'We moeten de Plastic Soep samen oplossen: wetenschap, de overheid, jij en ik'

Plastic Soep: het roept meteen een beeld op. Tegelijkertijd is de omvang van het probleem ondenkbaar en ongrijpbaar. Student wetenschappelijke communicatie Aike Vonk en oceanograaf Erik van Sebille bundelden hun krachten om er iets aan te doen.

Aike Vonk en Erik van Sebille samen aan het werk.
Aike Vonk en Erik van Sebille. Foto van Robin Alysha Clemens.

Samen lanceerden ze de website uu.nl/plasticsoep, waar schoolkinderen op een toegankelijke manier alles over het onderwerp kunnen leren. Wist je bijvoorbeeld dat we 155 keer het oppervlak van Nederland kunnen bedekken met al het plastic in de soep?

'De Plastic Soep klinkt als een abstract probleem waar we weinig invloed op hebben, maar waar we eigenlijk veel aan kunnen doen. Door jongeren op te leiden en te betrekken hoop ik dat wij als samenleving geleidelijk aan meer verantwoord omgaan met plastic’, zegt Aike over het project. ‘We kunnen het natuurlijk niet allemaal in één keer oplossen, maar elke kleine stap brengt ons dichterbij. Vele druppels vormen samen een oceaan.'