Medewerkerssymposium Studentenwelzijn | 20 januari 2025
Onze huidige studenten ervaren unieke uitdagingen die hun welzijn beïnvloeden. Maar in hoeverre zijn deze daadwerkelijk anders dan ‘vroeger’? Wat zijn de verschillen of eventuele overeenkomsten?
Deze generatie moet haar plaats in de wereld vinden terwijl ze geconfronteerd wordt met een woningcrisis, een klimaatcrisis en een zorgcrisis. Van alle kanten wordt het benadrukt; onderzoek toont zorgwekkende cijfers, het nieuws staat vol waarschuwingen en dan is er ook nog de impact van sociale media. Hoe kun je als docent, begeleider of andere medewerker studenten het beste ondersteunen in deze tijd en cruciale levensfase?
Op maandag 20 januari (Blue Monday) gaan we tijdens de tweede editie van het Medewerkerssymposium Studentenwelzijn (MSSW) dieper in op dit soort vragen. Met inspirerende lezingen, een panelgesprek en boeiende deelsessies onderzoeken we de specifieke uitdagingen van Gen Z. Ook verkennen we de sterke kanten van deze generatie studenten, waaronder hun veerkracht. Wat kunnen wij van hen leren, wat zij van ons en hoe kunnen we beter met elkaar verbinden? Ook is er aandacht voor het welzijn van medewerkers, want hoe gaat het eigenlijk met jou?
We kijken uit naar je komst!
Ben je geen UU-medewerker maar wil je je toch aanmelden? Stuur dan een mail naar studentwellbeing@uu.nl.
Programma
09:30 Inloop (met koffie/thee)
10:00 Welkom door dagvoorzitter Jahkini Bisselink
10:10 Opening door Prof.dr. Henk Kummeling, rector magnificus
10:20 Key-note Jahkini Bisselink
10:40 Panelgesprek
11:30 Deelsessie ronde 1
12:30 Lunch
14:00 Deelsessie ronde 2
15:15 Plenaire afsluiting: ga geïnspireerd naar huis met de Omdenkshow!
16:00 Napraten (met borrel tot 17:00)
Keynote Jahkini Bisselink: de fascinerende wereld van generatie Z
In 2025 zal 25% van de wereldwijde arbeidsmarkt bestaan uit generatie Z. Daarom is het superbelangrijk om te begrijpen wat deze volgende generatie van collega's en werknemers verwacht. Jahkini neemt jullie mee in de fascinerende wereld van generatie Z. Wat is het verschil tussen een leeftijd en een generatie-eigenschap? Wat verwacht generatie Z precies van organisaties die iets willen doen met duurzaamheid of maatschappelijke thema's? En, hoe beïnvloeden mentale gezondheidsklachten de verwachtingen van leiderschap?'
Jahkini Bisselink is voormalig jongerenvertegenwoordiger bij de Verenigde Naties. Nadat haar mandaat was afgelopen, begon ze te werken bij Whetston, een denktank die onderzoek doet naar toekomstig menselijk gedrag. Bij Whetston doet Jahkini al meer dan drie jaar onderzoek naar haar eigen generatie, namelijk generatie Z. Wat zijn de karaktereigenschappen van generatie Z, en hoe zet je deze het beste in binnen jouw organisatie? Het antwoord op deze vragen vertaalt Jahkini in inspirerende keynotes. Ze spreekt onder anderen voor klanten zoals Deutsche Telekom, RTL en het Europees Parlement. Als onderzoeker en ervaringsdeskundige neemt Jahkini jullie graag mee in de wereld van generatie Z.
Panelgesprek
We sluiten de ochtend af met een panelgesprek, waarin we verschillende kwesties, meningen en visies rondom studentenwelzijn induiken. Ons diverse panel zal in gesprek gaan over, onder andere, sociale media, ‘modediagnoses’ en een curriculum waar welzijn in is geïntegreerd. Tijdens het panelgesprek is er ook ruimte voor vragen vanuit het publiek. Stel ze vooral: laten we samen in gesprek gaan.
Deelsessie ronde 1
Deelsessie ronde 2
Aanvullende workshops (later in de week)
Door de beperkte tijd die we op de dag zelf hebben, willen we je wijzen op aanvullende workshops later in de week. Zie de opties met meer informatie en de inschrijflink hieronder.
- Woensdag 22 januari – Werken aan je eigen Welbevinden als Professional
- Donderdag 23 januari – Omgaan met Perfectionisme
- Maandag 27 januari – Mentale klachten bespreekbaar maken
- Dinsdag 28 januari - Wat had je dan verwacht?
- Donderdag 30 januari – Middelengebruik Signaleren, Bespreekbaar maken en Doorverwijzen
- Dinsdag 4 februari – 113 Suïcidepreventietraining Gatekeeper
Het beeldmerk: het wakend oog
Het beeldmerk voor dit symposium is geïnspireerd op het oog van Horus uit de Egyptische mythologie, dat symbool staat voor bescherming en gezondheid. Door een 'wakend oog' te ontwikkelen voor het welzijn van studenten en medewerkers, bevordert de universiteit een zorgzame en ondersteunende omgeving. Het oog heeft kenmerken van het logo van Universiteit Utrecht en is een alziend oog t.b.v. het algehele welzijn op de universiteit.
- Begindatum en -tijd
- Einddatum en -tijd
- Locatie
- Kanaal30
- Entree
- Gratis
- Aanmelden
Vanaf 25 november 2024 kun je aanmelden.
- Meer informatie
- Ik wil mij aanmelden