13 mei 2017 van 10:30 tot 16:30

Symposium ter ere van 200ste sterfdag Jane Austen

Jane Austen: Fictie & Faam

Jane Austen (1873). Bron: Wikimedia Commons
Jane Austen (1873). Bron: Wikimedia Commons

Op zaterdag 13 mei vindt in Utrecht een symposium plaats ter gelegenheid van de 200ste sterfdag van Jane Austen, onder de titel 'Jane Austen: Fictie & Faam'. Een aantal binnen- en buitenlandse sprekers zullen zich dan bezighouden met de stand van zaken rond Austen, hoe we haar werk en leven nu beschouwen, en hoe de receptie van haar werk zich door de eeuwen heen heeft ontwikkeld.

Deze dag wil een brug slaan tussen de academie en de grote schare fans die Austen in de loop der tijd, vooral in de laatste decennia, heeft ontdekt. De gebeurtenis wordt mede mogelijk gemaakt door de Jane Austen Society Nederland en door Stichting Senia, een organisatie van leesgroepen. Daarnaast wordt de dag financieel en logistiek ondersteund door de volgende instellingen binnen de Universiteit Utrecht zelf: het Instituut voor Cultuurwetenschappelijk Onderzoek (ICON), Centre for the Humanities, de opleiding Engelse taal en cultuur, Departement Talen, Literatuur en Communicatie en het focusgebied Cultures, Citizenship and Human Rights.

Sprekers

  • Guus Luijters (schrijver, dichter en oprichter van de eerste Jane Austen Society in Nederland): 'Een liefdesverklaring aan Jane'

Guus Luijters zal op openhartige wijze zijn liefde aan Jane betuigen. Fan zijn van Austen is: “Een kwelling, maar een kwelling vol genot, één waaraan wat mij betreft geen enkel einde hoeft te komen.”

  • Suzan van Dijk (onderzoeker Huygens ING/KNAW, gespecialiseerd in de 18de- en 19de-eeuwse literatuur): 'De trage start van Austens faam'

Austen veroverde pas decennia na haar dood de harten van Nederlandse lezers. De allereerste Nederlandse vertaling van een boek van Austen verscheen pas 105 jaar na haar dood. Suzan van Dijk heeft verklaringen voor de aarzelende start van Austens faam. En ze legt meteen de vertalingen van Austen onder de loep.

  • Chris Louttit (universitair docent 19de- en 20ste- eeuwse Britse literatuur aan de RU Nijmegen): 'Pop Goes the Regency: Popular Culture’s Jane Austen'

Door film, televisie en internet heeft Austen sinds de jaren '90 van de vorige eeuw een tweede leven gekregen. Een schare nieuwe fans dient zich aan. Chris Louttit onderzoekt hoe deze Austen-mania ons beeld van deze geweldige auteur heeft beïnvloed. Welke blogs, internetfora en film- en televisiebewerkingen van Austens fictie zijn er? Is er een verklaring voor de groeiende populariteit van Austen? Vandaag de dag spreekt Austen met name vrouwen aan, waarom? En kent deze nieuwe populariteit wellicht ook een keerzijde? Deze lezing is in het Engels.

  • Penelope Townsend (auteur van Jane Austen Stepping Westwards, lid van Jane Austen Society UK): 'Pride and Prejudice – The enduring appeal of Jane Austen’s darling child'

Pride and Prejudice was voor Austen “my own darling child” en Elizabeth was het ‘meest verrukkelijke schepsel’ ooit in een boek beschreven. Penelope Townsend leidt ons langs de geliefde personages in een verhaal dat vol staat met Austens kenmerkende humor. Natuurlijk zal Mr. Darcy niet ontbreken. Deze lezing is in het Engels.

  • Barnita Bagchi (universitair docent literatuurwetenschappen aan de universiteit Utrecht): 'Austen’s subversive young heroines'

Barnita Bagchi richt zich op de allereerste werken die Austen schreef, Catharine, or the Bower, een onvoltooid verhaal dat Austen schreef toen ze 16 jaar was en Northanger Abbey dat ze rond 1798/1799 schreef. In deze jeugdwerken is Austen erg kritisch over de educatie (in de breedste zin van het woord) die vrouwen krijgen in de boeken die ze zelf leest. Zelf schetst Austen van jongs af aan jonge heldinnen die moralisme ontmaskeren en juist spreken vóór het recht om weloverwogen keuzes te maken in hun eigen leven. Deze lezing is in het Engels.

  • Paul Franssen (universitair docent Engelse Letterkunde aan de Universiteit Utrecht): 'Jane will fix it: Pride and Prejudice en de mannelijke blik'

In Pride and Prejudice draait het vaak om blikken tussen personages. In de feministische theorie van Laura Mulvey is de westerse cultuur eenzijdig gericht op de mannelijke blik, waaraan de vrouw zich als object tentoonstelt. In hoeverre gaat dat echter ook op voor de vrouwen in dit boek, met name de heldin?

Begindatum en -tijd
13 mei 2017 10:30
Einddatum en -tijd
13 mei 2017 16:30
Entree
€27,95 incl. lunch/gratis voor studenten (optionele lunch à €12,50)