Historie

De Universiteit Utrecht is opgericht in 1636. Ontdek hier onze rijke geschiedenis:

Geschiedenis van de Universiteit Utrecht

Dies Natalis 1906

Over onder meer de 7e-eeuwse priesterschool van Willibrord, de ‘Illustre School’ uit 1634, de Dies Natalis van de Universiteit Utrecht (26 maart 1636), de eerste vrouwelijke student (Anna Maria van Schurman, 1607-1678), de eerste vrouwelijke hoogleraar (Johanna Westerdijk, benoemd in 1916), de dreigende sluiting in de 19e eeuw en de groei in de 20e eeuw.

> Geschiedenis van de Universiteit Utrecht

Geschiedenis van de panden van Geesteswetenschappen

Veel faculteitsgebouwen hebben een middeleeuwse oorsprong, waarvan nog steeds elementen zichtbaar zijn. Ook zijn er tal van stijlelementen bewaard gebleven aan de gevels en in de interieurs uit later eeuwen, van renaissance tot art nouveau. De Universiteitsbibliotheek Binnenstad werd gebouwd in de Franse tijd als paleis voor koning Lodewijk Napoleon.

> Meer informatie over onze panden

Geschiedenis van het Academiegebouw

Het oudste deel van het Academiegebouw (de Aula) bestaat al sinds 1462. In 1579 werd hier de Unie van Utrecht ondertekend. In 1886 werd het gebouw eigendom van de universiteit: het was een cadeau van de burgerij en de provincie ter ere van het 250-jarig bestaan van de UU. Van bijzonder (kunst)historisch belang is de reeks hooglerarenportretten in de Senaatszaal.

> Geschiedenis van het Academiegebouw

Catalogus Professorum

Senaatszaal in het Academiegebouw

Alle hoogleraren sinds 1636.