dat deze gemeenschap door de huidige coronacrisis gefragmenteerd is. Studenten, docenten, medewerkers en bestuurders leven op eilandjes en zijn verbonden door de digitale zee. Anderzijds hebben we misschien juist ervaren wat de kern van deze gemeenschap is, en allerlei manieren gevonden om deze eilandjes bij elkaar te houden. Of bestonden de eilandjes überhaupt al voor we in deze crisis zaten?
In onze sessie willen we een inputgesprek voeren. Hoe houden we onze academische gemeenschap bij elkaar? Welke creatieve ideeën zijn er om elkaar tegemoet te komen? Hoe bouwen we onze academische gemeenschap op in een duurzame manier? Samen met de deelnemers hopen we studenten en medewerkers in gesprek te brengen om deze vragen te beantwoorden. Dit gaan we doen door vanuit verschillende perspectieven het gesprek te voeren (o.a. student-docent en bestuur-community verhouding).
Deze sessie wordt gezamenlijk georganiseerd door leden van de CAT SIG Oker en studenten van de U-raad.
Door: Special Interest Group Oker en studenten U-raad
Voertaal: NL / ENG
Community as client: Challenges and rewards of law clinics
Introduced by the Legal Skills Academy, the teachers leading this interactive panel discussion will present four different legal clinical education initiatives within the law school. The five panel members who have set up four different schemes involving partnerships with international NGOs, law firms, prisons and regional/local governments (in particular water management authorities) will first present best practices and lessons learnt, relating to the integration of ‘skills-learning’ in curricula. After that the panel will be opened up for discussion with other teachers in the university who wish to learn about and discuss the challenges and rewards of community based teaching initiatives. Together with participating students we will focus on common concerns that could prevent teachers from setting up such a programme: finding clients, evaluation, professional ethics, communication, and teamwork.
Door: Katharine Fortin en Legal Skills Academy
Voertaal: ENG
Project de Verbinding: Onderzoek naar Eenzaamheid
In deze sessie gaan we op zoek naar hoe we in het onderwijs een brug kunnen slaan tussen maatschappelijke vraagstukken en wetenschappelijk onderzoek. Als voorbeeld informeer ik jullie allereerst over 'Project de Verbinding': een jaarproject waarin eerstejaars psychologiestudenten zich buigen over een maatschappelijk thema: eenzaamheid. Tijdens hun project ontwerpen studenten een psychologische interventie voor een specifieke doelgroep die te maken heeft met eenzaamheid. Op deze manier verkennen ze hun rol als psycholoog in een maatschappelijk vraagstuk. ‘De Verbinding’ verwijst dus niet alleen naar verbondenheid, de tegenhanger van eenzaamheid, maar ook naar de verbinding tussen verschillende cursussen en tussen wetenschap en praktijk. Doordat studenten de relevantie van het thema voelen en veel keuzevrijheid krijgen, zijn zij enthousiast over het project en zetten zij zich erg in.
Welke maatschappelijke vraagstukken hebben raakvlakken met jouw opleiding/cursus? Hoe kunnen studenten daarin de verbinding tussen wetenschap en maatschappij opzoeken? Tijdens de workshop is er ruimte om hierover te brainstormen en te sparren, zodat jullie niet met lege handen naar huis gaan.
Door: Joyce Onderwater (Docent Sociale wetenschappen)
Voertaal: NL
CEL Toolkit Training! Using the CEL Toolkit for your Community Engaged Learning project
In this interactive session, the Centre for Global Challenges introduces participants to a collection of methods, practical ideas, examples, and tips and tricks to help teachers design Community Engaged Learning courses or projects, and inspire them to engage students with societal partners. We will introduce the CEL toolkit, a collection of resources designed by and for teachers, followed by an interactive panel discussion about a specific CEL case study (Da Vinci Project).
Door: Nadine Blignaut-van Westrhenen and Brianne McGonigle Leyh (Docenten faculteit REBO)
Voertaal: ENG
Dierendilemma's- Is onderwijs het antwoord?
Dierenartsen komen in aanraking met maatschappelijk gevoelige vraagstukken. Een voorbeeld hiervan is euthanasie van dieren. Het blijkt dat dit thema voor vragen en dilemma’s zorgt bij studenten diergeneeskunde en dierenartsen. Om studenten op deze vragen en dilemma’s voor te bereiden hebben we in 2020 voor de eerste keer de keuzecursus Euthanasie van Dieren gegeven. De cursus blijkt van toegevoegde waarde op het kern-curriculum van de Master Diergeneeskunde. Mogelijk is de cursus ook nuttig voor studenten in opleiding voor dierenartsassistent of als nascholing voor reeds praktiserend dierenartsen, assistenten en andere betrokken professionals in de diersector.
