Duurzaam verzameld, afgevoerd en verwerkt: Sustainable Award voor ITS

Op 22 september 2022 heeft het Information and Technology Services (ITS) van de UU de Sustainable Award uitgereikt gekregen voor de duurzame afvoer van IT-Hardware in 2021. Binnen de UU wordt IT apparatuur na een aantal jaar afgeschreven. Sinds 2021 hanteert de UU een nieuw verwerkingssysteem voor verouderde IT-hardware. Waar vroeger laptops, mobiele telefoons en monitoren redelijk achteloos werden verzameld en vernietigd, worden dit soort apparaten sinds 2021- universiteitsbreed- op een duurzame manier verzameld, afgevoerd en verwerkt. De nieuwe procedure sluit goed aan bij de ambities van het strategische thema Pathways to Sustainability van de UU. Aanleiding voor een gesprek met de productmanager van de nieuwe procedure Rob Iseger en uitvoerders van de Bèta-pilot Chun Lai en Don Bouwman.

‘Kijk, dit is gewoon mijn werk en daar word ik voor betaald’, Rob Iseger is bescheiden wanneer hij begint te vertellen over de nieuwe procedure. Echter, met uitgebreide - en persoonlijk bijgehouden - data kan hij precies vertellen hoeveel apparatuur er in 2021 duurzaam is verwerkt. Zo is er, door de nieuwe procedure, in 2021 690.000 ton aan CO2 uitstoot bespaard gebleven.

Veiliger én socialer

De afvoer van IT goederen is een vast onderdeel in de aanbestedingsprocedure van IT- Hardware. Sinds 2021 is Argo360 de nieuwe verwerker en de procedure rondom de afvoer van goederen is hiermee volledig op de schop gegaan. In de nieuwe procedure staan veiligheid, duurzaamheid en het voorkomen van datalekken centraal. Chun Lai: ‘het hele proces is veilig, lokaal en duurzaam ingericht. Bovendien werken er bij Argo360 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.’ Rob Iseger vult aan: ‘Het hele verwerkingsproces heeft dus een duurzaam en sociaal karakter gekregen’.

Het hele proces is veilig, lokaal en duurzaam ingericht

Chun Lai

De veiligheid is opgeschroefd met de nieuwe procedure. Zo wordt de verwerking van begin tot eind administratief bijgehouden en wordt alle apparatuur veilig opgeslagen. Don Bouwman: ‘Als je laptop kapot gaat, dan gaat deze in een afgesloten container die pas weer opengaat op de verwerkingslocatie. Er is dus geen inmenging van derden’. Daarnaast wordt er voor ieder device een overdrachtsdocument getekend, zodat er per apparaat afspraken zijn over de verwerking.

Restwaarde

Als de apparatuur eenmaal is aangekomen op de verwerkingslocatie wordt allereerst alle data verwijderd. Daarna wordt er bepaald of het apparaat een tweede leven krijgt. Als dat niet zo is, dan geldt dat meestal wel voor sommige onderdelen. Deze worden verwijderd en alles wat overblijft wordt gerecycled. Tot slot, ieder device heeft een restwaarde, deze restwaarde wordt opgepot en gebruikt om duurzame initiatieven op en rond de Universiteit Utrecht te financieren.

De Sustainable Award die is uitgereikt gaat over het jaar 2021. Iseger: ‘Maar in dit jaar hebben we tot oktober al meer spullen verwerkt dan over héél 2021. Tot oktober hebben we 3400 devices afgevoerd. Onder andere 1200 computers, 800 monitoren, 400 laptops en zo’n 100 telefoons. Dat is omgerekend in grondstoffen o.a. 400 kg koper, 186 kg aluminium en 2400 kg staal. We hebben in 2022 tot dusver 1 miljoen CO2 uitstoot bespaard. Dat is al een kwart meer dan in 2021.’

Hoeveel oude mobieltjes heb jij nog thuis liggen?

Binnenkort wordt er een actie gestart voor alle medewerkers en studenten van de Universiteit Utrecht. Iedereen kan zijn persoonlijke apparaten afleveren op een centraal punt op de campus. Oude telefoons, laptops, monitors etc. Iseger: ‘Eigenlijk alle dingen die mensen liever niet naar een milieustraat brengen of die gewoon aan het verstoffen zijn’.

Argo360 gaat de apparatuur verwerken en de UU gaat de restwaarde van de hardware aan Stichting Leergeld Utrecht doneren. Een stichting die opkomt voor kinderen in Utrecht die het moeilijk hebben. Houd intranet in de gaten voor meer informatie over de actie.