"Europe: As good as it gets?"

Vijfde jaarlijkse Johan Willem Beyen-lezing over Europese governance

tot
Vlaggen Europese Unie

De vijfde jaarlijkse Johan Willem Beyen-lezing wordt op 11 oktober 2022 door Caroline de Gruyter gehouden ter gelegenheid van de Europese Governance Dag in Utrecht. De lezing heeft als titel: 'Europe: As good as it gets?'

Op European Governance Day viert de Faculteit der Recht, Economie, Bestuur en Organisatie van de Universiteit Utrecht de prestigieuze interdisciplinaire masteropleiding European Governance samen met huidige studenten, alumni en partnerinstellingen. De Universiteit Utrecht biedt dit masterprogramma aan in samenwerking met University College Dublin, Konstanz University en Masaryk University in Brno. Afgestudeerden van European Governance zijn actief op de hoogste niveaus bij de EU-instellingen en in Europese aangelegenheden elders.

Programma

• 16.15-16.30 uur: Receptie met koffie en thee (USBO centrale hal – begane grond)
  • 16.30-16.35 uur: Woord van welkom door prof. mr. dr. Elaine Mak (USBO, zaal 0.24, begane grond)
  • 16.35-17.15 uur: Johan Willem Beyen Lezing door Caroline de Gruyter (USBO, zaal 0.24, begane grond)
  • 17.15-17.45 uur: Discussie & Q&A - gemodereerd door prof. dr. Wieger Bakker, Universiteit Utrecht University dean for life-long learning. (USBO, zaal 0.24, begane grond)
  • 17.45-18.45 uur: Borrel (USBO restaurant – eerste verdieping)

Registratie

Alle medewerkers en studenten van de Universiteit Utrecht zijn welkom bij dit evenement. Registratie is wel verplicht, dus meld je aan via het registratieformulier.

Caroline de Gruyter

De European Governance Day wordt afgesloten met de vijfde jaarlijkse Johan Willem Beyen-lezing. Dit jaar zal de lezing worden gehouden door Caroline de Gruyter, journaliste, Europa-correspondent, en columniste voor NRC Handelsblad en vaste medewerker van Foreign Policy, EUobserver en De Standaard. In 2021 publiceerde De Gruyter het boek Beter wordt het niet dat nu ook in het Duits is vertaald als Das Habsburgerreich - Inspiration für Europa?. In dit boek onderzoekt zij welke lessen Europa kan trekken uit het Habsburgse Rijk: Kunnen de zwakheden van Europa juist haar kracht zijn? En moeten we de EU eindelijk accepteren zoals ze is: een soort goedaardig imperium, in permanente verandering, per definitie onvoltooid?

Johan Willem Beyen

Johan Willem (Wim) Beyen
Johan Willem Beyen

Johan Willem (Wim) Beyen (1897-1976) was een alumnus van de faculteit rechtsgeleerdheid van de Universiteit Utrecht. Hij was bankier, ambtenaar, politicus en diplomaat. Van 1952 - 1956 was hij minister van Buitenlandse Zaken. Wim Beyen wordt beschouwd als een van de grondleggers van de Europese Unie. Begin jaren vijftig, toen initiatieven tot intensivering van de politieke samenwerking en integratie tussen Duitsland, Frankrijk, Italië en de Benelux-landen leken te mislukken, ontwikkelde hij een plan voor een Europese Gemeenschappelijke Markt in combinatie met een politieke gemeenschap. Zijn initiatief vormde een belangrijke basis voor de Verdragen van Rome van 1957 en de ontwikkeling van een Europese Economische Gemeenschap.

Deze lezing wordt georganiseerd in samenwerking met het EU platform van Institutions for Open Societies, een van de strategische thema's van de Universiteit Utrecht.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd