Linken naar bronnen in onderwijsmateriaal

Als docent moet je het aantal overnames van auteursrechtelijk beschermde bronnen in jouw onderwijsmateriaal beperken (volgens de easy Access-regeling). Gebruik daarom bij voorkeur links. Je vindt hier advies over het optimaal linken naar bronnen in jouw onderwijsmateriaal.

Waar moet ik rekening mee houden?

Er zijn twee dingen om rekening mee te houden wanneer je links opneemt in jouw onderwijsmateriaal:

1. De link moet tenminste gedurende het onderwijsblok werken (zie: permanente links)
  2. Je studenten moeten toegang hebben tot het materiaal (zie: proxylinks)

Permanente links

Wanneer je in een reader of ander onderwijsmateriaal een link opneemt, wil je er zeker van zijn dat je studenten die in ieder geval voor de duur van het onderwijsblok kunnen gebruiken. Daarom is het aan te raden een permanente link gebruiken.

Je herkent permanente links aan termen als: permalink, stable URL, deeplink, get link, jumpstart, DOI of een van deze iconen: Iconen permanente links

Geen permanente link gevonden?

Wanneer je geen permanente link gevonden hebt, dan gebruikt u de URL van de gevonden publicatie. Deze link is waarschijnlijk niet permanent geldig.

Proxylinks

Het is van belang dat studenten toegang hebben tot de publicaties waar je naar linkt in jouw onderwijsmateriaal. Voor gelicentieerde materiaal is hiervoor een proxylink nodig. Studenten hebben dan toegang met hun Solis-id en -wachtwoord.

Een proxylink maken met de link generator

Om een proxylink te maken, plak je de permanente link in het invulveld van de link generator. Je klikt op Generate en er rolt een permanente, geproxiede link uit. Gebruik deze link in jouw onderwijsmateriaal en je studenten hebben gedurende het onderwijsblok gemakkelijk toegang tot de betreffende publicatie.

Gebruik de link generator

Open Access materiaal

Links naar vrij toegankelijke (oftewel open access) bronnen zijn altijd beschikbaar voor je studenten. Je kunt dit materiaal meestal herkennen aan het oranje open access icoon.Open Access icoon Voor links naar open access materiaal zijn geen proxylinks nodig.

Email ons over links in onderwijsmateriaal.