3 juli 2019

Student Engels Teunie Rouwendal over Oud Geleerd, Jong Gedaan

“Tijdens de colleges valt het leeftijdsverschil tussen mij en de ouderen eigenlijk weg”

In woonzorgcentrum Amaris De Veste in Naarden staat er op een dinsdagavond geen bridge of bingo op het programma, maar Jane Austen en Charlotte Brontë. De Utrechtse studente Teunie Rouwendal geeft college aan de bewoners via Oud Geleerd, Jong Gedaan. Een organisatie die colleges organiseert voor ouderen in verzorgingstehuizen, allen gegeven door studenten die vertellen over hun vakgebied. Teunie Rouwendal, die Engelse Taal en Cultuur studeert en in haar derde jaar zit, geeft een viertal colleges over de geschiedenis van de Engelse Literatuur. Dat bevalt zowel de aanwezigen, als Teunie zelf, erg goed.

Activiteit met inhoud

Teunie kwam op het pad van Oud Geleerd, Jong Gedaan via een oproep op de Facebook-pagina van haar studievereniging en was meteen enthousiast: “Mijn moeder en zusje werken allebei in de zorg, dus ik kende de doelgroep al een beetje. Het sprak me heel erg aan, dat het iets is voor ouderen dat echt inhoud heeft, en dat ik mijn kennis kan delen. Want als ik naar mijn opa en oma kijk, die krijgen nog van alles mee omdat de kleinkinderen over de vloer komen. Maar ik kan me ook voorstellen dat heel veel ouderen dat niet hebben.”

Voorbereiding

Toch probeert Teunie bij de voorbereiding “een beetje te negeren dat ze op leeftijd zijn. Ik probeer vooral de dingen die me interesseren te vertalen naar een helder, begrijpelijk verhaal. Ik hoop ook dat ze gaan opletten als ze een film op tv zien of een boek lezen, en dat koppelen aan dingen die ze hebben geleerd tijdens zo’n avond.”

Ze geven richtlijnen waar je op moet letten, want het zijn dus niet medestudenten waar je voor spreekt.

Ondersteuning door Oud Geleerd, Jong Gedaan

Bij Oud Geleerd, Jong Gedaan zorgen ze er volgens Teunie goed voor dat ze beslagen ten ijs kwam: “Ze geven richtlijnen waar je op moet letten, want het zijn dus niet medestudenten waar je voor spreekt. Dus je moet letten op niveau, en ook een beetje op referentiekader. Hoe is de PowerPoint? Bouw je genoeg interactie in? Ze denken echt met je mee. Tijdens het eerste echte college dat je geeft gaat de contactpersoon mee, ook om op je presentatie te letten. Je wordt voorbereid op wat je moet zeggen als iemand een vraag stelt waarop je het antwoord niet weet, dat soort zaken.”

Interactie met publiek

Er vindt inderdaad veel interactie plaats tijdens de colleges: “Dat raden ze heel erg aan vanuit Oud Geleerd Jong Gedaan: betrek de mensen erbij.” Volgens activiteitencoördinator van De Veste, Erna den Hoed, nemen de ouderen ook geen blad voor de mond: “Dat is het leuke van deze doelgroep, ze zeggen alles. Of er wel of geen pauze in zit, of ze wel of niet vooraan zitten, dat maakt ze niks uit, ze lopen weg als het ze niet bevalt. Al zijn ze over deze avonden heel erg tevreden.”

Kritische houding

Op het moment dat de bewoners haar verhaal onderbreken voor een vraag is dat volgens Teunie niet per se vervelend: “Ik vind het juist een teken dat ze meedenken. Ik houd daar wel van. Ik denk dat het ook een beetje bij hun leeftijd hoort, dat je kritisch ingesteld bent, en ik leer daar zelf ook heel erg van. Er ontstaat echt een wisselwerking tussen mij en de bewoners”.

Shakespeareaanse censuur

Teunie geeft een voorbeeld van een interactie die haar bijbleef: “Een vorig college ging over Shakespeare. Ik was oorspronkelijk van plan iets te zeggen over censuur in de tijd, maar schrapte dat omdat het me niet interessant genoeg leek voor de mensen hier. En toen vroeg één van de bewoners: “Mocht men zomaar alles schrijven? Was er geen censuur?” Ik vond dat erg leuk. Je merkt dan dat ze luisteren, en toch ook die stap verder denken.”

Nakijken

Ook heel mooi vond ze een gesprekje na haar eerste college met één van de aanwezigen: “Ik had een typefout gemaakt in mijn presentatie, en na afloop kwam er een vrouw die netjes aantekeningen had gemaakt. Zij had op een briefje genoteerd welke fout ik had gemaakt en wat het wel moest zijn. Dat vond ik oprecht heel lief.”

“Ik ben aangenaam verrast hoeveel je deelt met elkaar, ondanks het verschil in generatie. Op literair gebied heeft iedereen wel gehoord van Shakespeare of Jane Austen, en daar kun je op bouwen. Dan maakt het niet uit dat zij tachtig zijn en ik eenentwintig. Je komt juist samen, en leeftijd valt dan wel een beetje weg. Dit kan gebeuren omdat je samen een lerende houding aanneemt. ”
Teunie Rouwendal

Aanrader

Zou ze andere studenten aanraden mee te doen met Oud Geleerd, Jong Gedaan? “Als ik realistisch ben gaat niet iedere student het leuk vinden om zulke colleges te geven. Maar ik heb het ideaalbeeld dat iedereen geniet van zijn studie. Als je dat dan kan delen met anderen, en men daar weer enthousiast op reageert, wie geniet daar nou niet van?”