Tijdens deze sessie gaan we in gesprek over hoe we via een interdisciplinaire cursus personen uit verschillende professionele communities met elkaar in verbinding kunnen brengen. Vragen die centraal staan zijn: Hoe ga je daarbij om met verschillende kennisniveaus en met verschil in de manier van leren? Hoe zorg je voor een veilige leeromgeving in een dynamische groep?
En hoe ga je om met mogelijk verschillende visies op vragen en dilemma’s die de revue passeren?
Door: Ellen Deelen (Docent faculteit Diergeneeskunde) en Maite van Gerwen (projectleider)
Voertaal: NL
Hoe bespreek je omstreden onderwerpen in de klas?
De aanslag op de leraar Samuel Paty maakte veel los in de maatschappij. Docenten van over de hele wereld voelen zich direct geraakt door de aanslag. Veel docenten vinden dat er te weinig wordt stilgestaan bij de soms extreme gevolgen van het behandelen van bepaalde lesstof. Hoe maak je complexe thema’s als terrorisme, politiek geweld, vrijheid van meningsuiting en coronacomplotten bespreekbaar?
TerInfo helpt docenten in het primair-, voorgezet onderwijs en het mbo met het bespreekbaar maken van terrorisme en politiek geweld in de klas. In deze interactieve sessie zal het publiek in gesprek gaan met TerInfo-medewerkers, experts, leerlingen en docenten over het bespreken van deze onderwerpen in de klas. Door het bieden van multimediaal materiaal, feitelijke kennis, historische context en pedagogische handvatten, ondersteunt TerInfo docenten bij het vergroten van weerbaarheid van kinderen en jongeren ten aanzien van politiek geweld, terrorisme en andere vormen van disruptieve momenten. Hiermee vertaalt TerInfo wetenschappelijke kennis naar de praktijk.
Door: Mila Bammens (Projectleider en Onderwijs- en onderzoeksmedewerker TerInfo)
Voertaal: NL
Utrecht 2040: De location-based game voor het collectief creeëren van een duurzame toekomst
De Universiteit Utrecht schreef in het Strategisch plan voor 2016-2020 dat ‘Alle studenten bekend zullen raken met duurzaamheidsvraagstukken als onderdeel van hun curriculum’. Om studenten kennis te laten maken met en te leren over de basis concepten van duurzaamheid, is een location-based, multiplayer, Serious Game ontwikkeld: Utrecht2040. Deze game kan worden gespeeld met tientallen tot duizenden studenten tegelijk.
De game maakt gebruik van Challenge Based Learning en biedt dus de mogelijkheid om onderwerpen die besproken worden in het klaslokaal op een speelse manier in de praktijk te brengen. Het doel van de game is het openen van de ogen van eerstejaars studenten en het verhogen van het bewustzijn over duurzaamheid en de potentiëele rol die zij kunnen spelen vanuit hun eigen discipline. Door de game te spelen krijgen de studenten het gevoel dat ze onderdeel zijn van iets groters: ze werken samen om een visie te creëren van de best mogelijke versie van Utrecht in 2040. Tijdens deze sessie laten we deelnemers zelf deels van de game ‘proeven’.
Door: Tara Smeenk (Junior Onderzoeker faculteit Geowetenschap)
Voertaal: NL/ENG
Toetsen van community engaged learning in de wijk: de casus Learning Lab
In Learning Lab werken studenten in interdisciplinaire teams samen met maatschappelijke partners uit de wijken Overvecht, Lombok of Kanaleneiland aan door die partners aangedragen issues. In het vak Actie, leren en impact doen ze dit aan de hand van de cyclus van actieonderzoek, waarbij het ontwerpen, plannen en uitvoeren van interventies en reflectie daarop centraal staan. Een belangrijk onderdeel van de onderwijsvisie van Learning Lab is dat studenten zelf eigenaarschap nemen voor hun eigen leerproces. Dit alles vraagt om een andere vorm van toetsing dan gebruikelijk, namelijk om 1) de wijkpartners een plek te geven in de toetsing, 2) ) reflectie een plek te geven in de toetsing, en 3) studenten (bij een deel van de toetsing) te betrekken bij zowel de bepaling van de beoordelingscriteria, als bij de totstandkoming van het cijfer. In deze workshop gaan we met de deelnemers in op de dilemma’s en vragen die dat bij docenten en studenten oproept. Behalve de docenten van het vak zullen ook één of twee studenten bij de workshop aanwezig zijn en met de deelnemers in gesprek gaan.
