Business in Beeld #3: How are you growing?

Planten

Karima Benali (Theater-, Film- en Televisiewetenschappen, 2006) is de oprichter en het brein achter How are you growing?, een groene beweging én plantenzaak in de Botanische Tuinen Utrecht. How are you growing? is sinds 1 maart 2018 gehuisvest in de Greennest Gallery in de Botanische Tuinen van de Universiteit Utrecht. In deze voormalige onderzoekskas in het tropische kassencomplex van de Tuinen vind je een breed aanbod aan kamerplanten die je niet zomaar overal tegenkomt. Maar het is ook een plek waar je je kan laten informeren over groene wandsystemen of andere innovatieve oplossingen voor meer groen op kantoor of in huis.

How are you growing

Ik ben geen reguliere winkelier, maar een sociaal ondernemer

Ga eens naar buiten

Voordat ze begon aan deze groene uitdaging was ze interim-directeur en manager. Karima: “Op een bepaald moment had ik het wel gehad met de vergaande focus op passie, efficiëntie, leiderschap, groei en voldoening en daaraan gekoppeld altijd weer de ‘persoonlijke ontwikkeling’. Het werden steeds meer containerbegrippen die me minder gingen zeggen. Heel vaak dacht ik in gesprekken met derden: ga eens naar buiten, kijk eens met aandacht om je heen, plant een zaadje, sta stil bij een boom, denk na over bijvoorbeeld de magie van regen in plaats van de hele tijd aan jezelf. Dat kan zomaar zoveel meer voor je doen dan welke dure (management)cursus dan ook!”

How are you growing?, de plantenzaak in de Botanische Tuinen
Wat voor mij van meet af aan buiten kijf stond, was dat ik me wilde verankeren in de offline-wereld

Laatbloeier

“Ik ben een typische laatbloeier. Nadat ik stukliep in mijn vorige baan besloot ik dat het tijd werd om mijn leven over een andere boeg te gooien. Toen ik, vanuit mijn kritiek op de individualisering van de samenleving, steeds beter kon formuleren waar het mij wél om gaat, ben ik dat eigenlijk ook gewoon gaan doen. Ik besloot dat het tijd werd om mijn hart te volgen, en mijn hoofd voor iets anders te gebruiken dan de analyse en uitingen van mensen, van cultuur en geld. Ik wilde me verankeren in de offline-wereld en dáár bijdragen aan een betere (groene) omgeving om me heen.”

In hoeverre helpt haar studie haar bij haar huidige werk? Een levensles die ze heeft overgehouden aan haar opleiding is dat ze zich niet gek laat maken. Karima snapt door haar studie persoonlijk niet zo veel van “het hele validatieproces van het zelf via en met social media.” Ze laat zich dan ook niet gek maken door alle beeld- en mediatechnologie om zich heen. Niet in haar privéleven, maar ook zeker niet als ondernemer. Een kostbaar resultaat, aldus Karima.

Ik wilde meer bewustzijn, plezier en vooral ook plantenkennis toevoegen aan het koopproces

Zorgen voor verbinding

“Ik ben geen reguliere winkelier, maar een sociaal ondernemer die sterk gelooft een degrowth-economie." Het sociaal ondernemerschap is geen makkelijke weg, en de economische consequenties van de coronacrisis helpen daar niet bij. “Tijdens de eerste paniek van de coronacrisis wilde ik voorkomen dat ik in een ‘kopen, kopen, kopen’-sfeer terecht zou komen, uit angst dat het geld van de consument mij niet zou bereiken. Drie jaar geleden heb ik er doelbewust voor gekozen het gedachteloze consumentisme de rug toe te keren. Kopen doen we allemaal, maar ik heb een oprechte behoefte om daar andere waardes aan toe te voegen dan dat een product alleen van eigenaar wisselt in ruil voor geld. Ik wilde meer bewustzijn, plezier en vooral ook plantenkennis toevoegen aan dat ruilproces. Zorgen voor een verbinding tussen mens en plant, maar ook tussen mensen onderling."

Creatief met corona

Begin april heeft Karima een online campagne met de naam ‘Creatief met Corona’ opgezet. Een campagne die ook iets moest brengen. “Iedereen heeft het moeilijk, thuismoeder of ondernemer, bejaarde of student. En planten dragen een substantieel deel bij aan de gezondheid, zowel in het echt als een afbeelding ervan.” Daarom waren er op de website van How are you growing? gratis botanische kleurplaten te downloaden en een ‘Ik ben thuis. Jij ook?’-affiche voor op je raam. Ook werd een Instagram-challenge (#plantyoftime) bedacht voor de thuiszitters en een waardebonnenactie in het leven geroepen. Verder ontwierp HAYG? prikkelende t-shirts met de tekst ‘Don’t be a prick, keep your distance’, vergezeld van een afbeelding van een cactus.

Jongleren met beperkte mogelijkheden

Karima: “De coronacrisis mocht me niet verleiden om van mijn principes als sociaal ondernemer af te wijken. En gelukkig heb ik me met de hulp van anderen aan die principes kunnen houden. Ik heb ontzettend veel hartverwarmende steun ontvangen, zowel van bekenden als onbekenden. Helaas is het daarmee niet gedaan. De Universiteit Utrecht, waar de Botanische Tuinen bij horen, is vooralsnog beperkt open. Ondertussen komt de jaarlijkse wintersluiting er ook weer aan. Het blijft dus nog even jongleren met de beperkte mogelijkheden."