Van psychologiestudent naar sociaal ondernemer

Entrepreneurial Minds

Tess van Logtestijn studeerde Psychologie en Bedrijfseconomie. Toen haar moeder ziek werd, bedachten ze samen Stamps, een app om je familie, vrienden en collega’s op de hoogte te houden tijdens intensieve (medische) trajecten. Inmiddels is de app ontwikkeld en te gebruiken, na uitgebreid marktonderzoek en heel veel gesprekken. Tess vertelt over haar ervaringen als beginnend ondernemer.

Hoe ben je na een bachelor Psychologie bij het ondernemerschap uitgekomen?

Tess van Logtestijn en haar moeder Pien
Tess van Logtestijn en haar moeder Pien

Ik heb altijd interesse gehad in welzijn en ziekte, en met name hoe die twee op elkaar inwerken. Hoe kun je dit op een positieve manier beïnvloeden? Dat heb ik onderzocht tijdens mijn bachelor Psychologie aan de Universiteit Utrecht.

Ik houd ervan om te studeren en te observeren, maar de grootste uitdaging is om iets in de praktijk te brengen. Daarom heb ik na mijn bachelor een master Bedrijfseconomie gedaan met het accent op management en strategie, in Amsterdam. Tijdens het oriënteren op mijn vervolgstap merkte ik dat voor mij impact, autonomie en creativiteit het belangrijkst waren. Voor mij was het daarom een hele logische stap om te gaan ondernemen.

Je bent net je eigen bedrijf gestart, Stamps. Wat doet Stamps?

Stamps beoogt een sociale onderneming te worden. Het belangrijkste doel is impact creëren, door mensen die in een emotioneel traject zitten te ondersteunen.

Met onze app kunnen mensen hun medische verhaal delen en zo hun naasten op de hoogte houden. Hoewel de simpele vraag: ‘Hoe gaat het met je?’ altijd goed bedoeld is, kan het in een medisch traject belastend zijn om keer op keer hetzelfde verhaal te vertellen. Of te kopiëren en plakken voor in verschillende chatgesprekken.

In Stamps kan je op je eigen manier opschrijven hoe het met je gaat en mensen uitnodigen om je updates te volgen. Zo houd je eenvoudig iedereen op de hoogte over hoe het met je is. De naam Stamps komt niet uit de lucht vallen: wij geloven namelijk in de kracht van de postzegel. Het is dan ook mogelijk om vanuit de app een kaartje, bloemetje of ander aardigheidje te sturen.

Hoe ben je op dit idee gekomen?

Toen mijn moeder in 2021 voor de derde keer de diagnose borstkanker kreeg, kreeg ze wederom veel berichtjes en telefoontjes van familie, vrienden en collega’s. Dat was heel fijn, maar soms ook lastig omdat ze beperkt energie had. Ze heeft toen een app voor reisbloggers gebruikt om geïnteresseerden dagelijks met korte berichtjes op de hoogte te houden en haar ‘reis naar gezondheid’ bijgehouden. Uiteindelijk lazen wel honderddertig personen mee, die ook konden reageren als ze dat wilden.

Het heeft mijn moeder heel veel steun gegeven om elke dag even stil te staan bij hoe ze zich op dat moment voelde, het van zich af schrijven en daar reacties op te ontvangen. Een tijdje geleden begon een van haar volgers op dezelfde manier bij te houden hoe ze probeerde om veertig kilo af te vallen met behulp van een coach. Bij haar werkte het ook stimulerend om met dagelijkse berichtjes haar doel te bereiken. Deels door deze ervaringen kwamen mijn moeder en ik op het idee voor onze app Stamps.

Twee beelden van de mobiele applicatie Stamps, en Tess aan het werk met het Business Model Canvas
Screenshots van de app Stamps, en Tess aan het werk met het Business Model Canvas

Van oktober tot en met december 2021 heb je deelgenomen aan het Student Validation Program, een programma dat studenten op weg helpt met hun startup, van universiteitsincubator UtrechtInc. Hoe was dat?