Door: Danielle Vlaanderen (Faculteit Sociale Wetenschappen), Peter Linde (Faculteit REBO) en Thea van Lankveld (Onderwijsadvies en training)
Voertaal: NL
Connecting Life Sciences and Society In Education
The Master’s programmes of the Graduate School of Life Sciences (GSLS) are generally very disciplinary and prepare our students with very in-depth knowledge of the life sciences fields. There are, however, many stakeholders outside of academia. In order to prepare students for life after education, we have developed the interdisciplinary minor Life Sciences and Society. Together with teachers from the faculties of Medicine, Veterinary Medicine, Humanities and Social Sciences and the University Corporate Offices we will offer students theoretical knowledge about different societal aspects of life sciences. Parallel to this they will work on a Capstone project, a project from an external stakeholder (e.g. RIVM or Sanquin) on a contemporary societal issue that this party is dealing with. During the 6 months programme they will learn hands-on how they can connect research and society and will learn to integrate different perspectives and new knowledge into their work to make it more relevant and robust.
During this session we would like to show you the programme as well as gain your feedback and ideas of how we can improve the programme and widen collaborations. Is this something we could do university-wide and offer more students? How can we adjust the programme for a wider audience? We are looking forward to your input!
Door: Gisela van der Velden en Gönül Dilaver (Faculteit Geneeskunde)
Voertaal: ENG
Real World Challenges- How to apply the Challenge Based Learning approach in your education
Challenge Based Learning (CBL), is an educational approach broadly used since 2010 in numerous educational programmes/institutes, as well as in the University of Utrecht, where challenges are being developed as courses in collaboration with other institutes in the Netherlands or abroad.
Firstly, we would like to bring awareness to the teacher community on what CBL is, provide examples of challenges by colleagues that are already experts on that field and communicate current initiatives in our university. After that, the participants will dive into the didactics of challenge based learning in small groups and with the help of the facilitators. They will be challenged to think about the elements that need to be taken into consideration when applying CBL in their own education.
Door: Dimitra Mousa (Educational advisor Challenge Based Learning) en Sabine Uijl (CHARM-EU)
Voertaal: ENG
Ethicists in the real world: tools for ethical deliberation in a large company's R&D department
In this session, an employee of swine genetics company Topigs Norsvin and a group of students will reflect on their participation in a course in the master Applied Ethics. For this course, students developed ethical analysis and a set of ethical tools to support members of the R&D department who are interested in engaging in ethical deliberation regarding their work.
Lecturer Naomi van Steenbergen shall interview both the Topigs Norsvin employee who commissioned the assignment and the student group. The interview will focus on the question how both parties experienced the project. Attention will also be devoted to the insights the students gained from working with professionals in the field and from acting as 'ethical experts'.
Door: Naomi van Steenbergen (Faculteit Geesteswetenschappen)
Voertaal: ENG
Struggles with- and solutions for- assesment in innovative education
Society is changing rapidly. The university helps students to be part of this change by offering an innovative educational environment wherein students’ learning processes are central. In such an environment, students are challenged to develop generic skills. Furthermore, courses are offered that monitor student’s development, and interact directly with external partners. In this way students graduating from university become self-directed, engaged in life-long-learning, and have developed skills that are necessary to be change agents in working life.
This raises the question: have we adequately adapted our assessment practices for these courses? Teachers are struggling whether they assess what they want to assess: ‘How do I know that my students developed general skills?’, ‘How can I monitor the student’s longitudinal development?’, ‘How do I measure the impact that students have made?’
In this workshop you are invited to express your assessment struggles concerning courses where students connect with communities. Then we will provide assessment solutions by combining current insights from three different fields of study (skills assessment, programmatic assessment, and effectual assessment). Then we will go into subgroups aimed at discussing your assessment struggle and providing each other with inspiration and suggestions for alternative assessment practices and how to apply them.
Door: Lubberta de Jong (Onderwijskundig adviseur en projectleider Programmatisch toetsen)
Voertaal: ENG
Guided walk: Creative Urban Methods and Exploring Present Futures (if possible)
We might think that imaginaries are about something yet to happen, a matter of the future. But what if we can already start to see, feel, smell, the future now?
In this guided walk, the participants will experience a new imaginary about sustainable urban futures, in-the-making. We’ll start from each participant’s own neighbourhood. Commuters, we were once. But the direct surroundings of everyone’s home has become more important in the last year. Surroundings that many of us take for granted. By stimulating all the senses and shifting the look in an area so well known, one will not only see their surroundings in a different way, but feel the infrastructures that make our daily lives possible.
Door: Creative Urban Methods research consortium
Voertaal: ENG
Na een dag vol debat sluiten we af met een plenaire sessie vanuit de Aula van het Academiegebouw. Wat is er besproken? Daarnaast worden de winnaars van de docentenprijzen bekendgemaakt. Utrechtse studieverenigingen kunnen ieder jaar een docent voordragen voor deze prijzen. Dit jaar zijn 35 docenten voorgedragen, waarvan er 6 door de jury genomineerd zijn. Lees hier meer over de zes genomineerden van dit jaar.
- Begindatum en -tijd
- Einddatum en -tijd
- Locatie
- Online
- Aanmelden