Universiteit Utrecht plaatst solar benches in Utrecht Science Park

De solar bench in de Botanische Tuinen (Foto: Hans van Leeuwen)
De solar bench in de Botanische Tuinen.

Wie zijn smartphone, tablet of elektrische fiets wil opladen en tegelijk even buiten wil zitten, kan dat vanaf nu doen in Utrecht Science Park (De Uithof). Hier staan sinds vandaag zeven ‘solar benches’; zitbanken met zonnecellen die groene stroom produceren. De Universiteit Utrecht wil met de banken zonnepanelen integreren in het straatbeeld, nadat er eerder dit jaar 4.600 zonnepanelen op negen universiteitsgebouwen zijn geplaatst.

Gratis opladen in de buitenlucht

De zeven solar benches staan verspreid door het Utrecht Science Park. Het gaat om twee banken bij de ingang van het Bestuursgebouw, twee bij het Victor J. Koningsbergergebouw, één bij het David de Wiedgebouw, één bij de tweede Life Sciences Incubator en één in de Botanische Tuinen. Elke solar bench heeft vier stopcontacten waarmee gebruikers gratis hun smartphone, tablet of elektrische fiets kunnen opladen. Een eigen oplader meebrengen, is wel een must. De tijdsduur van het opladen is te vergelijken met het stopcontact thuis.

Op naar een CO2-neutrale universiteit

De Universiteit Utrecht heeft de ambitie om in 2020 de helft van het energiegebruik duurzaam op te wekken, onder meer door warmte-koude-opslag, windenergie en het benutten van zonlicht. Uiteindelijk wil de Universiteit Utrecht in 2030 CO2-neutraal zijn. Niekol Dols, adjunct-directeur directie Vastgoed & Campus: “Mede daarom hebben we 4.600 zonnepanelen op negen universiteitsgebouwen in het Utrecht Science Park De Uithof geplaatst. Jaarlijks wordt met deze panelen 1 miljoen kWh elektriciteit opgewekt. Dat staat gelijk aan de hoeveelheid energie voor 320 huishoudens. Om deze duurzaamheidsmaatregel ook zichtbaar te maken op straatniveau hebben we zeven ‘solar benches’ toegevoegd aan het straatmeubilair.”

Duurzame Universiteit Utrecht

De Universiteit Utrecht neemt haar maatschappelijke verantwoordelijkheid door in ecologisch, economisch en sociaal opzicht een actieve bijdrage te leveren aan een duurzame samenleving. Enerzijds door het delen van wetenschappelijke kennis, anderzijds door in haar bedrijfsvoering zelf een inspirerend voorbeeld te zijn. Een goede balans tussen People, Planet en Profit is hierbij steeds het uitgangspunt.

Meer informatie over de Duurzame Universiteit Utrecht

Zonnepanelen