Remco Veltkamp: "Games kunnen meer (buiten) spelen juist stimuleren"

Maak kennis met ons team van 'Spelen = gezond opgroeien'

Remco Veltkamp, hoogleraar Interaction Technology bij het departement Informatica, werkt aan ‘Games for Good’. Game- en mediatechnologie die iets, in welk domein dan ook, verbeteren: door middel van beeld, muziek, 3D-toepassingen en interactieve games. Als roerganger van het UU-focusgebied Game Research past het Dynamics of Youth-thema Healthy play, better coping precies in Veltkamps straatje.

Remco Veltkamp
Prof. dr. Remco Veltkamp

Remco ziet zijn inbreng als de technische component van het Healthy Play-thema. “Het leukste vind ik het multidisciplinaire, de overlap met de klinische kant – het WKZ – en met de buitenwereld. Zo hadden we kortgeleden een gesprek met Jantje Beton. Die club kijkt tegenwoordig verder dan speeltuinen alleen, en is geïnteresseerd in toekomstige technology-enhanced playgrounds. Daarop kun je onder meer met beamers projecties op de grond maken en kinderbewegingen meten.”

Met games kun je heel veel data verzamelen!

Gamend data verzamelen

Data verzamelen tijdens spel dus; een belangrijk principe voor Remco’s team. Hij deed ervaring op met zijn muziek-app ‘Hooked’. “Muziek beïnvloedt je stemming en heeft effect op je emoties. Ik wil dan graag weten wélke aspecten van muziek zoiets sterks teweeg brengen. Met games kun je heel veel data vergaren! Als je die vervolgens analyseert, weet je iets over hoe muziek werkt.”

“Zulke games moeten we echt zelf ontwerpen, want gewone games zijn daarvoor niet toegerust – dat zijn geen ‘games for good’”

Al gamend data verzamelen gaat binnen Healthy play, better coping ook gebeuren. Remco’s team wil meerdere spelomgevingen ontwerpen, met als doel aspecten van sociaal cognitieve ontwikkeling van kinderen – zowel zieke als gezonde – in kaart te brengen. Daarmee kun je een ‘sturende game’ maken, onder andere door persuasieve technieken in te zetten. Remco: “Zulke games moeten we echt zelf ontwerpen, want gewone games zijn daarvoor niet toegerust – dat zijn geen ‘games for good’. Data in games verzamelen is nog niet eerder gedaan.”

Ondertussen zijn er een aantal prototypes. Een daarvan is een location-based game: “Je loopt buiten rond met je mobieltje en wordt uitgenodigd om naar verschillende plekken te gaan en te bewegen. We zijn nu in de fase waarin we bedenken hoe zo’n game er uit moet komen te zien.”

Iets goeds stimuleren

Games ontwikkelen en spel stimuleren dient volgens Remco twee doelen. “Ten eerste: we weten dat spelen belangrijk en goed is, voor zowel mensen als dieren – dus spel stimuleren is sowieso goed. Ten tweede: spel en games kunnen de sociale ontwikkeling van kinderen direct stimuleren.” Gamen en buiten spelen bijten elkaar overigens niet, vindt Remco. Integendeel: “Games kunnen meer (buiten) spelen juist stimuleren. Een game kan een veilige omgeving zijn; je kunt er complimenten mee uitdelen, je kunt de speler belonen.”

“Wij maken altijd iets vóór iemand; ik heb geen voorkeur voor een bepaald domein. In dit geval is het de zorg, maar ik zit bijvoorbeeld ook in de diversiteitscommissie. Hier bij informatica zijn weinig vrouwelijke studenten, en met de doorstroming van vrouwen naar hogere functies gaat het binnen de UU ook nog niet zo best. Vooroordelen spelen daar een rol in, en ik zou graag een game maken die én inzicht geeft in die vooroordelen én jou stimuleert om het anders aan te pakken.”

Je loopt buiten rond met je mobieltje en wordt uitgenodigd om naar verschillende plekken te gaan en te bewegen.

Eén van de eerste serious games voor het medische domein, jaren geleden, was een training om farmacie-studenten te leren praten met patiënten. Dat systeem, ‘Communicate’ (geen project van Remco zelf), is ook ingezet als training voor artsen om beter met patiënten te laten communiceren. “Recent hebben we een variant daarop voor de oudere patiënt ontwikkeld, waarmee zij de dialoog met hun arts beter kunnen voorbereiden. Alleen is dat nog een beetje saai; we gaan het speelser maken.”

Pong

Hoe speels is Remco zelf? “Ik ben van ‘63, dus de eerste game die ik speelde was waarschijnlijk Pong. Dat is trouwens ook de eerste programmeer-opdracht die we onze eerstejaars studenten geven: maak een ‘pong’! Ik ben nooit zo’n fanatieke gamer geweest; als ik eenmaal doorhad hoe het werkte, was ik er klaar mee. Sporten? Eigenlijk hetzelfde verhaal. Had ik eenmaal de regels en technieken onder de knie – van schermen, van tennis, van voetbal – dan had ik genoeg gezien.”

Onderzoeksthema Dynamics of Youth

Wil je maatschappelijke problemen aanpakken, dan kun je het beste beginnen bij kinderen. Het Utrechtse onderzoeksthema Dynamics of Youth investeert in een veerkrachtige jeugd. Wetenschappers uit alle vakgebieden werken samen om kinderontwikkeling beter te leren begrijpen. Hoe helpen we kinderen en jongeren groeien en bloeien in onze snel veranderende samenleving?

Meer informatie
Dynamics of Youth