10 december 2019 van 20:00 tot 21:30

Lezing: Begrijpelijkheid in Taal

© iStockphoto.com

Gemeentes hebben een taaldokter. Pensioenfonds ABP schrijft een jaarverslag in begrijpelijke taal. De medische bijsluiter is slecht te begrijpen en verandert in een kijksluiter. Overal zien we initiatieven om teksten begrijpelijker te maken. Maar wat weten we uit onderzoek over de factoren die de begrijpelijkheid van teksten belemmeren? Kan de computer vertellen hoe je een tekst begrijpelijk maakt? Kan de overheid afdwingen dat teksten over medische en financiële onderwerpen begrijpelijk zijn? Zulke verplichtingen zijn er al in de praktijk, maar werken die wel?

Grote vragen van het Nederlands

Op dinsdag 10 december geeft prof. dr. Leo Lentz, emeritus hoogleraar Taal en Communicatie aan de Universiteit Utrecht, in begrijpelijke taal antwoord op deze vragen. Hiermee trapt hij de nascholingsreekst Grote vragen van het Nederlands van het jaar 2019-2020 af. In deze reeks geven onderzoekers van de afdeling Nederlands aan de Universiteit Utrecht interactieve colleges over actuele vraagstukken in de Neerlandistiek. De colleges zijn gericht op docenten Nederlands binnen het voortgezet onderwijs: ze geven recente wetenschappelijke kennis vanuit het vakgebied door en zetten aan tot nadenken over manieren om die aan leerlingen over te dragen.

Prof. dr. Leo Lentz
Prof. dr. Leo Lentz

Dit jaar wordt de reeks voortgezet en vervolgd met nieuwe serie nascholingscolleges rond belangrijke vragen in de Neerlandstiek vandaag de dag. Het thema Dimensies van taal staat dit jaar centraal.

Interactief en interdisciplinair

De reeks bestaat uit drie colleges, die ter inspiratie en als nascholing dienen. In de colleges worden banden gesmeed tussen het schoolvak Nederlands en de Neerlandistiek vandaag de dag. Ze hebben zowel een inhoudelijke als een praktijkgerichte focus: de sprekers presenteren niet alleen hun eigen onderzoek, maar gaan vooral ook met het publiek in discussie over de mogelijkheden om de behandelde onderwerpen in het onderwijs te implementeren.

In deze interactieve colleges laten universitair docenten zien hoe in Utrecht letterkunde, taalkunde en communicatiekunde steeds meer worden gecombineerd in gezamenlijke onderwijs- en onderzoeksprojecten. Dat is ook de richting waarin velen willen dat het schoolvak zich ontwikkelt. Dat helpt mogelijk om het schoolvak uitdagender te maken, maar interdisciplinair onderzoek is ook hard nodig om de belangrijkste kwesties van vandaag te analyseren en van oplossingen te voorzien. De onderzoekers zoeken in deze nascholingsreeks graag met docenten en leerlingen uit wat we al weten, en hoe we verder zouden kunnen komen in het overdragen van recente academische kennis aan leerlingen.

De drie lezingen van 2019-2020

- 10 december 2019, Leo Lentz, ‘Begrijpelijkheid in taal: wat is dat en zijn daar regels voor?’

- 18 februari 2020, Norbert Corver en Aafje de Roest, ‘Weerbaarheid in taal: vloek en rap als uitlaatklep

- 21 april 2020, Els Stronks, ‘Creativiteit in taal: hoe creatief schrijven en creatief denken (kunnen) samenhangen

De lezingen zijn gratis en vinden plaats in de binnenstad van Utrecht, van 20.00 tot 21.30 uur. De precieze locatie wordt nog bekendgemaakt.

Begindatum en -tijd
10 december 2019 20:00
Einddatum en -tijd
10 december 2019 21:30
Entree
Gratis toegang