Sonja El Yandouzi en Rumi Renckens

Student van toen en nu

Sinds een jaar draait de interdisciplinaire opleiding Zorg, Gezondheid en Samenleving (ZGS). Een samenwerking tussen de faculteiten Bètawetenschappen, Diergeneeskunde en Geneeskunde. Rumi Renckens is eerstejaarsstudent ZGS. Sonja El Yandouzi studeerde farmacie en is docent aan de Universiteit Utrecht (UU).

Wat is je eerste indruk van de opleiding?

Sonja El Yandouzi, docent aan de Universiteit Utrecht

Renckens: “Het onderwijs is breed, zo merk ik snel wat ik wel of juist niet interessant vind. Ik wilde eerst geneeskunde studeren, maar toen kwam ik de opleiding ZGS tegen. Ik realiseerde me dat deze studie beter bij mij past. Bij geneeskunde zet je oogkleppen op en groei je door om arts te worden. Maar wie weet welke interesses ik nog ga ontwikkelen op het gebied van diergeneeskunde of farmacie?”

Deze bachelor bereidt je voor op een van de klinische masterprogramma’s aan de UU, weet je al welke richting je op wilt?

“Op dit moment denk ik geneeskunde, maar ik sta open voor alles. Het is nu pas het eerste jaar van de bachelor en als ik volgend jaar erachter kom dat ik toch meer interesse heb in diergeneeskunde, ben ik bereid die master te volgen.”

Sonja, jij bent oud-student farmacie. Hoe zag die opleiding er in die tijd uit?

“Ik vond het pittig! Ik ben in 1999 begonnen in het oude curriculum en het was vooral veel laboratoriumwerk, pas later in het nieuwe curriculum vanaf het vijfde jaar, werd de studie beroepsgerichter. Ook was er minder diversiteit in de studentenpopulatie dan nu. Ik kom uit een migrantenfamilie en toen ik op de Universiteit kwam, dacht ik: “Waar hoor ik nu eigenlijk bij? Toch ben ik dankbaar dat ik mijn apothekersdiploma heb behaald aan de UU.”

Waarom heb je de overstap naar het onderwijs gemaakt?

"Ik heb twaalf jaar in het UMC Utrecht gewerkt als apotheker, dit was mooi werk, maar op een gegeven moment wilde ik iets anders. Ik ben het onderwijs in gegaan, dat past beter bij me en drie jaar geleden ben ik bij de UU begonnen. Ik wil mijn studenten stimuleren, inspireren en intercultureel vaardig maken.”

Rumi, merk je deze passie ook bij jouw docenten?

Rumi Renckens, eerstejaarsstudent ZGS

“Ons onderwijs is niet alleen klinisch, maar ook maatschappelijk gericht. Docenten geven ons de ruimte om vrij na te denken en met elkaar in discussie te gaan. Daardoor leer ik hoe ik mij het beste kan inleven in een ander of in bepaalde situaties. Zeker straks in het werkveld is dat een waardevolle vaardigheid.”

Je bent nu aan het einde van het eerste jaar, welk moment is je het meest bijgebleven?

“Ik ben lid van de studievereniging en we hebben halverwege dit studiejaar een weekend voor eerstejaarsstudenten georganiseerd. Een extra stap om elkaar buiten de onderwijslokalen te leren kennen.”

Sonja, welk advies zou je Rumi willen meegeven?

“Je creëert je levenspad zelf. Daarmee bedoel ik: alles wat je nu besluit, heeft uiteindelijk een grotere betekenis voor later. Op een gegeven moment komt er iets op je pad en weet je: dit is precíes wat ik wil.”

Dit verhaal is uit:

Vetscience nr. 16