Opname Jeroen Bosch in Nederlandse canon bevestigt achterhaalde ideeën over de middeleeuwen

Jeroen Bosch (ca. 1450-1516) - De verzoeking van de heilige Antonius (ca.1500). Bron: Wikimedia
Jeroen Bosch (ca. 1450-1516) - De verzoeking van de heilige Antonius (ca.1500). Bron: Wikimedia

In juni is de de nieuwe canon van Nederland gepresenteerd. Maar liefst twee middeleeuwers schopten het tot een eigen venster in de canon. Hertogin Maria van Bourgondië en schilder Jeroen Bosch. Sanne Frequin MA (Kunstgeschiedenis) schrijft op de website Wetenschap.nu over de de opname van Jeroen Bosch in de canon. 

"De canon-commissie presenteert Jeroen Bosch als een renaissancekunstenaar en daarmee als iemand die het licht aandeed na de donkere middeleeuwen. Dit zou niet zo’n heel groot probleem zijn als dit venster niet het kader was waarin basisschoolkinderen en middelbare scholieren kennis gaan maken met de middeleeuwse kunst."

Uitgekauwde ideeën over de middeleeuwen

"Het is prijzenswaardig dat een vijftiende-eeuwse kunstenaar het heeft geschopt tot een van de vijftig vensters in de nieuwe canon. Maar ik had gehoopt dat we inmiddels afscheid hadden genomen van de uitgekauwde ideeën over de middeleeuwen. Als kunsthistoricus bloedt mijn hart bij de nonchalante beschrijving van de schilderijen van een zo begenadigd kunstenaar. Een hele generatie schoolkinderen wordt zo gevoed met achterhaalde ideeën over de middeleeuwse kunst."

Meer informatie
Lees het hele stuk hier