Utrechts eredoctoraat voor filosoof Michael Sandel

Michael Sandel
Prof. dr. Michael Sandel

De Universiteit Utrecht verleent dit jaar een eredoctoraat aan de Amerikaanse filosoof Michael Sandel. Marcus Düwell, hoogleraar Wijsgerige ethiek, treedt op als erepromotor. De uitreiking vindt plaats op 26 maart tijdens de 378e Dies Natalis van de Universiteit Utrecht, met als thema ‘Jeugd en identiteit’. Naast Sandel krijgt ook psychobioloog BJ Casey een eredoctoraat.

De Universiteit Utrecht kent Michael Sandel een eredoctoraat toe vanwege zijn bijdrage aan de filosofie en de bijzondere manier waarop hij filosofische reflectie op actuele ethische problemen voor een breed publiek toegankelijk maakt. Marcus Düwell, hoogleraar Wijsgerige ethiek: “Sandel heeft laten zien hoe men in een mediatijdperk over fundamentele filosofische vragen rond politieke en economische instituties en bio-ethiek met een breder publiek in discussie kan gaan.”

Veelgevraagd spreker

Professor Michael Sandel is hoogleraar politieke wetenschappen aan Harvard University (VS). Zijn publicaties over recht, liberalisme, democratie, ethiek en marktwerking zijn vertaald in 24 talen. Sandel is een veelgevraagd spreker en is met name bekend vanwege zijn online cursus Justice, waar zich steeds zo’n duizend studenten voor inschrijven en die door miljoenen mensen wereldwijd wordt bekeken. In Sandel’s laatste boek Niet alles is te koop: De morele grenzen van marktwerking (2012) behandelt hij de kernvragen: Wat is de geëigende plek voor marktwerking in een democratische samenleving? En hoe beschermen we morele waarden en publieke goederen die niet te koop zijn?