Heel erg leuk. Een startup beginnen kan best eenzaam en overweldigend zijn, en aan het begin had mijn moeder nog minder energie door de behandelingen. Ik was van plan om een gedegen validatieonderzoek te doen en had een sterke behoefte aan handvatten. Niet alleen voor het marktonderzoek, maar voor alle stappen die je moet zetten als je met een idee rondloopt. Dit programma bood mij deze structuur, en gaf mij de realisatie dat ik niet alleen ben.

Ik vond het geweldig om anderen te ontmoeten die enthousiast zijn over ondernemen en hun ideeën te horen. Maar ook de sfeer – en de koffie - bij UtrechtInc, met werkplekken en kantoren voor startups in het Kruytgebouw op Utrecht Science Park. Als student heb ik nooit geweten dat dat er allemaal was!

Wat heb je zoal geleerd van het programma?

Eigenlijk vooral: stap uit je comfortzone. Voor mij was dat bijvoorbeeld naar netwerkbijeenkomsten gaan en heel vaak over mezelf en mijn idee vertellen. Tot mijn verbazing merkte ik dat eigenlijk iedereen me verder wil helpen, al is het maar door me weer met iemand anders in contact te brengen. ‘Eindig je pitch altijd met een vraag’, bleek daarbij heel goed advies!

Het fijne aan uit je comfortzone stappen is het feit dat je onbewust je verwachtingen verlaagd, waardoor het uiteindelijk altijd leuker of beter was dan verwacht. Ik heb heel veel bijzondere mensen ontmoet en toffe dingen meegemaakt. Zo was ik te gast in een podcast en deed ik met mijn startup mee aan de Fresh Feedback Night, een evenement van het Centre for Entrepreneurship en UtrechtInc Students, waarbij studenten met me hebben meegedacht over manieren waarop we gebruikers kunnen helpen hun verhaal en emoties te delen in de app.

Tijdens het oriënteren op mijn vervolgstap merkte ik dat voor mij impact, autonomie en creativiteit het belangrijkst waren. Voor mij was het daarom een hele logische stap om te gaan ondernemen.

Hoe heeft je studie je voorbereid op het ondernemerschap?

Een van de eerste workshops van het validatieprogramma ging over Customer Discovery. De belangrijkste reden dat veel startups falen is namelijk dat de oplossing niet bij het probleem past, moet je eerst het probleem achterhalen door open in gesprek te gaan met je beoogde gebruiker. De technieken die ik tijdens mijn studie Psychologie geleerd heb kwamen hierbij goed van pas.

Het Business Model Canvas zullen veel economiestudenten wel kennen. Nou, probeer dat maar eens in de praktijk te brengen! Eigenlijk is dat wat ik zo leuk vind aan ondernemen. Je kunt eindeloos studeren op modellen, maar als je daadwerkelijk gaat ondernemen word je gedwongen wel twee, drie of zelfs tien keer na te denken en de implicaties écht te overwegen. Make it work!

Is het spannend om te kiezen voor het ondernemerschap?

De keuze zelf voelde intuïtief heel erg goed. Alles wat erna komt is zeker spannend. Mijn insteek is: er is een kans dat ik echt impact kan creëren, door van Stamps een groot succes te maken en mijn missie te volbrengen: meer mensen en hun naasten de verbindende kracht van openheid en emotionele steun laten ervaren.

En als dat niet lukt, wat is dan het ergste dat kan gebeuren? Dat ik er heel veel van heb geleerd.

Voor dit artikel is Tess een half jaar gevolgd. Het Centre for Entrepreneurship sprak haar in oktober en december 2021, en opnieuw in april 2022. De tien weken dat ze meedeed aan het Student Validation Program deelde ze wekelijkse updates via Instagram: @uucentreforentrepreneurship.

Wil je Tess blijven volgen?

Via Stamps deelt Tess haar ervaringen als ondernemer, met alle ups en downs die daarbij horen. Meelezen? Download de app Stamps en zoek op trajectcode: D0A37.

Stamps
Student entrepreneurship op Instagram